Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

vem som betalar lönen spelar ingen roll, tycker mekanikern Mattias Andersson som är positiv till förändringen. Foto: Tomas Jansohn
Nyhet

Ny arbetsgivare för 1500 i försvaret

Försvarets underhållsverksamhet går in i ett nytt skede vid årsskiftet. Då flyttas 1 500 anställda över från Försvarsmakten till Försvarets materielverk. I ett nästa steg vill regeringen att delar av verksamheten ska privatiseras.

19 december 2012 13:35

Omgörningen, som på militäriska heter Omdaning försvarslogistik, ska skapa en effektivare verksamhet och därigenom spara pengar, är det tänkt. Övergången berör 1 500 personer, varav drygt 600 sekoiter, som då får ny arbetsgivare.

På Eksjö garnison är känslorna blandade inför övergången. Av dem Sekotidningen pratar med är de flesta positiva, men det finns kritik också. Stefan Yngvesson är materialmottagare på markverkstaden. Han tillhör Fus, eller främre underhållsstöd, och är mycket kritisk till hur just den verksamheten hanteras.

– Det är bara veckor kvar men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra den 1 januari. Vi har inte fått någon information eller några direktiv för hur vi ska jobba.

Ett av de största problemen för ”Fusen” är att den delas. Av de elva som arbetar där i Eksjö ska sex stanna kvar inom försvaret medan resten går över till FMV. En konsekvens av det är att arbetsgivaransvar och arbetsledning hamnar i olika organisationer.

För Stefan Yngvessons del innebär det att FMV är hans arbetsgivare men Försvarsmakten leder det dagliga arbetet.

– Jag skulle inte se några som helst problem om vi flyttades över allihop. Då kanske det till och med skulle bli bättre. Men som det är nu blir det för rörigt, säger Stefan Yngvesson.

 

Nils-Göran Lidén, klubbordförande, ser också problemen med ett delad Fus.

– Ingen vet i dagsläget hur organisationen ska se ut. Vem beslutar om semester, föräldraledighet och så vidare, arbetsgivaren eller arbetsledaren?

Själv blir han kvar i försvaret då han tillhör det som kallas insatsnära underhåll. Även på det fackliga planet blir det en del förändringar.

– Vi kommer bara ha en sektion, oavsett vem som är arbetsgivare. Men det krävs att det finns folk från båda håll i styrelsen som kan vara med och förhandla. Som försvarsanställd kan jag ju inte förhandla med FMV.

Mattias Andersson och Robert Nors ser däremot positivt på framtiden. De är mekaniker på verkstaden och den delen av verksamheten flyttas över utan delning.

– Jag ser fram emot det här. Jag tror det blir bättre, med kortare beslutsvägar och mer fokus på det vi ska göra, säger Mattias Andersson.

Han får medhåll från kollegan:

– Det känns lite spännande med något nytt. Framförallt hoppas jag att det ska bli enklare att få fram reservdelar. För nu har det inte funkat bra, säger Robert Nors.

– Det är bra att det kommer att bli en tydligare roll mellan beställare och leverantör, tillägger han.

Ingen av dem räds en framtid där de kanske får en arbetsgivare från privata näringslivet.

– Nej, det är bara att gilla läget och hänga på. Det spelar ju ingen roll vem som betalar lönen, säger Mattias Andersson.

Anledningen till att reservdelshanteringen inte funkat heter Prio. Ett datasystem som försvaret hittills plöjt ned 3,5 miljarder kronor i utan att riktigt få det att fungera. Nu vill man ha en halv miljard till.

När reservdelshantering skulle inlemmas i systemet blev det så tokigt att det inte gick att göra några beställningar alls på ett halvår. Egentligen får man inte köpa reservdelar ”på stan”, men nöden har ingen lag. Annars skulle verksamheten legat helt nere.

Reservdelsstrulet är en av de främsta anledningarna till att också sektionschefen Mats Osterling ser fram emot övergången.

– Jag är väldigt positiv. Det har varit ett mycket tufft år och jag har lidit med grabbarna där ute på golvet när allt har strulat. Nu hoppas jag på mer fokus på kärnverksamheten och reservdelsförsörjningen.

Han anser att deras verksamhet inte fått rätt förutsättningar inom försvaret.

– Problemet är att alla beslut som tas i försvarsmakten ska gälla för alla delar av verksamheten. Men oftast handlar de om den militära verksamheten och är inte anpassade efter oss.

Så för hans del är övergången bara av godo. Inte heller han räds en eventuell privatisering och utförsäljning av verksamheten.

– För mig spelar det ingen roll vem som är husse. Jag är mer mån om att garnisonen får finnas kvar. Så länge den gör det kommer vi att behövas. Kompetensen som finns här är svår att ersätta.

På lokal nivå inom Seko är man däremot mer bekymrad för steg två, privatiseringen.

– Man förlorar ju den politiska insynen i verksamheten och det kan vara problematiskt, säger Nils-Göran Lidén. Han ser också en fara i att avtalen kan urholkas vid en eventuell övergång till det privata näringslivet.

– Ok, lönen kanske är lite högre men vi har många förmåner: 6–7 veckors semester, till viss del fri sjukvård, friskvård på arbetstid och så vidare. Om man blir av med det måste det kompenseras lönemässigt.

Även Seko centralt ser med viss oro på om man släpper delar av verksamheten till den fria marknaden.

– Vår åsikt är att vi ska ha kvar den statliga kontrollen. Då vet man vad man har och vad man får och slipper göra ständiga upphandlingar och skriva kontrakt för varje del, säger Lars Johansson, ombudsman på Seko.

Del ett, överflyttningen till FMV, ser han däremot som oproblematisk.

– Jag tror det är positivt att renodla verksamheten. Det kan vara en fördel med en civil myndighet som leder. Den militära organisationen kan vara lite ”klossig” och trög. Men som sagt, det är steg två som oroar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Löneform

I huvudsak finns det två löneformer: fast tidlön, oftast månadslön, och rörlig lön, som beror på prestation och resultat. Ackord är en typ av rörlig lön. Man kan också komma överens om en kombination av fast tidlön och rörlig lön, så kallad premielön.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer