Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: BRISTYRKEN

Nu ska fler lokförare utbildas

Pensionsavgångar och ökad trafik ligger bakom bristen på lokförare. Nu utökas antalet utbildningsplatser, men praktiken blir ett nålsöga då det råder stor brist på handledare.

7 juni 2017 13:06

– Det är en stor brist på lokförare och det kommer vara svårt att få bukt med den, i alla fall på kort sikt, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko med ansvar för spårtrafikbranschen.

Enligt honom beror det främst på tre saker:

– För det första är det många som kommer att gå i pension de närmaste åren. För det andra ser vi att det kan vara problem att få folk att stanna kvar i yrket. Många slutar efter ett tag och det tror jag beror mycket på att det är svårt att få ihop yrket med ett vanligt liv med familj och liknande, med tan- ke på arbetstiderna och att man är borta mycket hemifrån. För det tredje har vi en ganska stor trafikökning som kräver fler förare.

Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko

För att komma tillrätta med bristen på lokförare har Myndigheten för yrkeshögskolan lovat att öka antalet utbildningsplatser till nästa år. Det är ett steg i rätt riktning anser Thomas Gorin Weijmer. Men det finns ytterligare ett problem.

– Eftersom en stor del av utbildningen är arbetsplatsförlagd praktik behövs det handledare på företagen, och det är svårt att få fram. Där måste företagen ta ett större ansvar och se till att man får förutsättningar att vara en bra handledare.

Linda Ekholm Borg är branschexpert på Almega spårtrafikföretagen, med kompetensförsörjning som specialitet. Hon är något mer optimistisk inför framtiden.

– I år examineras 200 och nästa år 300 lokförare. Så min bild är att vi framåt kommer att ha god kontroll över lokförarbehovet.

Almega har genom en enkät till tågtrafikföretagen inventerat hur det ser ut med pensionsavgångar i branschen. Den visar att drygt 100 lokförare per år kommer att gå i pension de kommande tio åren.

– Till det kommer behov av nyrekryteringar, och personalomsättningen som vi behöver titta närmare på för en mer exakt bild.

När det gäller behovet av handledare ser hon det som en utmaning för företagen.

– Men jag satt just i dag i ett möte med företrädare för branschen och skolorna där vi bestämde att vi i höst ska ta ett samlat grepp för att få fram fler handledare, säger Linda Ekholm Borg.

MTR Nordic, som kör MTR Express mellan Stockholm och Göteborg, har tagit saken i egna händer och startar en egen lokförarutbildning.

– Det nns en stor brist och vi, liksom många andra i branschen, har haft problem att rekrytera lokförare, därför drar vi igång den här utbildningen i höst, säger Chatrine Werkell, projektledare för MTR Yrkeshögskoleutbildning.

Utbildningen börjar i augusti med 30 platser, ytterligare 30 antas med start våren 2018.

När det gäller problemet med handledare tror Chatrine Werkell att det kommer att lösa sig.

– Vi säkerställer att våra 30 elever får en praktikplats. Vi kommunicerar med andra företag i branschen och min upplevelse är att alla jobbar med det.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Prestationslön

Lön som är beroende av arbetsresultat, till exempel ackord.