– Det är en stor brist på lokförare och det kommer vara svårt att få bukt med den, i alla fall på kort sikt, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko med ansvar för spårtrafikbranschen.

Enligt honom beror det främst på tre saker:

– För det första är det många som kommer att gå i pension de närmaste åren. För det andra ser vi att det kan vara problem att få folk att stanna kvar i yrket. Många slutar efter ett tag och det tror jag beror mycket på att det är svårt att få ihop yrket med ett vanligt liv med familj och liknande, med tan- ke på arbetstiderna och att man är borta mycket hemifrån. För det tredje har vi en ganska stor trafikökning som kräver fler förare.

Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko

För att komma tillrätta med bristen på lokförare har Myndigheten för yrkeshögskolan lovat att öka antalet utbildningsplatser till nästa år. Det är ett steg i rätt riktning anser Thomas Gorin Weijmer. Men det finns ytterligare ett problem.

– Eftersom en stor del av utbildningen är arbetsplatsförlagd praktik behövs det handledare på företagen, och det är svårt att få fram. Där måste företagen ta ett större ansvar och se till att man får förutsättningar att vara en bra handledare.

Linda Ekholm Borg är branschexpert på Almega spårtrafikföretagen, med kompetensförsörjning som specialitet. Hon är något mer optimistisk inför framtiden.

– I år examineras 200 och nästa år 300 lokförare. Så min bild är att vi framåt kommer att ha god kontroll över lokförarbehovet.

Almega har genom en enkät till tågtrafikföretagen inventerat hur det ser ut med pensionsavgångar i branschen. Den visar att drygt 100 lokförare per år kommer att gå i pension de kommande tio åren.

– Till det kommer behov av nyrekryteringar, och personalomsättningen som vi behöver titta närmare på för en mer exakt bild.

När det gäller behovet av handledare ser hon det som en utmaning för företagen.

– Men jag satt just i dag i ett möte med företrädare för branschen och skolorna där vi bestämde att vi i höst ska ta ett samlat grepp för att få fram fler handledare, säger Linda Ekholm Borg.

MTR Nordic, som kör MTR Express mellan Stockholm och Göteborg, har tagit saken i egna händer och startar en egen lokförarutbildning.

– Det nns en stor brist och vi, liksom många andra i branschen, har haft problem att rekrytera lokförare, därför drar vi igång den här utbildningen i höst, säger Chatrine Werkell, projektledare för MTR Yrkeshögskoleutbildning.

Utbildningen börjar i augusti med 30 platser, ytterligare 30 antas med start våren 2018.

När det gäller problemet med handledare tror Chatrine Werkell att det kommer att lösa sig.

– Vi säkerställer att våra 30 elever får en praktikplats. Vi kommunicerar med andra företag i branschen och min upplevelse är att alla jobbar med det.