Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: BRISTYRKEN

Nu ska fler lokförare utbildas

Pensionsavgångar och ökad trafik ligger bakom bristen på lokförare. Nu utökas antalet utbildningsplatser, men praktiken blir ett nålsöga då det råder stor brist på handledare.

7 juni 2017 13:06

– Det är en stor brist på lokförare och det kommer vara svårt att få bukt med den, i alla fall på kort sikt, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko med ansvar för spårtrafikbranschen.

Enligt honom beror det främst på tre saker:

– För det första är det många som kommer att gå i pension de närmaste åren. För det andra ser vi att det kan vara problem att få folk att stanna kvar i yrket. Många slutar efter ett tag och det tror jag beror mycket på att det är svårt att få ihop yrket med ett vanligt liv med familj och liknande, med tan- ke på arbetstiderna och att man är borta mycket hemifrån. För det tredje har vi en ganska stor trafikökning som kräver fler förare.

Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko

För att komma tillrätta med bristen på lokförare har Myndigheten för yrkeshögskolan lovat att öka antalet utbildningsplatser till nästa år. Det är ett steg i rätt riktning anser Thomas Gorin Weijmer. Men det finns ytterligare ett problem.

– Eftersom en stor del av utbildningen är arbetsplatsförlagd praktik behövs det handledare på företagen, och det är svårt att få fram. Där måste företagen ta ett större ansvar och se till att man får förutsättningar att vara en bra handledare.

Linda Ekholm Borg är branschexpert på Almega spårtrafikföretagen, med kompetensförsörjning som specialitet. Hon är något mer optimistisk inför framtiden.

– I år examineras 200 och nästa år 300 lokförare. Så min bild är att vi framåt kommer att ha god kontroll över lokförarbehovet.

Almega har genom en enkät till tågtrafikföretagen inventerat hur det ser ut med pensionsavgångar i branschen. Den visar att drygt 100 lokförare per år kommer att gå i pension de kommande tio åren.

– Till det kommer behov av nyrekryteringar, och personalomsättningen som vi behöver titta närmare på för en mer exakt bild.

När det gäller behovet av handledare ser hon det som en utmaning för företagen.

– Men jag satt just i dag i ett möte med företrädare för branschen och skolorna där vi bestämde att vi i höst ska ta ett samlat grepp för att få fram fler handledare, säger Linda Ekholm Borg.

MTR Nordic, som kör MTR Express mellan Stockholm och Göteborg, har tagit saken i egna händer och startar en egen lokförarutbildning.

– Det nns en stor brist och vi, liksom många andra i branschen, har haft problem att rekrytera lokförare, därför drar vi igång den här utbildningen i höst, säger Chatrine Werkell, projektledare för MTR Yrkeshögskoleutbildning.

Utbildningen börjar i augusti med 30 platser, ytterligare 30 antas med start våren 2018.

När det gäller problemet med handledare tror Chatrine Werkell att det kommer att lösa sig.

– Vi säkerställer att våra 30 elever får en praktikplats. Vi kommunicerar med andra företag i branschen och min upplevelse är att alla jobbar med det.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Avtalskonferens

Möten där lokala förtroendevalda och Sekos förhandlingsombudsmän diskuterar och prioriterar vilka krav man ska ställa i kollektivavtalsförhandlingarna avtalsområde för avtalsområde.