Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: BRISTYRKEN

Nu ska fler lokförare utbildas

Pensionsavgångar och ökad trafik ligger bakom bristen på lokförare. Nu utökas antalet utbildningsplatser, men praktiken blir ett nålsöga då det råder stor brist på handledare.

7 juni 2017 13:06

– Det är en stor brist på lokförare och det kommer vara svårt att få bukt med den, i alla fall på kort sikt, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko med ansvar för spårtrafikbranschen.

Enligt honom beror det främst på tre saker:

– För det första är det många som kommer att gå i pension de närmaste åren. För det andra ser vi att det kan vara problem att få folk att stanna kvar i yrket. Många slutar efter ett tag och det tror jag beror mycket på att det är svårt att få ihop yrket med ett vanligt liv med familj och liknande, med tan- ke på arbetstiderna och att man är borta mycket hemifrån. För det tredje har vi en ganska stor trafikökning som kräver fler förare.

Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko

För att komma tillrätta med bristen på lokförare har Myndigheten för yrkeshögskolan lovat att öka antalet utbildningsplatser till nästa år. Det är ett steg i rätt riktning anser Thomas Gorin Weijmer. Men det finns ytterligare ett problem.

– Eftersom en stor del av utbildningen är arbetsplatsförlagd praktik behövs det handledare på företagen, och det är svårt att få fram. Där måste företagen ta ett större ansvar och se till att man får förutsättningar att vara en bra handledare.

Linda Ekholm Borg är branschexpert på Almega spårtrafikföretagen, med kompetensförsörjning som specialitet. Hon är något mer optimistisk inför framtiden.

– I år examineras 200 och nästa år 300 lokförare. Så min bild är att vi framåt kommer att ha god kontroll över lokförarbehovet.

Almega har genom en enkät till tågtrafikföretagen inventerat hur det ser ut med pensionsavgångar i branschen. Den visar att drygt 100 lokförare per år kommer att gå i pension de kommande tio åren.

– Till det kommer behov av nyrekryteringar, och personalomsättningen som vi behöver titta närmare på för en mer exakt bild.

När det gäller behovet av handledare ser hon det som en utmaning för företagen.

– Men jag satt just i dag i ett möte med företrädare för branschen och skolorna där vi bestämde att vi i höst ska ta ett samlat grepp för att få fram fler handledare, säger Linda Ekholm Borg.

MTR Nordic, som kör MTR Express mellan Stockholm och Göteborg, har tagit saken i egna händer och startar en egen lokförarutbildning.

– Det nns en stor brist och vi, liksom många andra i branschen, har haft problem att rekrytera lokförare, därför drar vi igång den här utbildningen i höst, säger Chatrine Werkell, projektledare för MTR Yrkeshögskoleutbildning.

Utbildningen börjar i augusti med 30 platser, ytterligare 30 antas med start våren 2018.

När det gäller problemet med handledare tror Chatrine Werkell att det kommer att lösa sig.

– Vi säkerställer att våra 30 elever får en praktikplats. Vi kommunicerar med andra företag i branschen och min upplevelse är att alla jobbar med det.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Landsorganisationen / LO

Se Huvudorganisationer