Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: BRISTYRKEN

Nu ska fler lokförare utbildas

Pensionsavgångar och ökad trafik ligger bakom bristen på lokförare. Nu utökas antalet utbildningsplatser, men praktiken blir ett nålsöga då det råder stor brist på handledare.

7 juni 2017 13:06

– Det är en stor brist på lokförare och det kommer vara svårt att få bukt med den, i alla fall på kort sikt, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko med ansvar för spårtrafikbranschen.

Enligt honom beror det främst på tre saker:

– För det första är det många som kommer att gå i pension de närmaste åren. För det andra ser vi att det kan vara problem att få folk att stanna kvar i yrket. Många slutar efter ett tag och det tror jag beror mycket på att det är svårt att få ihop yrket med ett vanligt liv med familj och liknande, med tan- ke på arbetstiderna och att man är borta mycket hemifrån. För det tredje har vi en ganska stor trafikökning som kräver fler förare.

Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko

För att komma tillrätta med bristen på lokförare har Myndigheten för yrkeshögskolan lovat att öka antalet utbildningsplatser till nästa år. Det är ett steg i rätt riktning anser Thomas Gorin Weijmer. Men det finns ytterligare ett problem.

– Eftersom en stor del av utbildningen är arbetsplatsförlagd praktik behövs det handledare på företagen, och det är svårt att få fram. Där måste företagen ta ett större ansvar och se till att man får förutsättningar att vara en bra handledare.

Linda Ekholm Borg är branschexpert på Almega spårtrafikföretagen, med kompetensförsörjning som specialitet. Hon är något mer optimistisk inför framtiden.

– I år examineras 200 och nästa år 300 lokförare. Så min bild är att vi framåt kommer att ha god kontroll över lokförarbehovet.

Almega har genom en enkät till tågtrafikföretagen inventerat hur det ser ut med pensionsavgångar i branschen. Den visar att drygt 100 lokförare per år kommer att gå i pension de kommande tio åren.

– Till det kommer behov av nyrekryteringar, och personalomsättningen som vi behöver titta närmare på för en mer exakt bild.

När det gäller behovet av handledare ser hon det som en utmaning för företagen.

– Men jag satt just i dag i ett möte med företrädare för branschen och skolorna där vi bestämde att vi i höst ska ta ett samlat grepp för att få fram fler handledare, säger Linda Ekholm Borg.

MTR Nordic, som kör MTR Express mellan Stockholm och Göteborg, har tagit saken i egna händer och startar en egen lokförarutbildning.

– Det nns en stor brist och vi, liksom många andra i branschen, har haft problem att rekrytera lokförare, därför drar vi igång den här utbildningen i höst, säger Chatrine Werkell, projektledare för MTR Yrkeshögskoleutbildning.

Utbildningen börjar i augusti med 30 platser, ytterligare 30 antas med start våren 2018.

När det gäller problemet med handledare tror Chatrine Werkell att det kommer att lösa sig.

– Vi säkerställer att våra 30 elever får en praktikplats. Vi kommunicerar med andra företag i branschen och min upplevelse är att alla jobbar med det.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer