– Den franska tågtillverkaren Alstom insåg till slut att skyddsombud har makt i Sverige och nu jobbar vi tillsammans med SJ i en projektgrupp med mål att bygga om samtliga x40 tåg innan året slut, säger Kjell Smith, skyddsombud lokförarna Seko Stockholm.
Personalen på tvåvåningstågen som trafikerar Mälardalen, Gävle och Linköping har klagat på tågen sedan premiärturen för två år sedan.
– Det är iskallt i förarhytten, ventilationen blåser in luft så turlistorna flyger omkring, dörrstängningen hakar upp sig och huvudströmmen bryts titt som tätt så vi blir stående utmed linjen. När strömmen bryts måste man göra en så kallad resett och starta om alla datorer och har man tur så funkar det. Allt det här tar ju massor med tid. Att tåget är i två våningar gör det svårarbetat för ombordpersonalen. Det är en helt oacceptabel arbetsmiljö, säger Kjell Smith.
Den här veckan ska en prototyp med ny ventilation testas på lokverkstaden i Hagalund i Stockholm.
– Vi har fått löfte om att ventilationen ska vara åtgärdad efter sommaren och förhoppningsvis även de andra felen innan året slut.
– Målet är att allt ska åtgärdas i år men jag tror att det är att hoppas på för mycket. Men de allvarligaste felen kommer vi aldrig släppa igenom då stoppar skyddsombuden tågen. Det vet de, säger Kjell Smith.
Av 40 levererade x40 tåg rullar idag bara cirka 15. De andra är inne för åtgärd.
– Det visar ju på vilken dålig kvalitet det var på dem från början.