Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Några buggsteg med säljaren Christian Douhan hinner Anneli med innan hon åker vidare mot nästa kund. Foto: Mats Erlandssson
Reportage

Nöjda kunder det viktigaste för postchauffören Anneli

Det går i expressfart när postchaufför Anneli Thiel levererar paket till sina företagskunder i östra Västerås.
I dag har hon 79 stopp med små och stora paket. Det innebär ett stopp var sjätte minut.

20 oktober 2016 13:20

Jag vill att alla ska få sina paket. Även om det innebär att jag måste arbeta övertid. Så har jag alltid jobbat, säger Anneli.

Hon är snabb, effektiv och populär bland kunderna. Alla skiner upp när Anneli lämnar över paket. Vissa träffar hon varje dag och en del har blivit hennes närmaste vänner genom åren.

Christian Douhan, reservdelssäljare på Swecon, tar ofta emot paket. Den här tisdagen är inget undantag. Han och Anneli tar några buggsteg i dörren på väg ut.

– Det är alltid kul när Anneli dyker upp, säger han.

– Jag gillar det här, säger Anneli. Att lära känna kunderna och försöka bidra med det lilla extra. Göra dem nöjda.

Under sommaren fick Postnord hård kritik i media för att leveranser av paket fungerar då- ligt. Många kunder menade att chaufförerna struntat i att lämna paket eller inte brytt sig om att kolla om mottagaren var på plats.

Postnord höll med om att det finns brister, och svarade på kritiken med att
ändra rutinerna för chaufförerna. Idag är det ett krav att ringa till kunden om hen
inte öppnar. Och chauffören måste dokumentera vilka kollin som inte gått att överlämna.

– Utöver de aviseringar vi får i handdatorn ska vi fylla i en blankett med kollinummer och orsak till att paketet inte kunde lämnas, säger Anneli Thiel.

Hon tycker att reglerna är bra, hon har alltid jobbat så, ringt till kunder som inte öppnat och försökt hitta ett annat sätt eller en annan tid att lämna över paketen.

– Det blir ingen skillnad. Förutom den nya blanketten då förstås, säger hon. Det hade varit smidigt att bara använda handdatorn.

Hennes förklaring till att kunder är missnöjda kan vara att chaufförerna har det stressigt och numer inte lägger en avi i postlådan, så att det syns att de varit på platsen. Ofta blir det strul med portkoder. Men det främsta skälet, tror hon, är att Postnord har många nya med osäkra anställningar, och att de inte alltid får den introduktion de behöver.

annlies

Anneli Thiels arbetsdag börjar kvart i sju. Då har hon varit vaken i två timmar redan. I somras cyklade hon till jobbet från kolonistugan strax utanför stan. Nu, i början av september, ser hon till att få en lugn frukoststund på balkongen innan hon sätter sig på elcykeln.

– Cykeln är en av mina bästa investeringar, säger hon. Det underlättar i uppförsbackar och i motvind.

Det första Anneli gör på jobbet – som kallas dip och som är ett omlastningsställe för paket – är att hämta sina burar med paket och dra fram dem till bilen.

Burarna, det kan vara upp till sju stycken, kommer från terminalen i Örebro och är fyllda med paket som ska köras ut i Annelis område. Hon kör samma bil varje dag och tar i huvudsak samma runda.

Det är Anneli som lyfter över paket från buren till bilen. Är det stora mängder till samma adressat gör hon i ordning en pall, som lastbilarna kör ut.

När ett paket läggs in i bilen registrerar chaufförerna det i handdatorn, eller skjuter paketet, som de säger. Då vet hon och systemet att paketet är på plats.

Nästa steg är kundens kvittens. Också den i handdatorn. För övrigt ett hjälpmedel som Anneli uppskattar. Med det tekniska strul som blir ibland är det ett lyft jämfört med den tidigare pappersexercisen, tycker hon.

Det är trångt på dipen, många bilar ska fyllas på kort tid och chaufförerna trängs på lastkajen. Tidspressen är stor. Vissa paket ska ut före 09, andra före 12.

Postnord förbereder en ny kombinerad brev- och paketdepå utanför stan dit Anneli och de andra ska flytta ganska snart.

– Det blir väldigt långt från kolonin. Då kan jag inte längre cykla till jobbet. Å andra sidan går jag snart i pension. Jag är 57 och räknar med att gå vid 60. Jag uppfyller de krav som ställs.

Och hade hon inte gjort det hade hon nog försökt satsa på 80-90-100, den möjlighet som vissa anställda över 58 fick i senaste lokala avtalet på Postnord. Jobba 80 procent, få 90 procent av lönen och 100 procent till pensionen.

– Det är guld att få möjlighet att göra något annat medan man har hälsan.

Anneli Thiel tog ett friår på 90-talet och gjorde inget särskilt.

– Det var fantastiskt.

När bilen är fullastad kör vi iväg. Anneli är snabbt ur och i bilen, hon öppnar dörrarna, tar ut paket, låser dörrarna i flykten. Går med snabba steg.

Jag småspringer och hinner ändå inte riktigt, klämmer foten i dörren när jag skyndar mig upp i passagerarstolen. Efter några timmar går det hjälpligt.

Hur klarar kroppen tempot, lyften och hoppen?

– Det går bra. Jag har inte ont. Det är tummen som far illa när jag trycker på dörrnyckeln hela tiden. Det är tungt men jag tror knyckar och sånt sliter mer.

– Jag tränar hela dagarna kan man säga och det gör kroppen stark. Tror jag.

annelisa

Kunderna finns på allt från frisersalonger, äldreboenden och blomsteraffärer, till bilverkstäder och företag för kontorsmaterial. En kund servar trädgårdsmaskiner, en annan bärgningsbilar. Anneli besöker företag på förmiddagen och privatkunder efter lunch. Många äldre får blöjor hemskickade med posten. Och Postnord sköter en del hemkörning av matkassar.

I de flesta fall ska kunden signera leveranserna, på äldreboenden måste sjuksköterskorna skriva under när det är läkemedelsleverans.

Vissa paket kan lämnas utan signatur, som blöjor till äldre. Chaufförerna kan ställa paketet utanför om personen inte öppnar.

– Det känns bäst att ringa på, och om de öppnar hjälpa till att bära in blöjorna. Det är ju gamla människor som inte alltid vet att de ska få paket.

När arbetsdagen är över är hon trött. Oftast också nöjd med det hon gjort. Kunderna har fått sina paket och hon har ansträngt sig lite extra om det behövts.

– Jag har inget att skämmas över, säger Anneli Thiel.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Petra Engström

    Trevlig och positiv artikel!

  2. Jessica Thiel

    Fin artikel om min supermamma! :)

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

OB-tillägg

Ett extra tillägg för arbete som utförs under obekväm arbetstid på nätter och helger.