Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Några buggsteg med säljaren Christian Douhan hinner Anneli med innan hon åker vidare mot nästa kund. Foto: Mats Erlandssson
Reportage

Nöjda kunder det viktigaste för postchauffören Anneli

Det går i expressfart när postchaufför Anneli Thiel levererar paket till sina företagskunder i östra Västerås.
I dag har hon 79 stopp med små och stora paket. Det innebär ett stopp var sjätte minut.

20 oktober 2016 13:20

Jag vill att alla ska få sina paket. Även om det innebär att jag måste arbeta övertid. Så har jag alltid jobbat, säger Anneli.

Hon är snabb, effektiv och populär bland kunderna. Alla skiner upp när Anneli lämnar över paket. Vissa träffar hon varje dag och en del har blivit hennes närmaste vänner genom åren.

Christian Douhan, reservdelssäljare på Swecon, tar ofta emot paket. Den här tisdagen är inget undantag. Han och Anneli tar några buggsteg i dörren på väg ut.

– Det är alltid kul när Anneli dyker upp, säger han.

– Jag gillar det här, säger Anneli. Att lära känna kunderna och försöka bidra med det lilla extra. Göra dem nöjda.

Under sommaren fick Postnord hård kritik i media för att leveranser av paket fungerar då- ligt. Många kunder menade att chaufförerna struntat i att lämna paket eller inte brytt sig om att kolla om mottagaren var på plats.

Postnord höll med om att det finns brister, och svarade på kritiken med att
ändra rutinerna för chaufförerna. Idag är det ett krav att ringa till kunden om hen
inte öppnar. Och chauffören måste dokumentera vilka kollin som inte gått att överlämna.

– Utöver de aviseringar vi får i handdatorn ska vi fylla i en blankett med kollinummer och orsak till att paketet inte kunde lämnas, säger Anneli Thiel.

Hon tycker att reglerna är bra, hon har alltid jobbat så, ringt till kunder som inte öppnat och försökt hitta ett annat sätt eller en annan tid att lämna över paketen.

– Det blir ingen skillnad. Förutom den nya blanketten då förstås, säger hon. Det hade varit smidigt att bara använda handdatorn.

Hennes förklaring till att kunder är missnöjda kan vara att chaufförerna har det stressigt och numer inte lägger en avi i postlådan, så att det syns att de varit på platsen. Ofta blir det strul med portkoder. Men det främsta skälet, tror hon, är att Postnord har många nya med osäkra anställningar, och att de inte alltid får den introduktion de behöver.

annlies

Anneli Thiels arbetsdag börjar kvart i sju. Då har hon varit vaken i två timmar redan. I somras cyklade hon till jobbet från kolonistugan strax utanför stan. Nu, i början av september, ser hon till att få en lugn frukoststund på balkongen innan hon sätter sig på elcykeln.

– Cykeln är en av mina bästa investeringar, säger hon. Det underlättar i uppförsbackar och i motvind.

Det första Anneli gör på jobbet – som kallas dip och som är ett omlastningsställe för paket – är att hämta sina burar med paket och dra fram dem till bilen.

Burarna, det kan vara upp till sju stycken, kommer från terminalen i Örebro och är fyllda med paket som ska köras ut i Annelis område. Hon kör samma bil varje dag och tar i huvudsak samma runda.

Det är Anneli som lyfter över paket från buren till bilen. Är det stora mängder till samma adressat gör hon i ordning en pall, som lastbilarna kör ut.

När ett paket läggs in i bilen registrerar chaufförerna det i handdatorn, eller skjuter paketet, som de säger. Då vet hon och systemet att paketet är på plats.

Nästa steg är kundens kvittens. Också den i handdatorn. För övrigt ett hjälpmedel som Anneli uppskattar. Med det tekniska strul som blir ibland är det ett lyft jämfört med den tidigare pappersexercisen, tycker hon.

Det är trångt på dipen, många bilar ska fyllas på kort tid och chaufförerna trängs på lastkajen. Tidspressen är stor. Vissa paket ska ut före 09, andra före 12.

Postnord förbereder en ny kombinerad brev- och paketdepå utanför stan dit Anneli och de andra ska flytta ganska snart.

– Det blir väldigt långt från kolonin. Då kan jag inte längre cykla till jobbet. Å andra sidan går jag snart i pension. Jag är 57 och räknar med att gå vid 60. Jag uppfyller de krav som ställs.

Och hade hon inte gjort det hade hon nog försökt satsa på 80-90-100, den möjlighet som vissa anställda över 58 fick i senaste lokala avtalet på Postnord. Jobba 80 procent, få 90 procent av lönen och 100 procent till pensionen.

– Det är guld att få möjlighet att göra något annat medan man har hälsan.

Anneli Thiel tog ett friår på 90-talet och gjorde inget särskilt.

– Det var fantastiskt.

När bilen är fullastad kör vi iväg. Anneli är snabbt ur och i bilen, hon öppnar dörrarna, tar ut paket, låser dörrarna i flykten. Går med snabba steg.

Jag småspringer och hinner ändå inte riktigt, klämmer foten i dörren när jag skyndar mig upp i passagerarstolen. Efter några timmar går det hjälpligt.

Hur klarar kroppen tempot, lyften och hoppen?

– Det går bra. Jag har inte ont. Det är tummen som far illa när jag trycker på dörrnyckeln hela tiden. Det är tungt men jag tror knyckar och sånt sliter mer.

– Jag tränar hela dagarna kan man säga och det gör kroppen stark. Tror jag.

annelisa

Kunderna finns på allt från frisersalonger, äldreboenden och blomsteraffärer, till bilverkstäder och företag för kontorsmaterial. En kund servar trädgårdsmaskiner, en annan bärgningsbilar. Anneli besöker företag på förmiddagen och privatkunder efter lunch. Många äldre får blöjor hemskickade med posten. Och Postnord sköter en del hemkörning av matkassar.

I de flesta fall ska kunden signera leveranserna, på äldreboenden måste sjuksköterskorna skriva under när det är läkemedelsleverans.

Vissa paket kan lämnas utan signatur, som blöjor till äldre. Chaufförerna kan ställa paketet utanför om personen inte öppnar.

– Det känns bäst att ringa på, och om de öppnar hjälpa till att bära in blöjorna. Det är ju gamla människor som inte alltid vet att de ska få paket.

När arbetsdagen är över är hon trött. Oftast också nöjd med det hon gjort. Kunderna har fått sina paket och hon har ansträngt sig lite extra om det behövts.

– Jag har inget att skämmas över, säger Anneli Thiel.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Petra Engström

    Trevlig och positiv artikel!

  2. Jessica Thiel

    Fin artikel om min supermamma! :)

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Centralt avtal

Ett rikstäckande kollektivavtal mellan centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Ett sådant avtal täcker alla medlemsföretag i den centrala arbetsgivarorganisationen och alla anställda i dessa företag, oavsett om de är medlemmar i facket eller ej.