Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Några buggsteg med säljaren Christian Douhan hinner Anneli med innan hon åker vidare mot nästa kund. Foto: Mats Erlandssson
Reportage

Nöjda kunder det viktigaste för postchauffören Anneli

Det går i expressfart när postchaufför Anneli Thiel levererar paket till sina företagskunder i östra Västerås.
I dag har hon 79 stopp med små och stora paket. Det innebär ett stopp var sjätte minut.

20 oktober 2016 13:20

Jag vill att alla ska få sina paket. Även om det innebär att jag måste arbeta övertid. Så har jag alltid jobbat, säger Anneli.

Hon är snabb, effektiv och populär bland kunderna. Alla skiner upp när Anneli lämnar över paket. Vissa träffar hon varje dag och en del har blivit hennes närmaste vänner genom åren.

Christian Douhan, reservdelssäljare på Swecon, tar ofta emot paket. Den här tisdagen är inget undantag. Han och Anneli tar några buggsteg i dörren på väg ut.

– Det är alltid kul när Anneli dyker upp, säger han.

– Jag gillar det här, säger Anneli. Att lära känna kunderna och försöka bidra med det lilla extra. Göra dem nöjda.

Under sommaren fick Postnord hård kritik i media för att leveranser av paket fungerar då- ligt. Många kunder menade att chaufförerna struntat i att lämna paket eller inte brytt sig om att kolla om mottagaren var på plats.

Postnord höll med om att det finns brister, och svarade på kritiken med att
ändra rutinerna för chaufförerna. Idag är det ett krav att ringa till kunden om hen
inte öppnar. Och chauffören måste dokumentera vilka kollin som inte gått att överlämna.

– Utöver de aviseringar vi får i handdatorn ska vi fylla i en blankett med kollinummer och orsak till att paketet inte kunde lämnas, säger Anneli Thiel.

Hon tycker att reglerna är bra, hon har alltid jobbat så, ringt till kunder som inte öppnat och försökt hitta ett annat sätt eller en annan tid att lämna över paketen.

– Det blir ingen skillnad. Förutom den nya blanketten då förstås, säger hon. Det hade varit smidigt att bara använda handdatorn.

Hennes förklaring till att kunder är missnöjda kan vara att chaufförerna har det stressigt och numer inte lägger en avi i postlådan, så att det syns att de varit på platsen. Ofta blir det strul med portkoder. Men det främsta skälet, tror hon, är att Postnord har många nya med osäkra anställningar, och att de inte alltid får den introduktion de behöver.

annlies

Anneli Thiels arbetsdag börjar kvart i sju. Då har hon varit vaken i två timmar redan. I somras cyklade hon till jobbet från kolonistugan strax utanför stan. Nu, i början av september, ser hon till att få en lugn frukoststund på balkongen innan hon sätter sig på elcykeln.

– Cykeln är en av mina bästa investeringar, säger hon. Det underlättar i uppförsbackar och i motvind.

Det första Anneli gör på jobbet – som kallas dip och som är ett omlastningsställe för paket – är att hämta sina burar med paket och dra fram dem till bilen.

Burarna, det kan vara upp till sju stycken, kommer från terminalen i Örebro och är fyllda med paket som ska köras ut i Annelis område. Hon kör samma bil varje dag och tar i huvudsak samma runda.

Det är Anneli som lyfter över paket från buren till bilen. Är det stora mängder till samma adressat gör hon i ordning en pall, som lastbilarna kör ut.

När ett paket läggs in i bilen registrerar chaufförerna det i handdatorn, eller skjuter paketet, som de säger. Då vet hon och systemet att paketet är på plats.

Nästa steg är kundens kvittens. Också den i handdatorn. För övrigt ett hjälpmedel som Anneli uppskattar. Med det tekniska strul som blir ibland är det ett lyft jämfört med den tidigare pappersexercisen, tycker hon.

Det är trångt på dipen, många bilar ska fyllas på kort tid och chaufförerna trängs på lastkajen. Tidspressen är stor. Vissa paket ska ut före 09, andra före 12.

Postnord förbereder en ny kombinerad brev- och paketdepå utanför stan dit Anneli och de andra ska flytta ganska snart.

– Det blir väldigt långt från kolonin. Då kan jag inte längre cykla till jobbet. Å andra sidan går jag snart i pension. Jag är 57 och räknar med att gå vid 60. Jag uppfyller de krav som ställs.

Och hade hon inte gjort det hade hon nog försökt satsa på 80-90-100, den möjlighet som vissa anställda över 58 fick i senaste lokala avtalet på Postnord. Jobba 80 procent, få 90 procent av lönen och 100 procent till pensionen.

– Det är guld att få möjlighet att göra något annat medan man har hälsan.

Anneli Thiel tog ett friår på 90-talet och gjorde inget särskilt.

– Det var fantastiskt.

När bilen är fullastad kör vi iväg. Anneli är snabbt ur och i bilen, hon öppnar dörrarna, tar ut paket, låser dörrarna i flykten. Går med snabba steg.

Jag småspringer och hinner ändå inte riktigt, klämmer foten i dörren när jag skyndar mig upp i passagerarstolen. Efter några timmar går det hjälpligt.

Hur klarar kroppen tempot, lyften och hoppen?

– Det går bra. Jag har inte ont. Det är tummen som far illa när jag trycker på dörrnyckeln hela tiden. Det är tungt men jag tror knyckar och sånt sliter mer.

– Jag tränar hela dagarna kan man säga och det gör kroppen stark. Tror jag.

annelisa

Kunderna finns på allt från frisersalonger, äldreboenden och blomsteraffärer, till bilverkstäder och företag för kontorsmaterial. En kund servar trädgårdsmaskiner, en annan bärgningsbilar. Anneli besöker företag på förmiddagen och privatkunder efter lunch. Många äldre får blöjor hemskickade med posten. Och Postnord sköter en del hemkörning av matkassar.

I de flesta fall ska kunden signera leveranserna, på äldreboenden måste sjuksköterskorna skriva under när det är läkemedelsleverans.

Vissa paket kan lämnas utan signatur, som blöjor till äldre. Chaufförerna kan ställa paketet utanför om personen inte öppnar.

– Det känns bäst att ringa på, och om de öppnar hjälpa till att bära in blöjorna. Det är ju gamla människor som inte alltid vet att de ska få paket.

När arbetsdagen är över är hon trött. Oftast också nöjd med det hon gjort. Kunderna har fått sina paket och hon har ansträngt sig lite extra om det behövts.

– Jag har inget att skämmas över, säger Anneli Thiel.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Petra Engström

    Trevlig och positiv artikel!

  2. Jessica Thiel

    Fin artikel om min supermamma! :)

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.