Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Kalle Jokinen och Kjell-Åke Åkesson tillsammans med kamratstödjaren Nisse Sandberg. Foto: Stefan Lindblom
Hälsa

När det värsta händer

"Det är klart jag saknar honom – vi hade arbetat ihop i massor med år."

16 september 2015 15:10

Fakta

Om det värsta händer

En kollega dör i en hjärtinfart i matsalen eller blir överkörd på ett vägbygge. Hur ska man agera när det värsta händer på jobbet? Vi frågade Per Johnsson, psykolog och forskare vid Lunds universitet.

– Samla gruppen, och chefen ska komma dit så fort som möjligt. Det handlar om respekt. Respekt inför situationen, den döde och den dödes familj, och självklart för arbetskamraterna.

Hur fort då?

– Så fort det bara går. De närmast berörda måste tas om hand med en gång. Och senast nästa dag samlar man personalen till en minnestund som bör innehålla ett kort minnestal, en bild på den döde, ett tänt ljus och en tyst minut. Och det är chefen som ska hålla talet – absolut inte fega ur och delegera.

Hur tar man bäst hand om dem som var med vid dödsfallet?

– Man ser till att samla ihop dem så snabbt det bara går. Man tar händelsen på största allvar och informerar om det man vet. Man ger gruppen möjlighet att prata tillsammans och sedan pratar man med var och en. Det kan vara någon från företagshälsovården eller chefen, eller helst både och. Se till att de som drabbats får något att äta och dricka eftersom det lindrar och lugnar.

Vill alla prata?

– Nej absolut inte. Man måste respektera att människor är olika. Alla blir berörda men de visar det inte på samma sätt. En del vill hem så fort som möjligt, andra behöver prata länge samma dag.

Kan man reagera långt efteråt?

– O ja, det är inte alls ovanligt. Man förstår händelsen rent intellektuellt men sedan kan insikten om att det är på riktigt plötsligt komma efter flera månader. Det vill säga ”jag kommer aldrig mer att träffa den här personen”. Då blir man också påmind om sin egen dödlighet. Och då kan det behövas stöd.

Ska man gå i ”prata-av-sig”-terapi?

– Ja, men bara om det behövs. Inte i evigheter men kanske en till tio gånger. Sedan brukar det vara bra.

Vad gör man när den första chocken är över?

– Ledningen ska kontinuerligt informera om vad de vet om något är oklart med dödsfallet. Om en arbetsplatsolycka inte är utredd då säger man det, och när man vet orsaken informerar man om det. Undvik alla former av spekulationer.

Ska man mejla en inbjudan till begravningen?

– Ja, men bara om familjen och de närmast anhöriga vill det. Man måste alltid sätta deras vilja först. Men i princip är ritualer bra och ett sätt att förstå olika skeden i livet.

Hur gör ni på ditt jobb?

– Vi har en manual och den är ett bra stöd. Chefen kan också vara i chock och kan kanske inte tänka klart – med en manual har man något att hålla sig till.

– Jag och min chef körde hit så fort vi kunde när vi hörde om olyckan på godsbangården i Malmö, säger kamratstödjaren Nisse Sandberg.

Det var 8 december förra året som en 57-årig godsvagnsreparatör klämdes till döds mellan två vagnar strax efter tre på eftermiddagen.

– Varje verkstad har en egen kamratstödjare, men just den här dagen var han sjukskriven så jag som arbetar i Helsingborg, en timme bort, var närmast. Vi stannade bara för att köpa dricka och baguetter eftersom vi visste att folk skulle tvingas vara kvar.

­ Varje sekund är dyrbar när något sådant här händer. När vi körde mot Malmö visste vi bara att en svår klämolycka hade inträffat.

Vi träffar Nisse Sandberg tillsammans med godsvagnsreparatörerna Kjell-Åke Åkesson och Kalle Jokinen som jobbade under olycksdagen.

Swemaints tågverkstad ligger längst ut vid spåren ut från Malmö. Här reparerar man godståg, gör bromsprov och svetsar sprickor i vagnarna. De flesta har jobbat tillsammans länge och känner varandra väl.

Ingen blev vittne till olyckan, men plötsligt gick larmet – en jobbarkompis var skadad.

– Åsa som är ”timmis” på ekonomin tog tag i det första, akuta: ringde 112, larmade vår verkstadschef och Previa, berättar Kjell-Åke Åkesson.

– Hon ska verkligen ha beröm. Det var hon som gick runt och tröstade och pratade med folk innan någon utifrån hunnit komma.

Först på plats var brandkåren, tätt följd av polis och ambulans och en psykolog från Previa. Personalen samlades i matsalen på andra våningen och fick inte lämna platsen eftersom polisen skulle säkra spår och teknikerna gå igenom det som fanns att göra.

Ingen visste hur skadad mannen var men efter en och en halv timme kunde poliserna som fanns i rummet berätta att han avlidit på sjukhuset.

Hur var stämningen?

– Vissa grät rakt ut, andra var bara tysta, jag var förbannad för att det hade hänt och ville bara hem, berättar Kalle Jokinen. Vi kände varandra och var ett gäng som sågs ibland på fritiden också.

­ Inget blir bättre av ältande – inte för mig i alla fall. Men det är klart jag saknar honom – vi hade arbetat ihop i massor med år.

Kamratstödjaren Nisse Sandberg såg till att folk fick mat och dryck, och pratade enskilt med var och en och hörde hur de mådde.

– Alla var mer eller mindre chockade. Människor reagerar så olika. En del vill prata, andra vill absolut inte det. Och jag ringde runt till alla som var lediga så att de skulle få veta. Psykologen från Previa informerade om möjligheten till stödsamtal. En dödsolycka är inget som någon tar lätt på.

Hur var det att gå till jobbet nästa dag?

– Hemskt. Det var svårt att gå in hallen igen första gången, säger Kalle. Och man var uppmärksam på alla faror en lång tid efteråt. Räddare, helt enkelt.

Dagen efter olyckan hölls en tyst minut, men ingen gick på begravningen enligt familjens önskemål.

Det gjordes tre utredningar – polisen, Arbetsmiljöverket och företaget. Och alla kom fram till att det var en ren olycka.

– Det är väl det enda som sköttes dåligt. Infon efteråt. Vi fick inte veta när utredningarna var klara, säger Kalle.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Nattmangling

Avtalsförhandlingar som drar ut på tiden så att de fortsätter under natten. Hänger ihop med slutskedet av en avtalsförhandling, men sker allt mer sällan.