Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Kalle Jokinen och Kjell-Åke Åkesson tillsammans med kamratstödjaren Nisse Sandberg. Foto: Stefan Lindblom
Hälsa

När det värsta händer

"Det är klart jag saknar honom – vi hade arbetat ihop i massor med år."

16 september 2015 15:10

Fakta

Om det värsta händer

En kollega dör i en hjärtinfart i matsalen eller blir överkörd på ett vägbygge. Hur ska man agera när det värsta händer på jobbet? Vi frågade Per Johnsson, psykolog och forskare vid Lunds universitet.

– Samla gruppen, och chefen ska komma dit så fort som möjligt. Det handlar om respekt. Respekt inför situationen, den döde och den dödes familj, och självklart för arbetskamraterna.

Hur fort då?

– Så fort det bara går. De närmast berörda måste tas om hand med en gång. Och senast nästa dag samlar man personalen till en minnestund som bör innehålla ett kort minnestal, en bild på den döde, ett tänt ljus och en tyst minut. Och det är chefen som ska hålla talet – absolut inte fega ur och delegera.

Hur tar man bäst hand om dem som var med vid dödsfallet?

– Man ser till att samla ihop dem så snabbt det bara går. Man tar händelsen på största allvar och informerar om det man vet. Man ger gruppen möjlighet att prata tillsammans och sedan pratar man med var och en. Det kan vara någon från företagshälsovården eller chefen, eller helst både och. Se till att de som drabbats får något att äta och dricka eftersom det lindrar och lugnar.

Vill alla prata?

– Nej absolut inte. Man måste respektera att människor är olika. Alla blir berörda men de visar det inte på samma sätt. En del vill hem så fort som möjligt, andra behöver prata länge samma dag.

Kan man reagera långt efteråt?

– O ja, det är inte alls ovanligt. Man förstår händelsen rent intellektuellt men sedan kan insikten om att det är på riktigt plötsligt komma efter flera månader. Det vill säga ”jag kommer aldrig mer att träffa den här personen”. Då blir man också påmind om sin egen dödlighet. Och då kan det behövas stöd.

Ska man gå i ”prata-av-sig”-terapi?

– Ja, men bara om det behövs. Inte i evigheter men kanske en till tio gånger. Sedan brukar det vara bra.

Vad gör man när den första chocken är över?

– Ledningen ska kontinuerligt informera om vad de vet om något är oklart med dödsfallet. Om en arbetsplatsolycka inte är utredd då säger man det, och när man vet orsaken informerar man om det. Undvik alla former av spekulationer.

Ska man mejla en inbjudan till begravningen?

– Ja, men bara om familjen och de närmast anhöriga vill det. Man måste alltid sätta deras vilja först. Men i princip är ritualer bra och ett sätt att förstå olika skeden i livet.

Hur gör ni på ditt jobb?

– Vi har en manual och den är ett bra stöd. Chefen kan också vara i chock och kan kanske inte tänka klart – med en manual har man något att hålla sig till.

– Jag och min chef körde hit så fort vi kunde när vi hörde om olyckan på godsbangården i Malmö, säger kamratstödjaren Nisse Sandberg.

Det var 8 december förra året som en 57-årig godsvagnsreparatör klämdes till döds mellan två vagnar strax efter tre på eftermiddagen.

– Varje verkstad har en egen kamratstödjare, men just den här dagen var han sjukskriven så jag som arbetar i Helsingborg, en timme bort, var närmast. Vi stannade bara för att köpa dricka och baguetter eftersom vi visste att folk skulle tvingas vara kvar.

­ Varje sekund är dyrbar när något sådant här händer. När vi körde mot Malmö visste vi bara att en svår klämolycka hade inträffat.

Vi träffar Nisse Sandberg tillsammans med godsvagnsreparatörerna Kjell-Åke Åkesson och Kalle Jokinen som jobbade under olycksdagen.

Swemaints tågverkstad ligger längst ut vid spåren ut från Malmö. Här reparerar man godståg, gör bromsprov och svetsar sprickor i vagnarna. De flesta har jobbat tillsammans länge och känner varandra väl.

Ingen blev vittne till olyckan, men plötsligt gick larmet – en jobbarkompis var skadad.

– Åsa som är ”timmis” på ekonomin tog tag i det första, akuta: ringde 112, larmade vår verkstadschef och Previa, berättar Kjell-Åke Åkesson.

– Hon ska verkligen ha beröm. Det var hon som gick runt och tröstade och pratade med folk innan någon utifrån hunnit komma.

Först på plats var brandkåren, tätt följd av polis och ambulans och en psykolog från Previa. Personalen samlades i matsalen på andra våningen och fick inte lämna platsen eftersom polisen skulle säkra spår och teknikerna gå igenom det som fanns att göra.

Ingen visste hur skadad mannen var men efter en och en halv timme kunde poliserna som fanns i rummet berätta att han avlidit på sjukhuset.

Hur var stämningen?

– Vissa grät rakt ut, andra var bara tysta, jag var förbannad för att det hade hänt och ville bara hem, berättar Kalle Jokinen. Vi kände varandra och var ett gäng som sågs ibland på fritiden också.

­ Inget blir bättre av ältande – inte för mig i alla fall. Men det är klart jag saknar honom – vi hade arbetat ihop i massor med år.

Kamratstödjaren Nisse Sandberg såg till att folk fick mat och dryck, och pratade enskilt med var och en och hörde hur de mådde.

– Alla var mer eller mindre chockade. Människor reagerar så olika. En del vill prata, andra vill absolut inte det. Och jag ringde runt till alla som var lediga så att de skulle få veta. Psykologen från Previa informerade om möjligheten till stödsamtal. En dödsolycka är inget som någon tar lätt på.

Hur var det att gå till jobbet nästa dag?

– Hemskt. Det var svårt att gå in hallen igen första gången, säger Kalle. Och man var uppmärksam på alla faror en lång tid efteråt. Räddare, helt enkelt.

Dagen efter olyckan hölls en tyst minut, men ingen gick på begravningen enligt familjens önskemål.

Det gjordes tre utredningar – polisen, Arbetsmiljöverket och företaget. Och alla kom fram till att det var en ren olycka.

– Det är väl det enda som sköttes dåligt. Infon efteråt. Vi fick inte veta när utredningarna var klara, säger Kalle.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

Seko Stockholm ställer krav inför valet 2018

Knappt ett år före valet 2018 har Seko Stockholm tagit fram en egen valplattform med krav på ökad trygghet på arbetsmarknaden, bibehållen strejkrätt och investeringar i välfärden. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.