Skyddsombuden på MTR pendeln har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön för stationsvärdarna.

Framför allt handlar det om problem med att få gå på toaletten.

– Det finns folk som har gjort på sig i spärren bara för att de är så lojala och inte vill dra på företaget kostnader, säger huvudskyddsombudet Tomas Gustafsson.

På vissa stationer får de inte alls lämna spärren utan måste ringa efter en avlösare. Enligt Tomas Gustafsson är det inte ovanligt att man kan få vänta i en och en halv timme innan avlösningen är på plats.

– De kan inte gå på toaletten när det trycker på. Utan de måste be om lov och skriva rapport. Det upplevs som väldigt integritetskränkande, säger han.

MTR skyller på avtalet med huvudmannen, SL, som  kräver 100 procent bemannad spärrlinje. Om SL gör en kontroll och det är obemannat får MTR böta 100 000 kronor om det inte finns någon rapport. Finns rapport är böterna upp till 5000 kronor.

– Men ett sådant avtal är inte ok, så vi vill få det ändrat, säger Tomas Gustafsson.

Skyddsombuden kräver nu att det inte ska ta mer än fem minuter innan avlösaren är på plats och att rapporteringen görs om.

När det gäller rapporteringen vill han ha en återgång till hur det var innan MTR tog över och SL skruvade åt kraven. Då skrev man ner i en bok vilka tider som spärren varit obemannad. Då kunde biljettkontrollanterna ringa och fråga om de stött på någon resenär utan biljett som hävdade att det inte var någon i spärren.

– Vi kallade den kissboken och den stannade ju i spärren. Nu kan alla chefer se vem som varit på toaletten, när, hur ofta och hur länge. Folk mår dåligt av det här.

MTR:s arbetsmiljöchef, Lars Nyström, säger till tidningen Arbetarskydd att han inte kände till de upplevda arbetsmiljöproblemen.

– Jag fick veta detta först genom media. Jag önskar naturligtvis att vi kan ta diskussionen internt då det tycks vara en brist i kommunikationen, säger han till Arbetarskydd.

Men det ger inte Tomas Gustafsson mycket för.

– VI har tagit upp detta vid flera tillfällen tidigare. Vi har försökt med samverkan som man ska. Men ingenting har hänt, så nu tar vid det till Arbetsmiljöverket.