Mer personal och större punktlighet är några av de löften som MTR gett SL.
Samtidigt ligger anbudet lägre än den kostnad SL själva beräknade för 2010.
– Det är oroväckande att SL valt ett anbud med en lägre kostnad än man själva räknat med. Vi vill inte arbeta i företag med dåliga resultat, säger Lasse Eriksson, ombudsman på Seko Stockholm i en kommentar till upphandlingen av tunnelbanan.
Seko hoppas att MTR kan vara positivt för den långsiktiga utvecklingen av kollektivtrafiken, men Lasse Eriksson hade önskat att operatören fick ett ännu större ansvarsområde.
– Det skulle underlätta om vi hade en motpart även när det gäller till exempel infrastrukturen, säger han.
Hur det kan vara möjligt att anställa fler till samma kostnad förklarar SL:s vd Ingemar Ziegler med att ökad punktlighet ger fler resenärer och därmed ökade intäkter. Tanken är att MTR ska få provision på sålda biljetter.
– Vi tror på en sådan god spiral, säger Ingemar Ziegler.
Den nya personal som ska anställas ska framförallt ge service på stationerna. MTR har ansökt om att få ta namnet Tunnelbaneservice.