Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tunnelbaneföraren Stefan Nilsson har arbetat fram en ny utbildning med körsimulering.
Nyhet

MTR får pris för god kvalitet

-Kungen kommer inte, han har fått förhinder. Beskedet tas emot med stor besvikelse på MTR Tunnelbanans huvudkontor i Stockholm. Kung Carl Gustaf skulle förgylla dagens utdelning av priset ”Svensk kvalitet”. Många timmars förberedelser gick upp i rök.

12 februari 2015 12:47

En av dem som blev besvikna var Stefan Nilsson, förare på tunnelbanans gröna linje sedan drygt 11 år tillbaka. Han skulle ha visat MTR:s nya körsimuleringsanläggning.

-Nej du skojar, var Stefans reaktion när beskedet kom strax innan kungen skulle dyka upp.

Stefan Nilsson är en av tre förare som ingått i den projektgrupp som tagit fram simuleringsanläggningen där en grupp om 12 förare hittills utbildats. Tanken är att all ut- och fortbildning av förare ska ske i simulatorer framöver.

-Vårt mål har varit att det ska vara så verklighetstroget som möjligt och att de förare som är mest kritiska ska tycka att simulatorn är okej. Exempelvis har vi sett till att klockan som visar hastigheten ser ut exakt som den gör i tågen, säger Stefan Nilsson.

Körsimuleringsanläggningen är en del det koncept för tunnelbanan som MTR tagit fram och som Institutet för kvalitetsutveckling, SIQ, belönar. MTR har själva anmält sitt intresse för att utvärderas och efter flera års försök har det alltså lyckats.

Enligt SIQ:s vd Jerry Karlsson mäter institutets examinatorer hur väl ett företag uppfyller mål och tillfredsställer kundernas krav och förväntningar. Medarbetarnas krav ska också tas i beaktande.

-Målet här är att ta resande från bilarna till tunnelbanan, på ett hållbart sätt. Och det görs med kvalitet, säger Jerry Karlsson.

SONY DSC

MTR:s vd Peter Viinapuu är stolt över priset. Han säger att verksamhetens vilar på fem ben: säkerhet, nöjda medarbetare, nöjda resenärer, lönsamhet och punktlighet. Inget är viktigare än något annat.

-Men det förutsätter att vi har ett kontrakt som löper under lång tid. Och att vi har ansvar för helheten. Vi började köra tunnelbanan i Stockholm 2009 och har fått besked att vi ska fortsätta åtminstone till 2017, säger han.

Relationerna med facket och personalen beskriver Peter Viinapuu som gott. Medarbetarundersökningar visar allt bättre resultat.

Men Sekos klubb på tunnelbanan är inte lika nöjd med relationerna. I veckan gick klubben ut med ett långt brev med kritik mot MTR i flera punkter. Bland annat kritiserar Seko MTRs betoning på punktligheten, vilket påverkar säkerheten negativt. Men även annan kritik förs fram i brevet, bland annat när det gäller möjligheten för förare och stationspersonal att gå på toaletten. Enligt facket måste personalen vänta på avlösare.

Peter Viinapuu förnekar att personal måste vänta på avlösning, han säger att personal måste meddela trafikledningen att de lämnar sin plats, inget mer.

Anställda som Sekotidningen talat med och som vill vara anonyma säger att många medarbetare är missnöjda och att det inte märks i medarbetarundersökningarna eftersom frågor inte ställs om det som är bekymmersamt.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Låglönesatsning

En särskild satsning i kollektivavtalsförhandlingarna på de personer eller grupper som har de lägsta lönerna.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer