Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

M/S Argos full med asbest

För tre år sedan låg Fiskeriverkets forskningsfartyg M/S Argos på varv i Göteborg. Båten skulle rustas upp, men i stället togs den ur drift. Argos innerväggar var fulla med asbest och det fanns fri asbest i luften.

14 april 2014 12:54

I dag är fartyget skrotat, Fiskeriverket ombildat till Havs- och vattenmyndigheten och fartygsenheten nedlagd. Besättningen på Argos är uppsagd sedan två år tillbaka.

Det är oklart hur besättningen mår i dag men det är klarlagt att två anställda hade plack eller begynnande plack i lungorna i september 2011.

Enligt uppgift från fackliga företrädarehar dessa personer fått ersättning från Afa.

Under tiden på Argos var besättningen medlemmar i Seko Sjöfolk. Men efter att de sades upp för ett år sedan är det ingen inom Seko som har kontakt med gruppen. De som är arbetslösa tillhör ingen klubb. Några har fått nya jobb.

Den som arbetat på fartyget har dock rätt att när som helst kontakta Feelgood, Havs- och vattenmyndighetens företagshälsovård.

– Vi har ett avtal om detta, säger Karin Brunnström Algell, personalutvecklare på myndigheten.

Stig Thörnqvist var skyddsombud på Fiskeriverket när asbestlarmet kom 2011. Han initierade den skyddsrond som ledde till att fartyget togs ur drift. Han är fortfarande upprörd över att ledningen för Fiskeriverket påstod att ingen känt till att det var asbest ombord.

– Det visste man redan i början av 90-talet.

Argos var ett gammalt fartyg som hade tjänat ut, långt innan larmet kom. Behovet av ett nytt fartyg lyftes flera gånger till regeringen.

Det blev dock ingen lösning. Verksamheten fortsatte, samtidigt som personalen utsattes för en dålig arbetsmiljö.

– Man skulle kunna säga att Fiskeriverkets ledning riskerade personalens hälsa hellre än att i tid ta fartyget ur drift. Det blev en dyr historia, merkostnader på tiotals miljoner kronor. Och så förlorade människor sina jobb, säger Stig Thörnqvist.

För honom är händelsen avslutad, men han väntar fortfarande på vad arbetsmiljöåklagaren i Göteborg ska säga. Åklagaren inledde en förundersökning om arbetsmiljöbrott då båten togs ur drift 2011.

Händelserna på Argos ledde till att Transportstyrelsen inledde en inventering av asbest på 1 600 svenskflaggade fartyg. Inventeringarna skulle varit klara redan för ett år sedan, men hittills har bara cirka 10 procent svarat på uppmaningen. Av dem har 33 deklarerat att de har asbest ombord.

SONY DSC

– Man har framför allt hittat asbest i skorstenar och bromsband. Den får inte damma, om den gör det måste båten saneras, säger Christina Östberg som ansvararför inventeringen på Transportstyrelsen.

Rederierna har ytterligare cirka fyra år på sig att lämna in dokumentationen. De fartyg som inte gör det riskerar att bli av med sina certifikat och därmed sina tillstånd att bedriva sjöfart.

– Våra inspektörer besöker fartygen vart femte år och de har med sig den här frågan vid sina ordinarie besök. Har fartyget inte lämnat in någon inventering tar inspektören upp det, säger Christina Östberg.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Resultatlön

En rörlig lönedel som varierar efter resultatet, ofta för en lokal grupp eller enhet.