Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

M/S Argos full med asbest

För tre år sedan låg Fiskeriverkets forskningsfartyg M/S Argos på varv i Göteborg. Båten skulle rustas upp, men i stället togs den ur drift. Argos innerväggar var fulla med asbest och det fanns fri asbest i luften.

14 april 2014 12:54

I dag är fartyget skrotat, Fiskeriverket ombildat till Havs- och vattenmyndigheten och fartygsenheten nedlagd. Besättningen på Argos är uppsagd sedan två år tillbaka.

Det är oklart hur besättningen mår i dag men det är klarlagt att två anställda hade plack eller begynnande plack i lungorna i september 2011.

Enligt uppgift från fackliga företrädarehar dessa personer fått ersättning från Afa.

Under tiden på Argos var besättningen medlemmar i Seko Sjöfolk. Men efter att de sades upp för ett år sedan är det ingen inom Seko som har kontakt med gruppen. De som är arbetslösa tillhör ingen klubb. Några har fått nya jobb.

Den som arbetat på fartyget har dock rätt att när som helst kontakta Feelgood, Havs- och vattenmyndighetens företagshälsovård.

– Vi har ett avtal om detta, säger Karin Brunnström Algell, personalutvecklare på myndigheten.

Stig Thörnqvist var skyddsombud på Fiskeriverket när asbestlarmet kom 2011. Han initierade den skyddsrond som ledde till att fartyget togs ur drift. Han är fortfarande upprörd över att ledningen för Fiskeriverket påstod att ingen känt till att det var asbest ombord.

– Det visste man redan i början av 90-talet.

Argos var ett gammalt fartyg som hade tjänat ut, långt innan larmet kom. Behovet av ett nytt fartyg lyftes flera gånger till regeringen.

Det blev dock ingen lösning. Verksamheten fortsatte, samtidigt som personalen utsattes för en dålig arbetsmiljö.

– Man skulle kunna säga att Fiskeriverkets ledning riskerade personalens hälsa hellre än att i tid ta fartyget ur drift. Det blev en dyr historia, merkostnader på tiotals miljoner kronor. Och så förlorade människor sina jobb, säger Stig Thörnqvist.

För honom är händelsen avslutad, men han väntar fortfarande på vad arbetsmiljöåklagaren i Göteborg ska säga. Åklagaren inledde en förundersökning om arbetsmiljöbrott då båten togs ur drift 2011.

Händelserna på Argos ledde till att Transportstyrelsen inledde en inventering av asbest på 1 600 svenskflaggade fartyg. Inventeringarna skulle varit klara redan för ett år sedan, men hittills har bara cirka 10 procent svarat på uppmaningen. Av dem har 33 deklarerat att de har asbest ombord.

SONY DSC

– Man har framför allt hittat asbest i skorstenar och bromsband. Den får inte damma, om den gör det måste båten saneras, säger Christina Östberg som ansvararför inventeringen på Transportstyrelsen.

Rederierna har ytterligare cirka fyra år på sig att lämna in dokumentationen. De fartyg som inte gör det riskerar att bli av med sina certifikat och därmed sina tillstånd att bedriva sjöfart.

– Våra inspektörer besöker fartygen vart femte år och de har med sig den här frågan vid sina ordinarie besök. Har fartyget inte lämnat in någon inventering tar inspektören upp det, säger Christina Östberg.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Individgaranti

En garanterad lägsta löneökning för varje enskild anställd.