Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation

M/S Argos full med asbest

För tre år sedan låg Fiskeriverkets forskningsfartyg M/S Argos på varv i Göteborg. Båten skulle rustas upp, men i stället togs den ur drift. Argos innerväggar var fulla med asbest och det fanns fri asbest i luften.

14 april 2014 12:54

I dag är fartyget skrotat, Fiskeriverket ombildat till Havs- och vattenmyndigheten och fartygsenheten nedlagd. Besättningen på Argos är uppsagd sedan två år tillbaka.

Det är oklart hur besättningen mår i dag men det är klarlagt att två anställda hade plack eller begynnande plack i lungorna i september 2011.

Enligt uppgift från fackliga företrädarehar dessa personer fått ersättning från Afa.

Under tiden på Argos var besättningen medlemmar i Seko Sjöfolk. Men efter att de sades upp för ett år sedan är det ingen inom Seko som har kontakt med gruppen. De som är arbetslösa tillhör ingen klubb. Några har fått nya jobb.

Den som arbetat på fartyget har dock rätt att när som helst kontakta Feelgood, Havs- och vattenmyndighetens företagshälsovård.

– Vi har ett avtal om detta, säger Karin Brunnström Algell, personalutvecklare på myndigheten.

Stig Thörnqvist var skyddsombud på Fiskeriverket när asbestlarmet kom 2011. Han initierade den skyddsrond som ledde till att fartyget togs ur drift. Han är fortfarande upprörd över att ledningen för Fiskeriverket påstod att ingen känt till att det var asbest ombord.

– Det visste man redan i början av 90-talet.

Argos var ett gammalt fartyg som hade tjänat ut, långt innan larmet kom. Behovet av ett nytt fartyg lyftes flera gånger till regeringen.

Det blev dock ingen lösning. Verksamheten fortsatte, samtidigt som personalen utsattes för en dålig arbetsmiljö.

– Man skulle kunna säga att Fiskeriverkets ledning riskerade personalens hälsa hellre än att i tid ta fartyget ur drift. Det blev en dyr historia, merkostnader på tiotals miljoner kronor. Och så förlorade människor sina jobb, säger Stig Thörnqvist.

För honom är händelsen avslutad, men han väntar fortfarande på vad arbetsmiljöåklagaren i Göteborg ska säga. Åklagaren inledde en förundersökning om arbetsmiljöbrott då båten togs ur drift 2011.

Händelserna på Argos ledde till att Transportstyrelsen inledde en inventering av asbest på 1 600 svenskflaggade fartyg. Inventeringarna skulle varit klara redan för ett år sedan, men hittills har bara cirka 10 procent svarat på uppmaningen. Av dem har 33 deklarerat att de har asbest ombord.

SONY DSC

– Man har framför allt hittat asbest i skorstenar och bromsband. Den får inte damma, om den gör det måste båten saneras, säger Christina Östberg som ansvararför inventeringen på Transportstyrelsen.

Rederierna har ytterligare cirka fyra år på sig att lämna in dokumentationen. De fartyg som inte gör det riskerar att bli av med sina certifikat och därmed sina tillstånd att bedriva sjöfart.

– Våra inspektörer besöker fartygen vart femte år och de har med sig den här frågan vid sina ordinarie besök. Har fartyget inte lämnat in någon inventering tar inspektören upp det, säger Christina Östberg.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Strandning

När kollektivavtalsförhandlingarna avbryts för att parterna inte längre anser att förhandlingarna leder någonstans. Även medlare kan stranda förhandlingarna om han anser att avståndet mellan parterna är alltför stort för att man ska nå en överenskommelse. Om förhandlingarna strandas brukar det innebära att man varslar om stridsåtgärder.