Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Tågvärdarna har ett motsägelsefullt uppdrag, de ska både kontrollera biljett och skriva kontrollavgift för att få intäkter och samtidigt backa undan om det blir hotfullt, säger huvudskyddsombudet Lars Månsson. Foto: Eva Lie

Motstridiga krav på tågvärdar

Ombordanställda ska se till att passagerarna gör rätt för sig. Men de ska inte utsätta sig för risker. Frågan är var gränsen går och vad som händer när den passeras?

23 augusti 2017 10:41

Huvudansvaret ligger på arbetsgivarna att förebygga hot och våld, anser skyddsombuden. Utbildning i konflikthantering, övervakningskameror, personlarm och dubbelbemanning är viktiga åtgärder.

De vi talat med pekar också på samhällets ansvar för situationen och kräver insatser från polis, vaktbolag, kommuner och landsting i de fall det är upphandlad trafik.

Skyddsombuden menar att polis, ordningsvakter och väktare skapar trygghet och avhåller från fusk. De kan hindra drogpåverkade att kliva på tågen, och lyfta av de som bråkar. Det allra bästa, enligt skyddet, är dubbelbemanning, vilket Trafikhuvudmännen kan ställa krav på i sin upphandling.

Ett annat förslag är att kommunerna skapar sysselsättning för ungdomar som idag inte har någonstans att ta vägen. Istället bildas gäng som ställer till bekymmer på en del stationer.

I Skåne börjar det hända positiva saker, säger Lars Månsson, huvudskyddsombud för Seko på Pågatågen.

– För en tid sedan var jag med om något helt nytt. Jag deltog i ett möte med Skånetrafiken och Arriva som handlade om hur vi tillsammans ska lösa problemen med hot och våld. Det kändes mycket bra och vi ska fortsätta ses med jämna mellanrum.

Alla företag uppmanar sina tågvärdar att backa undan om det upp- står en hotfull situation. Vi är inga sheriffer, som Transdevs arbetsmiljöchef Torbjörn Gullberg, formulerar saken. Men det är inte alltid så lätt, menar Lars Månsson.

– Tågvärdarna har ett motsägelsefullt uppdrag, de ska både kontrollera biljett och skriva kon- trollavgift för att få in intäkter, men samtidigt backa undan om det blir hotfullt.

I sådana lägen underlättar det att vara flera ombord.

– På helgerna finns väktare med, och det gör stor skillnad.

Ordningsvakter, väktare och poliser är en bristvara i spårtrafiken i Stockholm, enligt skyddsombuden på pendeln och tunnelbanan. Trots att problemen med hot och våld enligt deras uppfattning växer. Linjer på pendeltågen där tågvärdarna kollar biljetter är mest utsatta. På tunnelbanan känner sig förarna ensamma och oroliga när något händer långt ute på linjen, eftersom vakter och polis i första hand befinner sig i och nära city.

Tomas Gustafsson och Gun- nar Wolldén, som är Sekos huvudskyddsombud för förarna på MTR tunnelbanan, saknar framför allt poliser och ordnings- vakter som bara arbetar med det egna trafikslaget och som åker med tågen. ”Som det var förr.”

Idag servar samma vaktgrupper alla trafikslag utanför tulllarna.

Ann-Kristin Mattsson, huvudskyddsombud för stationsvärdarna i tunnelbanan, håller med.

– Hot och våld är ett samhällsproblem som vi inte kan lösa på företagen. Jag vet att MTR försöker påverka politikerna. Det är bra. Jag tycker personligen att vi ska satsa mer på aktiviteter för unga som inte gillar idrott.

Pendeln och tunnelbanan har haft kameraövervakning länge, men det verkar inte vara avskräckande, säger Tomas Gustafsson och Ann-Kristin Mattsson.

De som kollar biljetter på pendeln har personlarm, med medlyssning från vaktbolagen.

– Det känns som en falsk trygghet, säger Tomas. Vaktbolagen skickar sällan någon som kommer och hjälper till.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Strandning

När kollektivavtalsförhandlingarna avbryts för att parterna inte längre anser att förhandlingarna leder någonstans. Även medlare kan stranda förhandlingarna om han anser att avståndet mellan parterna är alltför stort för att man ska nå en överenskommelse. Om förhandlingarna strandas brukar det innebära att man varslar om stridsåtgärder.