Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Tågvärdarna har ett motsägelsefullt uppdrag, de ska både kontrollera biljett och skriva kontrollavgift för att få intäkter och samtidigt backa undan om det blir hotfullt, säger huvudskyddsombudet Lars Månsson. Foto: Eva Lie

Motstridiga krav på tågvärdar

Ombordanställda ska se till att passagerarna gör rätt för sig. Men de ska inte utsätta sig för risker. Frågan är var gränsen går och vad som händer när den passeras?

23 augusti 2017 10:41

Huvudansvaret ligger på arbetsgivarna att förebygga hot och våld, anser skyddsombuden. Utbildning i konflikthantering, övervakningskameror, personlarm och dubbelbemanning är viktiga åtgärder.

De vi talat med pekar också på samhällets ansvar för situationen och kräver insatser från polis, vaktbolag, kommuner och landsting i de fall det är upphandlad trafik.

Skyddsombuden menar att polis, ordningsvakter och väktare skapar trygghet och avhåller från fusk. De kan hindra drogpåverkade att kliva på tågen, och lyfta av de som bråkar. Det allra bästa, enligt skyddet, är dubbelbemanning, vilket Trafikhuvudmännen kan ställa krav på i sin upphandling.

Ett annat förslag är att kommunerna skapar sysselsättning för ungdomar som idag inte har någonstans att ta vägen. Istället bildas gäng som ställer till bekymmer på en del stationer.

I Skåne börjar det hända positiva saker, säger Lars Månsson, huvudskyddsombud för Seko på Pågatågen.

– För en tid sedan var jag med om något helt nytt. Jag deltog i ett möte med Skånetrafiken och Arriva som handlade om hur vi tillsammans ska lösa problemen med hot och våld. Det kändes mycket bra och vi ska fortsätta ses med jämna mellanrum.

Alla företag uppmanar sina tågvärdar att backa undan om det upp- står en hotfull situation. Vi är inga sheriffer, som Transdevs arbetsmiljöchef Torbjörn Gullberg, formulerar saken. Men det är inte alltid så lätt, menar Lars Månsson.

– Tågvärdarna har ett motsägelsefullt uppdrag, de ska både kontrollera biljett och skriva kon- trollavgift för att få in intäkter, men samtidigt backa undan om det blir hotfullt.

I sådana lägen underlättar det att vara flera ombord.

– På helgerna finns väktare med, och det gör stor skillnad.

Ordningsvakter, väktare och poliser är en bristvara i spårtrafiken i Stockholm, enligt skyddsombuden på pendeln och tunnelbanan. Trots att problemen med hot och våld enligt deras uppfattning växer. Linjer på pendeltågen där tågvärdarna kollar biljetter är mest utsatta. På tunnelbanan känner sig förarna ensamma och oroliga när något händer långt ute på linjen, eftersom vakter och polis i första hand befinner sig i och nära city.

Tomas Gustafsson och Gun- nar Wolldén, som är Sekos huvudskyddsombud för förarna på MTR tunnelbanan, saknar framför allt poliser och ordnings- vakter som bara arbetar med det egna trafikslaget och som åker med tågen. ”Som det var förr.”

Idag servar samma vaktgrupper alla trafikslag utanför tulllarna.

Ann-Kristin Mattsson, huvudskyddsombud för stationsvärdarna i tunnelbanan, håller med.

– Hot och våld är ett samhällsproblem som vi inte kan lösa på företagen. Jag vet att MTR försöker påverka politikerna. Det är bra. Jag tycker personligen att vi ska satsa mer på aktiviteter för unga som inte gillar idrott.

Pendeln och tunnelbanan har haft kameraövervakning länge, men det verkar inte vara avskräckande, säger Tomas Gustafsson och Ann-Kristin Mattsson.

De som kollar biljetter på pendeln har personlarm, med medlyssning från vaktbolagen.

– Det känns som en falsk trygghet, säger Tomas. Vaktbolagen skickar sällan någon som kommer och hjälper till.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

AD avgör tågvärdars rätt till ob

AD avgör tågvärdars rätt till ob

Den 20 juni avgör Arbetsdomstolen om två tågvärdar på Öresundståg har rätt till ob-ersättning för så kallad uppehållstid, tid då tågvärden inte utför sina normala uppgifter, men har betald arbetstid. Seko stämde Transdev, som kör Öresundståg, till AD hösten 2016. Läs mer

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Lokal pott

De pengar som avsatts i de centrala kollektivavtalsförhandlingarna för att de ska fördelas lokalt, i företaget eller på arbetsplatsen.