Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Tågvärdarna har ett motsägelsefullt uppdrag, de ska både kontrollera biljett och skriva kontrollavgift för att få intäkter och samtidigt backa undan om det blir hotfullt, säger huvudskyddsombudet Lars Månsson. Foto: Eva Lie

Motstridiga krav på tågvärdar

Ombordanställda ska se till att passagerarna gör rätt för sig. Men de ska inte utsätta sig för risker. Frågan är var gränsen går och vad som händer när den passeras?

23 augusti 2017 10:41

Huvudansvaret ligger på arbetsgivarna att förebygga hot och våld, anser skyddsombuden. Utbildning i konflikthantering, övervakningskameror, personlarm och dubbelbemanning är viktiga åtgärder.

De vi talat med pekar också på samhällets ansvar för situationen och kräver insatser från polis, vaktbolag, kommuner och landsting i de fall det är upphandlad trafik.

Skyddsombuden menar att polis, ordningsvakter och väktare skapar trygghet och avhåller från fusk. De kan hindra drogpåverkade att kliva på tågen, och lyfta av de som bråkar. Det allra bästa, enligt skyddet, är dubbelbemanning, vilket Trafikhuvudmännen kan ställa krav på i sin upphandling.

Ett annat förslag är att kommunerna skapar sysselsättning för ungdomar som idag inte har någonstans att ta vägen. Istället bildas gäng som ställer till bekymmer på en del stationer.

I Skåne börjar det hända positiva saker, säger Lars Månsson, huvudskyddsombud för Seko på Pågatågen.

– För en tid sedan var jag med om något helt nytt. Jag deltog i ett möte med Skånetrafiken och Arriva som handlade om hur vi tillsammans ska lösa problemen med hot och våld. Det kändes mycket bra och vi ska fortsätta ses med jämna mellanrum.

Alla företag uppmanar sina tågvärdar att backa undan om det upp- står en hotfull situation. Vi är inga sheriffer, som Transdevs arbetsmiljöchef Torbjörn Gullberg, formulerar saken. Men det är inte alltid så lätt, menar Lars Månsson.

– Tågvärdarna har ett motsägelsefullt uppdrag, de ska både kontrollera biljett och skriva kon- trollavgift för att få in intäkter, men samtidigt backa undan om det blir hotfullt.

I sådana lägen underlättar det att vara flera ombord.

– På helgerna finns väktare med, och det gör stor skillnad.

Ordningsvakter, väktare och poliser är en bristvara i spårtrafiken i Stockholm, enligt skyddsombuden på pendeln och tunnelbanan. Trots att problemen med hot och våld enligt deras uppfattning växer. Linjer på pendeltågen där tågvärdarna kollar biljetter är mest utsatta. På tunnelbanan känner sig förarna ensamma och oroliga när något händer långt ute på linjen, eftersom vakter och polis i första hand befinner sig i och nära city.

Tomas Gustafsson och Gun- nar Wolldén, som är Sekos huvudskyddsombud för förarna på MTR tunnelbanan, saknar framför allt poliser och ordnings- vakter som bara arbetar med det egna trafikslaget och som åker med tågen. ”Som det var förr.”

Idag servar samma vaktgrupper alla trafikslag utanför tulllarna.

Ann-Kristin Mattsson, huvudskyddsombud för stationsvärdarna i tunnelbanan, håller med.

– Hot och våld är ett samhällsproblem som vi inte kan lösa på företagen. Jag vet att MTR försöker påverka politikerna. Det är bra. Jag tycker personligen att vi ska satsa mer på aktiviteter för unga som inte gillar idrott.

Pendeln och tunnelbanan har haft kameraövervakning länge, men det verkar inte vara avskräckande, säger Tomas Gustafsson och Ann-Kristin Mattsson.

De som kollar biljetter på pendeln har personlarm, med medlyssning från vaktbolagen.

– Det känns som en falsk trygghet, säger Tomas. Vaktbolagen skickar sällan någon som kommer och hjälper till.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokal pott

De pengar som avsatts i de centrala kollektivavtalsförhandlingarna för att de ska fördelas lokalt, i företaget eller på arbetsplatsen.