Turbulensen kring upphandlingen av skärgårdstrafiken fortsätter. Tre av kontrakten måste ut på ny upphandling då en majoritet i landstinget kräver omstart. Det tredje kontraktet, Djurgårdsfärjorna, gick till Strömma turism och sjöfart i samarbete med brittiska Serco.

Tidigare har Sekotidningen skrivit om Serco som misstänks för att ha lurat brittiska staten på mångmiljonbelopp.

Nu kan Sekotidningen avslöja att det finns fuskmisstankar som berör Strömma turism och sjöfart. I det här fallet handlar det om så kallad fuskmönstring.

Fartyg över en viss storlek och som går i kommersiell trafik måste enligt fartygssäkerhetslagen ha en minimibemanning bestående av olika befattningar, en så kallad säkerhetsbesättning.

Enligt Seko sjöfolk förekommer fuskmönstring på ett antal fartyg ägda av Strömma turism och sjöfart. Enligt anmälan så mönstras till exempel serveringspersonal på som jungmän eller matroser, vilket innebär att man uppfyller kraven på säkerhetsbesättning utan att ha tillräckligt med driftpersonal ombord.

Fartygen ägs av Strömma, men bemanning och drift sköta av underentreprenörer och det är hos dem felmönstringen skett.

– Man ska vara mönstrad i den befattning man i huvudsak är verksam i. Men genom att mönstra på en servitör som jungman så får han matrosbehörighet efter 18 månader, trots att han aldrig haft däckstjänst. På så sätt uppfylls kraven, trots att man inte har tillräckligt många matroser ombord, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.

Han är förvånad över att det sker.

– Vi hade de här problemen med Blidösundsbolaget för 4-5 år sedan. Men det har vi kommit tillrätta med. Jag tycker därför att det är anmärkningsvärt att det sker igen. Att branschen inte har tagit till sig av det som skedde då, säger Chang Strömberg.

På Strömma tar man allvarligt på misstankarna men menar att det, i den mån det alls förekommer, beror på slarv.

– Vi fick ta del av anmälan förra veckan så nu håller vi på att reda ut hur det förhåller sig. Hittills har vi hittat en person hos våra operatörer som varit felmönstrad, men det rör sig om ett oavsiktligt misstag, säger Per Jakobsson som är ansvarig för säkerheten på Strömma turism och sjöfart.

Var ligger säkerhetsansvaret? Hos er eller hos era operatörer?

– Indirekt har vi ansvaret. Men vi har lämnat över ansvaret till våra operatörer att sköta verksamheten efter alla lagar och förordningar. Om det ändå är så att det finns felaktigheter så ska vi se till att rätta till det.

Har ni känt till felmönstringarna?

– Nej, det har vi inte.

På Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet, dit anmälan skickats är man förtegen med hänvisning till förundersökningssekretess. Där utreder man nu om ärendet ska överlämnas till åklagare.