Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Missbedömning orsak till olycka

Olyckan i Hestra i november förra året då ett godståg körde in i en traktorgrävare och föraren precis hann rädda sig berodde på brister i kommunikationen mellan de inblandade.

11 januari 2013 15:08

Maskinen befann sig utanför det område som var avstängt för arbete. Det såg inte ansvarig tillsyningsman, eftersom han inte följde med traktorgrävaren. 

Det framgår av Trafikverkets utredning av olyckan.

Det fanns ett så kallat a-skydd för arbetet på sträckan mellan två stationer, det vill säga spåret var avstängt. Det kände trafikledningen till. Däremot fick tågklareraren ingen information av tillsyningsmannen om att maskinen lämnat det avstängda området.

–Det är den mänskliga faktorn, som ligger bakom. Föraren missbedömde var han befann sig. Tillsyningsmannen följde i sin tur inte med maskinen, vilket var fel, säger Benny Harrysson, chef på Trafikverkets underhållssektion i västra Sverige. Alla ska ha utbildning om detta.

Har inte Trafikverket ansvar för att kontrollera så att entreprenörerna sköter utbildningen?

–Vi gör kontroller på byggmötena, men vi kan säkert göra mer, säger Benny Harrysson.

Entreprenör på platsen för olyckan var Balfour Beatty Rail. Säkerhetschef Jan Santaniemi säger till Sekotidningen att den utredning som företaget gjort stämmer överens med Trafikverkets.

–Vi har samma bild av vad som hände. Tillsyningsmannen har brutit mot de interna säkerhetsreglerna och är tagen ur säkerhetstjänst, säger han.

Varför felen begicks kan inte Jan Santaniemi svara på. Företaget utbildar personal och gör uppföljningar. Han anser också att säkerhetskulturen på BB Rail är god.

–Vi och Trafikverket har ett ömsesidigt ansvar att arbeta med att förbättra säkerheten, säger han.

 Av Trafikverkets utredning framgår att det finns ett generellt problem med så kallade gränspunkter vid arbete i spår. Det vill säga att det ibland inte blir klarlagt exakt var ett arbete pågår, och vilken sträcka som ska stängas av. Här brister såväl Trafikverkets trafikledare som entreprenörernas tillsyningsmän.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

SJ får vite för dålig arbetsmiljö

SJ döms att betala 600 000 kronor i vite på grund av att man inte rättat sig efter Arbetsmiljöverkets förbud rörande arbete på bangården i Hagalund. Läs mer

”Ett under att ingen skadats”

”Ett under att ingen skadats”

Först efter att lokförare vid flera tillfällen rapporterat om allvarliga tillbud vid bygget av en planskild korsning i Karlskrona tillsatte Trafikverket en utredning av säkerheten på arbetsplatsen. Då hade arbetet pågått i flera månader. Läs mer

Ådalsbanan får extra underhållspengar

Den hårt slitna norra Ådalsbanan får del av regeringens extra 620 miljoner till underhåll. Och bandelen får dessutom 15 miljoner kronor extra från ordinarie budget för att förstärka banan. Jobben pågår just nu. Läs mer

Sprucken räls oroar lokförare

Mer än 120 mil räls på den svenska järnvägen spricker sönder. Fel som i värsta fall kan leda till urspårning. Den felaktiga rälsen finns såväl i norr som på västra och södra stambanan. Läs mer

Ny föreskrift om social arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket ska nu utfärda en ny föreskrift om social arbetsmiljö. Den behandlar ohälsosam arbetsbelastning, konflikter och kränkande behandling, samt att arbetstidens förläggning inte får leda till ohälsa. Läs mer

S lovar nya järnvägsmiljarder

Vinner de rödgröna valet väntar nyinvesteringar i järnvägen på 27 miljarder kronor. 10 miljarder går till järnvägsunderhåll och 5 miljarder till underhåll av vägar. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

En anställd på Euromaint föll och fick frakturer i höften och högerhanden när han arbetade på taket till en av SJ:s personvagnar. Bolaget har nu fått ett strafföreläggande med företagsbot på 300 000 kronor för arbetsmiljöbrott. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Ny urspårning i Stockholm

Ett posttåg spårade ut i Huddinge utanför Stockholm natten till tisdagen. Det är den andra allvarliga urspårningen på en dryg månad i Stockholmsregionen. Bristande underhåll ligger bakom menar Johnny Naderus på Seko Stockholm. Läs mer