Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

tågtekniker Marcus Lövgren är blivande sektionsordförande på Boxholmsdepån. Foto: Staffan Gustavsson
Reportage

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han.

9 juni 2017 12:32

Och kollegerna i verkstan verkar hålla med. Tågteknikerna i Boxholm är ett litet och sammansvetsat gäng, de känner varandra väl, arbetar tätt tillsammans i tre skiftteam. Ibland träffas de för gemensamma trivselaktiviteter eller fackliga möten.

-Julbord och sommarfest är det varje år, säger Jörgen Liebgott. Alltid trevligt.

Särskilt nöjd är Jörgen med att Alstom fick ett långt kontrakt med Östgötatrafiken för underhållet av Östgötapendeln. Tio år plus fyra års option. Det ger extra trygghet, tycker Jörgen.

-Allt blir nytt vid en övergång. Det är mycket att lära sig och det tar ett tag att sätta sin i rutiner och arbetssätt. Därför är det bra att ha samma arbetsgivare en längre tid.

-Vi får exempelvis mer utbildning nu eftersom det lönar sig för arbetsgivaren att satsa på lång sikt, säger Jörgen Liebgott.

Boxholmsdepån, som byggdes 2014, ligger i skogen vid Södra stambanan, någon kilo- meter utanför samhället. Den är modern och sannolikt en av landets minsta depåer med två spår, ett mindre lager, kontor och tvätthall.

Minsta och bästa verkstan, säger personalen med glimten i ögat, men med ett stor nypa allvar. Den intima miljön ökar trivseln. Storleken gör samtidigt att allt som behöver göras på tågen inte går att fixa här. Större förebyggande underhåll, som görs efter en respektive två miljoner körda kilometer, görs istället på Alstoms verkstad i Motala.

Depåchefen i Boxholm, Banafsheh Madani, berättar att sådant större underhåll handlas upp separat av Östgötatrafiken, och att Alstom lägger anbud inför varje sådan insats. 2018 är det dags för åtta av de senast inköpta pendeltågen i Östergötland.

– Vid den typen av arbete står tågen stilla i verkstan minst en vecka och det behövs mer spårkapacitet än vi har i Boxholm. Då är det en fördel att vi har Motala verkstad så nära.

Alstom har tillverkat Östgötapendelns tåg och därför är det bra om Alstom även tar hand om underhållet, säger Banafsheh Madani.

Hon är ställföreträdande depåchef och var inte med vid verksamhetsövergången från Mantena 2014, men har ingen annan åsikt än tidigare chefer. Det ska vara en levande dialog med personal och fack.

– Allt går att lösa, säger hon.

Sekos lokalombudsman Rolf Sjöstrand, som fram till nu skött förhandlingarna för depån, bekräftar att relationen är öppen och inriktad på att lösa de problem som uppstår.

– Hittills har det fungerat mycket bra, vi vill båda samverka, säger han.

All personal på verkstan är Sekomedlemmar, och de har tillsammans beslutat att bilda en egen lokal facklig organisation. Tågteknikern Marcus Lövgren är blivande sektionsordförande med tidigare facklig erfarenhet från IF Metall.

– Jag har jobbat på Toyota och där fanns en hel del facklig ungdomsverksamhet som jag deltog i. Det var kul.

Marcus tycker också att relationen mellan facket och ledningen i Boxholm fungerar bra. Han håller också med Rolf Sjöstrand om att övergången mellan Mantena och Alstom gick smidigt.

Vilket inte alltid är fallet vid så kallad verksamhetsövergång. När fack och arbetsgivare ska komma överens om nytt lokalt avtal, med den nya arbetsgivaren, riskerar personalen alltid försämringar. Upphandlingar av nya kontrakt är alltid ett orosmoment.

Men i Boxholm gick allt bra och smidigt. Nästan till allas förvåning.

Verkstan låg bra till lönemässigt, med en snittlön på 29 000–30 000 kr/mån för teknikerna. Det var aldrig tal om att Alstom, som är ett franskt multinationellt företag, skulle förändra löner och villkor.

– Det mesta är som det var tidigare. Lönerna är kvar, vi lägger fortfarande våra scheman själva. Vi har treskift och arbetar natt var tredje vecka. Företaget vill nog helst ha bort nattarbetet, de har rätt i att det inte är hälsosamt, men vi tror att det behövs för att klara allt jobbet. Och än så länge är det kvar, säger Marcus Lövgren.

Enda skillnaden mot Mantenatiden är bemanningen. Det ska vara fyra tekniker på varje skift, men i ett team är det bara tre. Det gör verksamheten mer sårbar. Och det blir svårare att ta ut fridagar och andra ledigheter.

– Vi jobbar med frågan, säger Rolf och Marcus. Det kommer att lösa sig.

När Sekotidningen är på plats är ett av pendeltågen inne för översyn och underhåll. Marcus kollar bromsar, Mattias Gustafsson, teamkollega till Marcus Lövgren och Jörgen Liebgott, tvättar och putsar huvudbrytarna på tågets tak. Han använder Vim och silikon.

– Det är de två som glänser, svarar han, och pekar ut huvudbrytarna.

I Boxholm är takarbetet smidigt eftersom det löper en hög brygga längs hela tåget. Strömmen måste förstås kopplas bort innan teknikerna kan klättra upp.

– Ingen vill ha 16 000 volt genom kroppen. Då blir det inget kvar, säger Marcus.

Verkstan i Boxholm gör löpande underhåll och reparerar det tågpersonalen felanmält. Och det som de själva upptäcker. Trasiga dörrar, fotsteg och toaletter är vanligast. Det mesta finns att hämta på lagret.

På Sveriges ”minsta och bästa verkstad” är det nära till allt. Även till chefen. Hon har dubbla civilingenjörsutbildningar, från Iran respektive Växjö, och trivs i Boxholm.

Banahfseh Madani är något av en pionjär som kvinnlig depåchef.

Blir det fler tjejer i verkstan också?

– Varför inte, säger hon, om vi hittar några som är intresserade av att utbilda sig så är de mer än välkomna. Det är svårt, men det kommer att ske.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Nyanställningsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar arbetsgivarens möjlighet att nyanställa personal på en arbetsplats eller inom ett företag.