Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
tågtekniker Marcus Lövgren är blivande sektionsordförande på Boxholmsdepån. Foto: Staffan Gustavsson
Reportage

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han.

9 juni 2017 12:32

Och kollegerna i verkstan verkar hålla med. Tågteknikerna i Boxholm är ett litet och sammansvetsat gäng, de känner varandra väl, arbetar tätt tillsammans i tre skiftteam. Ibland träffas de för gemensamma trivselaktiviteter eller fackliga möten.

-Julbord och sommarfest är det varje år, säger Jörgen Liebgott. Alltid trevligt.

Särskilt nöjd är Jörgen med att Alstom fick ett långt kontrakt med Östgötatrafiken för underhållet av Östgötapendeln. Tio år plus fyra års option. Det ger extra trygghet, tycker Jörgen.

-Allt blir nytt vid en övergång. Det är mycket att lära sig och det tar ett tag att sätta sin i rutiner och arbetssätt. Därför är det bra att ha samma arbetsgivare en längre tid.

-Vi får exempelvis mer utbildning nu eftersom det lönar sig för arbetsgivaren att satsa på lång sikt, säger Jörgen Liebgott.

Boxholmsdepån, som byggdes 2014, ligger i skogen vid Södra stambanan, någon kilo- meter utanför samhället. Den är modern och sannolikt en av landets minsta depåer med två spår, ett mindre lager, kontor och tvätthall.

Minsta och bästa verkstan, säger personalen med glimten i ögat, men med ett stor nypa allvar. Den intima miljön ökar trivseln. Storleken gör samtidigt att allt som behöver göras på tågen inte går att fixa här. Större förebyggande underhåll, som görs efter en respektive två miljoner körda kilometer, görs istället på Alstoms verkstad i Motala.

Depåchefen i Boxholm, Banafsheh Madani, berättar att sådant större underhåll handlas upp separat av Östgötatrafiken, och att Alstom lägger anbud inför varje sådan insats. 2018 är det dags för åtta av de senast inköpta pendeltågen i Östergötland.

– Vid den typen av arbete står tågen stilla i verkstan minst en vecka och det behövs mer spårkapacitet än vi har i Boxholm. Då är det en fördel att vi har Motala verkstad så nära.

Alstom har tillverkat Östgötapendelns tåg och därför är det bra om Alstom även tar hand om underhållet, säger Banafsheh Madani.

Hon är ställföreträdande depåchef och var inte med vid verksamhetsövergången från Mantena 2014, men har ingen annan åsikt än tidigare chefer. Det ska vara en levande dialog med personal och fack.

– Allt går att lösa, säger hon.

Sekos lokalombudsman Rolf Sjöstrand, som fram till nu skött förhandlingarna för depån, bekräftar att relationen är öppen och inriktad på att lösa de problem som uppstår.

– Hittills har det fungerat mycket bra, vi vill båda samverka, säger han.

All personal på verkstan är Sekomedlemmar, och de har tillsammans beslutat att bilda en egen lokal facklig organisation. Tågteknikern Marcus Lövgren är blivande sektionsordförande med tidigare facklig erfarenhet från IF Metall.

– Jag har jobbat på Toyota och där fanns en hel del facklig ungdomsverksamhet som jag deltog i. Det var kul.

Marcus tycker också att relationen mellan facket och ledningen i Boxholm fungerar bra. Han håller också med Rolf Sjöstrand om att övergången mellan Mantena och Alstom gick smidigt.

Vilket inte alltid är fallet vid så kallad verksamhetsövergång. När fack och arbetsgivare ska komma överens om nytt lokalt avtal, med den nya arbetsgivaren, riskerar personalen alltid försämringar. Upphandlingar av nya kontrakt är alltid ett orosmoment.

Men i Boxholm gick allt bra och smidigt. Nästan till allas förvåning.

Verkstan låg bra till lönemässigt, med en snittlön på 29 000–30 000 kr/mån för teknikerna. Det var aldrig tal om att Alstom, som är ett franskt multinationellt företag, skulle förändra löner och villkor.

– Det mesta är som det var tidigare. Lönerna är kvar, vi lägger fortfarande våra scheman själva. Vi har treskift och arbetar natt var tredje vecka. Företaget vill nog helst ha bort nattarbetet, de har rätt i att det inte är hälsosamt, men vi tror att det behövs för att klara allt jobbet. Och än så länge är det kvar, säger Marcus Lövgren.

Enda skillnaden mot Mantenatiden är bemanningen. Det ska vara fyra tekniker på varje skift, men i ett team är det bara tre. Det gör verksamheten mer sårbar. Och det blir svårare att ta ut fridagar och andra ledigheter.

– Vi jobbar med frågan, säger Rolf och Marcus. Det kommer att lösa sig.

När Sekotidningen är på plats är ett av pendeltågen inne för översyn och underhåll. Marcus kollar bromsar, Mattias Gustafsson, teamkollega till Marcus Lövgren och Jörgen Liebgott, tvättar och putsar huvudbrytarna på tågets tak. Han använder Vim och silikon.

– Det är de två som glänser, svarar han, och pekar ut huvudbrytarna.

I Boxholm är takarbetet smidigt eftersom det löper en hög brygga längs hela tåget. Strömmen måste förstås kopplas bort innan teknikerna kan klättra upp.

– Ingen vill ha 16 000 volt genom kroppen. Då blir det inget kvar, säger Marcus.

Verkstan i Boxholm gör löpande underhåll och reparerar det tågpersonalen felanmält. Och det som de själva upptäcker. Trasiga dörrar, fotsteg och toaletter är vanligast. Det mesta finns att hämta på lagret.

På Sveriges ”minsta och bästa verkstad” är det nära till allt. Även till chefen. Hon har dubbla civilingenjörsutbildningar, från Iran respektive Växjö, och trivs i Boxholm.

Banahfseh Madani är något av en pionjär som kvinnlig depåchef.

Blir det fler tjejer i verkstan också?

– Varför inte, säger hon, om vi hittar några som är intresserade av att utbilda sig så är de mer än välkomna. Det är svårt, men det kommer att ske.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönekonferens

Seko startar avtalsrörelsen med att arrangera allmänna lönekonferenser runt om i landet, där förtroendevalda diskuterar övergripande avtalsfrågor och avtalsrörelsens inriktning. Konferenserna är rådgivande.