Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

tågtekniker Marcus Lövgren är blivande sektionsordförande på Boxholmsdepån. Foto: Staffan Gustavsson
Reportage

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han.

9 juni 2017 12:32

Och kollegerna i verkstan verkar hålla med. Tågteknikerna i Boxholm är ett litet och sammansvetsat gäng, de känner varandra väl, arbetar tätt tillsammans i tre skiftteam. Ibland träffas de för gemensamma trivselaktiviteter eller fackliga möten.

-Julbord och sommarfest är det varje år, säger Jörgen Liebgott. Alltid trevligt.

Särskilt nöjd är Jörgen med att Alstom fick ett långt kontrakt med Östgötatrafiken för underhållet av Östgötapendeln. Tio år plus fyra års option. Det ger extra trygghet, tycker Jörgen.

-Allt blir nytt vid en övergång. Det är mycket att lära sig och det tar ett tag att sätta sin i rutiner och arbetssätt. Därför är det bra att ha samma arbetsgivare en längre tid.

-Vi får exempelvis mer utbildning nu eftersom det lönar sig för arbetsgivaren att satsa på lång sikt, säger Jörgen Liebgott.

Boxholmsdepån, som byggdes 2014, ligger i skogen vid Södra stambanan, någon kilo- meter utanför samhället. Den är modern och sannolikt en av landets minsta depåer med två spår, ett mindre lager, kontor och tvätthall.

Minsta och bästa verkstan, säger personalen med glimten i ögat, men med ett stor nypa allvar. Den intima miljön ökar trivseln. Storleken gör samtidigt att allt som behöver göras på tågen inte går att fixa här. Större förebyggande underhåll, som görs efter en respektive två miljoner körda kilometer, görs istället på Alstoms verkstad i Motala.

Depåchefen i Boxholm, Banafsheh Madani, berättar att sådant större underhåll handlas upp separat av Östgötatrafiken, och att Alstom lägger anbud inför varje sådan insats. 2018 är det dags för åtta av de senast inköpta pendeltågen i Östergötland.

– Vid den typen av arbete står tågen stilla i verkstan minst en vecka och det behövs mer spårkapacitet än vi har i Boxholm. Då är det en fördel att vi har Motala verkstad så nära.

Alstom har tillverkat Östgötapendelns tåg och därför är det bra om Alstom även tar hand om underhållet, säger Banafsheh Madani.

Hon är ställföreträdande depåchef och var inte med vid verksamhetsövergången från Mantena 2014, men har ingen annan åsikt än tidigare chefer. Det ska vara en levande dialog med personal och fack.

– Allt går att lösa, säger hon.

Sekos lokalombudsman Rolf Sjöstrand, som fram till nu skött förhandlingarna för depån, bekräftar att relationen är öppen och inriktad på att lösa de problem som uppstår.

– Hittills har det fungerat mycket bra, vi vill båda samverka, säger han.

All personal på verkstan är Sekomedlemmar, och de har tillsammans beslutat att bilda en egen lokal facklig organisation. Tågteknikern Marcus Lövgren är blivande sektionsordförande med tidigare facklig erfarenhet från IF Metall.

– Jag har jobbat på Toyota och där fanns en hel del facklig ungdomsverksamhet som jag deltog i. Det var kul.

Marcus tycker också att relationen mellan facket och ledningen i Boxholm fungerar bra. Han håller också med Rolf Sjöstrand om att övergången mellan Mantena och Alstom gick smidigt.

Vilket inte alltid är fallet vid så kallad verksamhetsövergång. När fack och arbetsgivare ska komma överens om nytt lokalt avtal, med den nya arbetsgivaren, riskerar personalen alltid försämringar. Upphandlingar av nya kontrakt är alltid ett orosmoment.

Men i Boxholm gick allt bra och smidigt. Nästan till allas förvåning.

Verkstan låg bra till lönemässigt, med en snittlön på 29 000–30 000 kr/mån för teknikerna. Det var aldrig tal om att Alstom, som är ett franskt multinationellt företag, skulle förändra löner och villkor.

– Det mesta är som det var tidigare. Lönerna är kvar, vi lägger fortfarande våra scheman själva. Vi har treskift och arbetar natt var tredje vecka. Företaget vill nog helst ha bort nattarbetet, de har rätt i att det inte är hälsosamt, men vi tror att det behövs för att klara allt jobbet. Och än så länge är det kvar, säger Marcus Lövgren.

Enda skillnaden mot Mantenatiden är bemanningen. Det ska vara fyra tekniker på varje skift, men i ett team är det bara tre. Det gör verksamheten mer sårbar. Och det blir svårare att ta ut fridagar och andra ledigheter.

– Vi jobbar med frågan, säger Rolf och Marcus. Det kommer att lösa sig.

När Sekotidningen är på plats är ett av pendeltågen inne för översyn och underhåll. Marcus kollar bromsar, Mattias Gustafsson, teamkollega till Marcus Lövgren och Jörgen Liebgott, tvättar och putsar huvudbrytarna på tågets tak. Han använder Vim och silikon.

– Det är de två som glänser, svarar han, och pekar ut huvudbrytarna.

I Boxholm är takarbetet smidigt eftersom det löper en hög brygga längs hela tåget. Strömmen måste förstås kopplas bort innan teknikerna kan klättra upp.

– Ingen vill ha 16 000 volt genom kroppen. Då blir det inget kvar, säger Marcus.

Verkstan i Boxholm gör löpande underhåll och reparerar det tågpersonalen felanmält. Och det som de själva upptäcker. Trasiga dörrar, fotsteg och toaletter är vanligast. Det mesta finns att hämta på lagret.

På Sveriges ”minsta och bästa verkstad” är det nära till allt. Även till chefen. Hon har dubbla civilingenjörsutbildningar, från Iran respektive Växjö, och trivs i Boxholm.

Banahfseh Madani är något av en pionjär som kvinnlig depåchef.

Blir det fler tjejer i verkstan också?

– Varför inte, säger hon, om vi hittar några som är intresserade av att utbilda sig så är de mer än välkomna. Det är svårt, men det kommer att ske.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.