Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Mattias Olsson och Rasmus Jonasson arbetar på regionkommunikationscentralen i Umeå. Trots underbemanning, omorganisation och skriverier om polisen trivs de mycket bra.
Reportage

Mer stress i polisens nya organisation

Stress och övertid hör till vardagen för de civilanställda operatörerna på polisens regionkommunikationscentral i Umeå. Men jobbet är givande och problemen förhoppningsvis övergående.

20 oktober 2016 09:00

I en stor sal i Umeå polishus sitter ett tiotal KC-operatörer, där KC står för kommunikationscentral, och några befäl. På väggen sitter en jättelik bildskärm, och varje skrivbord har tre-fyra datorskärmar.

Men vi får bara se det genom ett fönster då stället är ett skyddsobjekt. I stället får vi komma in i det intilliggande utbildningsrummet, som ser likadant ut.

– Det är lite olika hur man lägger upp det men jag brukar ha kartor på den skärmen, säger Mattias Olsson och pekar på den längst till vänster.

– I mitten brukar jag köra HR, händelserapporter, och den högra använder jag för slagningar i olika register, fortsätter han.

Här i Umeå tar man emot larmsamtal och skickar ut polispatruller över polisregion Nord, ett område som sträcker sig över fyra län och omfattar 52 procent av Sveriges yta.

Fram till maj i år var den uppgiften fördelad på fyra länskommunikationscentraler, i Luleå, Östersund, Umeå och Sundsvall. När så 21 polismyndigheter, en för varje län, blev en enda myndighet med sju regioner försvann också alla länskommunikationscentraler och ersattes av sju regioncentraler. I norra Sverige hamnade den alltså i Umeå och de övriga lades ner.

– Det var en slump att jag hamnade här, säger Rasmus Jonasson. Jag jobbade på skola förut och en dag var vi här på studiebesök med barnen. Då tänkte jag: här vill jag jobba! Ett år senare sökte de 30 operatörer, så jag sökte och fick jobbet – och det ångrar jag inte.

sekopolis5

Han var en av nyrekryteringarna som polisen gjorde i samband med den stora omorganisation man just nu är mitt uppe i.

Kritiken mot sammanslagningen lät inte vänta på sig och många uttryckte oro för att hela norra Sverige skulle styras från en ort. Med bristande lokalkännedom hos operaörerna kan bilar skickas till fel adress eller till och med fel ort spåddes det – och det har hänt.

– Men det beror främst på en bugg i systemen som framför allt drabbar Härjedalen, säger Mattias Olsson. Det ska ordnas nu. Men vi har ju blivit extra alerta och dubbelkollar om det är Storgatan i Sundsvall eller Sorsele, till exempel.

Han påpekar också att det kan bli problem med hänvisningar till exempelvis socialtjänst eller väktarbolag eftersom det ser olika ut på olika ställen.

– När det bara var Västerbotten visste jag precis vem jag skulle ringa. Nu kan det vara lite svårare, men det lär man sig ju efter hand.

Hittills har det också varit till hjälp att flera operatörer på den nya regioncentralen kommer från de som lades ner. Anledningen är att när man drog i gång i Umeå saknades personal, och polismyndigheten kommenderade in folk från andra orter.

Något som inte var populärt hos många av dem som tvingades lämna hemorten för att bo på hotell i Umeå.

– Men det har varit bra att de varit här, just med tanke på deras lokalkännedom. Vi som bor här har också försökt ta lite socialt ansvar för dem, det är ju inte så roligt att lämna familjen och bo på hotell när man arbetar, säger Mattias Olsson.

Rasmus Jonasson var alltså en av de nyanställda i den nya organisationen så han kan inte jämföra med hur det var innan. Men under utbildningen praktiserade han på de gamla länscentralerna i Luleå och Östersund.

– Jag tycker nog att det var lugnare där, färre samtal, säger han.

– Det säger många av dem som kommer därifrån som jobbar här nu också, fyller Mattias Olsson i. Satt man i Luleå var det färre samtal än om man sitter och svarar på Norrbotten här.

Han har jobbat på kommunikationscentralen i Umeå i två år och ser en stor skillnad efter omorganisationen, med mindre resurser och mer övertid för alla, såväl operatörer som poliser.

– Jag kan känna en väldig frustration ibland, att vi inte kan göra mer. Alla här vill ju göra ett så bra jobb som möjligt, men ibland finns det ju ingen bil att skicka och då känns det trist, säger Rasmus Jonasson.

– Men det är ofta som man känner att man gör skillnad på riktigt, kan hjälpa någon som verkligen behöver hjälp. Då känns det väldigt bra, fortsätter han.

Och det är något även Mattias Olsson framhåller:

– Jag vill jobba med människor och kanske göra skillnad. Det kan man här, vi är ju den första kontakten för dem som ringer polisen. Och vi gör alltid så gott vi kan för att hjälpa folk.

sekopolis1

Men det är inte alltid lätt. Deras arbete går mycket ut på att prioritera; hur allvarligt är det, behöver vi skicka en patrull, ska man hänvisa vidare till socialtjänsten eller något annat? En del ringer bara för att få prata lite, då får operatörerna agera terapeuter.

– Inget samtal är det andra likt och man vet aldrig när man svarar vad som ska hända. Det är en del av spänningen i det här jobbet, men man måste nog vara en speciell typ för att orka med. Vi får ju inblickar i det svenska samhället som få andra – och det är ibland skrämmande, säger Mattias Olsson.

En del samtal kan vara väldigt psykiskt tärande och stressande och då kan operatörerna få avlastningssamtal och debriefing

Vissa som ringer ändrar sig under samtalets gång och säger att de inte behöver någon hjälp.

– Men då känner man ofta att man vill skicka en patrull som kan se vad som händer på plats, säger Rasmus Jonasson.

– Vi hör ju bara vad som sägs i telefon, vi ser inte vad som händer, och då gäller det att ha lite magkänsla när man gör sina bedömningar, fortsätter Mattias Olsson.

Det kan också vara tvärtom, att den som ringer överdriver.

– Någon ringer och säger att den blivit misshandlad och då får man lite puls och tänker pågående brott. När man då frågar när det hände kan de svara: för två veckor sedan, och då är det inte så bråttom längre, säger Rasmus Jonasson.

Men det gäller att vara inkännande och ta folk på allvar, även om deras ärende inte är högprioriterat.

– Vi måste hela tiden tänka på att för den som ringer är det just nu det viktigaste för dem. Det kanske är att någon buskör med en epatraktor och då kan vi ju inte skicka en

bil. Men det är viktigt att ta deras problem på allvar.

sekopolis2_ny

Trots underbemanning, omorganisation och skriverier om polisen trivs både Rasmus och Mattias mycket bra. Och de är beredda att ge den nya organisationen tid att sätta sig.

– Jag tänker att vi är mitt inne i en stor omorganisation. Jag och många andra är nya på jobbet, så jag kan leva med att allt inte fungerar perfekt ännu. Det kommer att bli bättre, säger Rasmus Jonasson.

Mattias Olsson håller med. Och vill få ut en annan bild av polisens arbete:

– Det har ju varit mycket negativt i media om polisen på sista tiden, och visst finns det problem. Men jag tycker att det är viktigt att allmänheten känner tillit och att de ska veta att alla vi alltid gör vårt bästa med de resurser vi har.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Vild strejk

En strejk som inte är tillåten.