– Det går jättebra. Vi har kört igång med 40 procent av vår kapacitet. Sen fortsätter vi den 14 april med 40 procent till. 5 maj kommer de sista 20 procenten. Då kommer vi att ha för lite maskinkapacitet. Det krävs en sån hastighet av personalen vid maskinerna så alla hinner inte med, om vi inte får fler maskiner. Det kan bli en stor arbetsmiljöfråga, säger Bjarne Hansen som är klubbordförande i Postens terminalklubb i Malmö.
Redan 2005 startade Posten arbetet med det nya sorteringssystemet, då under namnet ESB. I oktober 2007 skulle Malmöterminalen ha börjat introducera det nya systemet, men starten fick skjutas upp på grund av tekniska problem. Något som Bjarne Hansen är glad över i dag. Det har gett personalen bättre tid för utbildning.
– Brevservice 2009 innebär mer maskinarbete, som kräver hög koncentration. Vi kör om samma post i maskinerna i flera omgångar, så det är viktigt plocka ut breven på rätt sätt och köra in dem i rätt program i rätt ordning. Det blir också mycket intern logistik.
I Malmö finns nu elva sorteringsmaskiner som tillsammans kan köra cirka 70 olika sorteringsprogram. I det gamla systemet passerar varje brev två gånger genom sorteringsmaskinerna, i det nya upp till fem gånger. Därmed ska posten vara färdigsorterad när den kommer ut till brevbärarkontoren.
– På brevterminalerna får vi sannolikt lite fler arbetstillfällen, fast jobbet blir stressigare och mer krävande. Men det är ju ett rationaliseringsprojekt. Rationaliseringarna drabbar brevbärarna, säger Bjarne Hansen.

Jari Karlsson, som är klubbordförande för utdelningspersonalen i södra Skåne, menar att det är svårt att överblicka konsekvenserna för brevbärarna i dag.
– Vi har inte sett systemet i sin fulla omfattning. Generellt kommer det att bli senare sluttider för brevbärarna, men inte överallt. Eftersom maskinerna gör mer av innearbetet måste vi ta mer utdelning. Det ligger kanske rätt i tiden om vi samtidigt får fastighetsboxar. Annars är det orimligt att vi ska klara utdelningen, säger Jari Karlsson.
Inledningsvis tror han att Posten kommer att minska det stora antalet timanställda i Malmö. På plussidan står en ökad samsyn med arbetsgivaren om tryggad anställning på heltid.
– Jag gissar att det blir störst effekt i de områden i landet som inte har Citymail och som inte har så stor personalomsättning och många timanställda.
Brevterminalen i Malmö är först ut att köra Brevservice 2009. Snart följer även brevterminalerna i Uppsala och Sundsvall. Hösten 2009 ska Brevservice 2009 vara infört hela landet.