Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Mer postsortering ska ske maskinellt

14 mars 2008 13:49

– Det går jättebra. Vi har kört igång med 40 procent av vår kapacitet. Sen fortsätter vi den 14 april med 40 procent till. 5 maj kommer de sista 20 procenten. Då kommer vi att ha för lite maskinkapacitet. Det krävs en sån hastighet av personalen vid maskinerna så alla hinner inte med, om vi inte får fler maskiner. Det kan bli en stor arbetsmiljöfråga, säger Bjarne Hansen som är klubbordförande i Postens terminalklubb i Malmö.
Redan 2005 startade Posten arbetet med det nya sorteringssystemet, då under namnet ESB. I oktober 2007 skulle Malmöterminalen ha börjat introducera det nya systemet, men starten fick skjutas upp på grund av tekniska problem. Något som Bjarne Hansen är glad över i dag. Det har gett personalen bättre tid för utbildning.
– Brevservice 2009 innebär mer maskinarbete, som kräver hög koncentration. Vi kör om samma post i maskinerna i flera omgångar, så det är viktigt plocka ut breven på rätt sätt och köra in dem i rätt program i rätt ordning. Det blir också mycket intern logistik.
I Malmö finns nu elva sorteringsmaskiner som tillsammans kan köra cirka 70 olika sorteringsprogram. I det gamla systemet passerar varje brev två gånger genom sorteringsmaskinerna, i det nya upp till fem gånger. Därmed ska posten vara färdigsorterad när den kommer ut till brevbärarkontoren.
– På brevterminalerna får vi sannolikt lite fler arbetstillfällen, fast jobbet blir stressigare och mer krävande. Men det är ju ett rationaliseringsprojekt. Rationaliseringarna drabbar brevbärarna, säger Bjarne Hansen.

Jari Karlsson, som är klubbordförande för utdelningspersonalen i södra Skåne, menar att det är svårt att överblicka konsekvenserna för brevbärarna i dag.
– Vi har inte sett systemet i sin fulla omfattning. Generellt kommer det att bli senare sluttider för brevbärarna, men inte överallt. Eftersom maskinerna gör mer av innearbetet måste vi ta mer utdelning. Det ligger kanske rätt i tiden om vi samtidigt får fastighetsboxar. Annars är det orimligt att vi ska klara utdelningen, säger Jari Karlsson.
Inledningsvis tror han att Posten kommer att minska det stora antalet timanställda i Malmö. På plussidan står en ökad samsyn med arbetsgivaren om tryggad anställning på heltid.
– Jag gissar att det blir störst effekt i de områden i landet som inte har Citymail och som inte har så stor personalomsättning och många timanställda.
Brevterminalen i Malmö är först ut att köra Brevservice 2009. Snart följer även brevterminalerna i Uppsala och Sundsvall. Hösten 2009 ska Brevservice 2009 vara infört hela landet.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Offentliganställdas förhandlingsråd /OFR

är en samarbetsorganisation för fackföreningar i den offentliga sektorn; kommuner, landsting och staten. De har 15 medlemsförbund, dock inget LO-förbund.
OFR består av tre statliga områden; statstjänstemän, S, poliser, P, och officerare, O. Inom OFR/S,P,O finns ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Försvarsförbundet, Lärarförbundet, Tull-Kust, Ledarna, Vårdförbundet och Svenska folkhögsskolans lärarförbund.