Medlemsförsäkringar, avtalsförsäkringar och pensioner är en djungel och så gott som alla våra medlemmar har svårt att hålla koll på vad som gäller vid olycksfall, sjukdom mm.

Många medlemmar går miste om ersättningar. Folksam hade tidigare en väl utvecklad verksamhet med så kallade FPA (Folksam på arbetsplatsen) ombud som informerade våra medlemmar både på jobbet och även erbjöd privata genomgångar i hemmet.

Folksam har nu valt att istället satsa på privatmarknaden, vilket gör att ännu fler medlemmar går miste om information och ersättning.  Trist, bara Kommunal, Seko, Handels och Byggnads utgör en stor del av Folksams kunder som faktiskt är delägare i bolaget.  Hur skulle det gå om LO (som TCO) bestämde sig för att använda ett annat försäkringsbolag?

Janne Rudén sitter som bekant i Folksams styrelse sedan 10 år och jag har inte sett en enda rad i Sekotidningen om t.ex. Folksams fina samarbete med ett taxibolag i Stockholm som saknar kollektivavtal. Inte heller ett ord om hur ”vårat” försäkringsbolag ändrat inriktning för att kunna öka vinsten.

Vad än förbundsledningen säger så har våra medlemsförsäkringar betydelse. Kollektivavtalet är givetvis grunden men försäkringarna är en stor klick grädde på moset både för att behålla medlemmar och för att rekrytera nya.  Kan intygas efter att ha suttit vid 1500 köksbord och gjort försäkrings och pensionsgenomgångar.