Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Vägarbetare och framför allt signalvakter är hårt drabbade av olyckor. Foto: Linus Meyer
Reportage

Med livet som insats

Att vara signalvakt är att ha dubbelt dåliga villkor. Ofta urusla arbetsvillkor späs på med bristande säkerhet och hot och våld från aggressiva bilister. Seko försöker nu lyfta gruppen och få arbetsgivarna i branschen att följa kollektivavtal och arbetsmiljöregler

12 februari 2016 11:15

I oktober förra året omkom en signal- vakt under ett vägarbete i Skåne. Enligt arbetsmiljöåklagare Lars Magnusson var den omkomne inte tillräckligt uppmärksam på trafiken, och olyckan var framme. Det blir ingen förundersökning om brott.

Arbetsmiljöverket utreder dock vidare.

Vägarbetare är hårt drabbade av olyckor. De senaste åren har det varit ett till två döds- fall per år. Hundratals trafikolyckor med personskador inträffar varje år vid vägarbeten och det har ökat kraftigt. Mellan 2003 och 2011 ökade antalet olyckor från 215 till 326.

Mest utsatta vid vägarbeten är signalvak- terna, eller flaggvakter som de också kallas. Det är signalvakterna som står främst och ska försöka leda trafiken förbi platsen.

Hur många som skadas på jobbet finns det inga säkra uppgifter om.

Gruppen göms under yrkeskoden ”övrig säkerhetspersonal” hos Arbetsmiljöverket, vilket gör den svår att urskilja.

En sökning som Arbetsmiljöverket gjort på Sekotidningens uppdrag visar att det åren 2010–2015 endast inkommit 12 arbetsskadeanmälningar i gruppen, varav fem med sjukfrånvaro.

– Min slutsats är att de antingen inte drabbas av fler olyckor eller att de inte är så bra på att anmäla sina arbetsskador, säger statistiker Kjell Blom på Arbetsmiljöverket.

Erica Segernäs arbetar som signalvakt åt Skanska under sommarsäsongen. Just nu är hon personlig assistent. Hon tror att det är en betydande underrapportering om arbets- skador och tillbud.

– Det här jobbet är mycket tufft. Vi utsätts för många incidenter och risker. Skyltningen är tung att arbeta med och skapar stressiga situationer.

– Ändå tror jag inte det rapporteras så mycket, det finns möjligen en syn att det är små bagateller som inte ska anmälas, säger hon.

Andra som Sekotidningen talat med tror att osäkra anställningsförhållanden, med daglöneri och tillfälliga anställningar, gör att rädslan för att anmäla blir stor.

Erica Segernäs tycker för sin del att bilisterna är det värsta i jobbet som signalvakt.

– Vi får ta emot många hot, de kan säga saker som att ”du har inte här att göra”, de säger att de vill mörda oss, en del kliver ur sin bil och hotar oss, säger att de vill slå oss. Folk kör om bilköerna och lotsbilarna, de tar ingen hänsyn alls.

Alla vill ha bra vägar, säger hon, men ingen vill att vi ska vara där och fixa dem.

Bilisternas framfart och allt mer aggressiva beteende är något som hela branschen vittnar om, även arbetsgivarna.

– Det är en tidsfråga innan fler vägarbetare omkommer, säger Mikael Högberg, huvud- skyddsombud för Seko på Svevia.

Det händer incidenter hela tiden, säger en signalvakt som vill lämna branschen. Hen vill inte framträda med namn. Hen pekar på att långa arbetspass, de kan vara 10–12 timmar i sträck, utan paus ökar risken för olyckor.

– Det gör att man blir ”hjärndöd”, uppfattar inte det som händer runtomkring och det kan uppstå farliga situationer.

Långa arbetspass beror ofta på att det saknas avbytare, vilket i sin tur handlar om pengar.

Fackliga företrädare och flera signalvakter som Sekotidningen talat med lyfter fram att många företag i branschen inte sköter sig, det vill säga de betalar inte ut rätt löner, bryter mot arbetstidsregler, köper dålig utrustning och har ”urusla” anställningsvillkor.

En enkätundersökning som Seko gjort bland de cirka 200 medlemmarna i bran- schen ger vid handen att villkoren är ännu sämre än facket trott.

Detta trots att flertalet företag har kollektivavtal. Seko har flera pågående tvister om bland annat förrättningstillägg.

–Om asfaltläggarna ska ha betalt, ska väl flaggvakterna också ha det? Det finns väldigt stora brister i branschen och en hel del mindre seriösa företag. Det drabbar företag som vill göra rätt för sig, säger Ola Brossberg, ombudsman på Seko.

Han får delvis medhåll av Peter Stridsberg, regionchef på Ramudden, en av de större arbetsgivarna. Ramudden är medlem i en ny branschorganisation, SBSV, som några företag startat för ökad säkerhet på väg.

– Det behövs krafttag för att lyfta vakternas situation. Om man ska göra helt rätt, följa alla avtal och regler blir det dyrare för byggherren och entreprenören, men jag vet att det är nödvändigt, säger han.

Han anser att yrkets status måste höjas genom att villkoren förbättras, det gäller såväl löner som anställningsformer.

– Det finns regler även för det, men de följs inte alltid.

Ramudden har tecknat ett lokalt avtal med Seko som ger signalvakterna säsongs- anställning med fast månadslön mellan maj och november.

– Det är i alla fall ett första steg, men de behövs mycket mer.

När det gäller säkerhet och arbetsmiljö efterlyser Peter Stridsberg framför allt mer resurser till Arbetsmiljöverket. Och ett större intresse från myndigheten.

– Det finns tydliga regler om hur jobbet ska gå till. Problemet är efterlevnaden. Om det var fler kontroller med krav på viten skulle vi komma en bra bit på väg. Då skulle det kosta för den som bryter mot reglerna, inte bara för den som gör rätt.

Seko har sedan ett år tillbaka en särskild insats för att förbättra villkoren för signal- vakterna. Dels genom att organisera fler medlemmar, dels genom att granska företa- gen och ställa krav på att de ska teckna och följa kollektivavtal och andra regler.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Övertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt övertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.