Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Vägarbetare och framför allt signalvakter är hårt drabbade av olyckor. Foto: Linus Meyer
Reportage

Med livet som insats

Att vara signalvakt är att ha dubbelt dåliga villkor. Ofta urusla arbetsvillkor späs på med bristande säkerhet och hot och våld från aggressiva bilister. Seko försöker nu lyfta gruppen och få arbetsgivarna i branschen att följa kollektivavtal och arbetsmiljöregler

12 februari 2016 11:15

I oktober förra året omkom en signal- vakt under ett vägarbete i Skåne. Enligt arbetsmiljöåklagare Lars Magnusson var den omkomne inte tillräckligt uppmärksam på trafiken, och olyckan var framme. Det blir ingen förundersökning om brott.

Arbetsmiljöverket utreder dock vidare.

Vägarbetare är hårt drabbade av olyckor. De senaste åren har det varit ett till två döds- fall per år. Hundratals trafikolyckor med personskador inträffar varje år vid vägarbeten och det har ökat kraftigt. Mellan 2003 och 2011 ökade antalet olyckor från 215 till 326.

Mest utsatta vid vägarbeten är signalvak- terna, eller flaggvakter som de också kallas. Det är signalvakterna som står främst och ska försöka leda trafiken förbi platsen.

Hur många som skadas på jobbet finns det inga säkra uppgifter om.

Gruppen göms under yrkeskoden ”övrig säkerhetspersonal” hos Arbetsmiljöverket, vilket gör den svår att urskilja.

En sökning som Arbetsmiljöverket gjort på Sekotidningens uppdrag visar att det åren 2010–2015 endast inkommit 12 arbetsskadeanmälningar i gruppen, varav fem med sjukfrånvaro.

– Min slutsats är att de antingen inte drabbas av fler olyckor eller att de inte är så bra på att anmäla sina arbetsskador, säger statistiker Kjell Blom på Arbetsmiljöverket.

Erica Segernäs arbetar som signalvakt åt Skanska under sommarsäsongen. Just nu är hon personlig assistent. Hon tror att det är en betydande underrapportering om arbets- skador och tillbud.

– Det här jobbet är mycket tufft. Vi utsätts för många incidenter och risker. Skyltningen är tung att arbeta med och skapar stressiga situationer.

– Ändå tror jag inte det rapporteras så mycket, det finns möjligen en syn att det är små bagateller som inte ska anmälas, säger hon.

Andra som Sekotidningen talat med tror att osäkra anställningsförhållanden, med daglöneri och tillfälliga anställningar, gör att rädslan för att anmäla blir stor.

Erica Segernäs tycker för sin del att bilisterna är det värsta i jobbet som signalvakt.

– Vi får ta emot många hot, de kan säga saker som att ”du har inte här att göra”, de säger att de vill mörda oss, en del kliver ur sin bil och hotar oss, säger att de vill slå oss. Folk kör om bilköerna och lotsbilarna, de tar ingen hänsyn alls.

Alla vill ha bra vägar, säger hon, men ingen vill att vi ska vara där och fixa dem.

Bilisternas framfart och allt mer aggressiva beteende är något som hela branschen vittnar om, även arbetsgivarna.

– Det är en tidsfråga innan fler vägarbetare omkommer, säger Mikael Högberg, huvud- skyddsombud för Seko på Svevia.

Det händer incidenter hela tiden, säger en signalvakt som vill lämna branschen. Hen vill inte framträda med namn. Hen pekar på att långa arbetspass, de kan vara 10–12 timmar i sträck, utan paus ökar risken för olyckor.

– Det gör att man blir ”hjärndöd”, uppfattar inte det som händer runtomkring och det kan uppstå farliga situationer.

Långa arbetspass beror ofta på att det saknas avbytare, vilket i sin tur handlar om pengar.

Fackliga företrädare och flera signalvakter som Sekotidningen talat med lyfter fram att många företag i branschen inte sköter sig, det vill säga de betalar inte ut rätt löner, bryter mot arbetstidsregler, köper dålig utrustning och har ”urusla” anställningsvillkor.

En enkätundersökning som Seko gjort bland de cirka 200 medlemmarna i bran- schen ger vid handen att villkoren är ännu sämre än facket trott.

Detta trots att flertalet företag har kollektivavtal. Seko har flera pågående tvister om bland annat förrättningstillägg.

–Om asfaltläggarna ska ha betalt, ska väl flaggvakterna också ha det? Det finns väldigt stora brister i branschen och en hel del mindre seriösa företag. Det drabbar företag som vill göra rätt för sig, säger Ola Brossberg, ombudsman på Seko.

Han får delvis medhåll av Peter Stridsberg, regionchef på Ramudden, en av de större arbetsgivarna. Ramudden är medlem i en ny branschorganisation, SBSV, som några företag startat för ökad säkerhet på väg.

– Det behövs krafttag för att lyfta vakternas situation. Om man ska göra helt rätt, följa alla avtal och regler blir det dyrare för byggherren och entreprenören, men jag vet att det är nödvändigt, säger han.

Han anser att yrkets status måste höjas genom att villkoren förbättras, det gäller såväl löner som anställningsformer.

– Det finns regler även för det, men de följs inte alltid.

Ramudden har tecknat ett lokalt avtal med Seko som ger signalvakterna säsongs- anställning med fast månadslön mellan maj och november.

– Det är i alla fall ett första steg, men de behövs mycket mer.

När det gäller säkerhet och arbetsmiljö efterlyser Peter Stridsberg framför allt mer resurser till Arbetsmiljöverket. Och ett större intresse från myndigheten.

– Det finns tydliga regler om hur jobbet ska gå till. Problemet är efterlevnaden. Om det var fler kontroller med krav på viten skulle vi komma en bra bit på väg. Då skulle det kosta för den som bryter mot reglerna, inte bara för den som gör rätt.

Seko har sedan ett år tillbaka en särskild insats för att förbättra villkoren för signal- vakterna. Dels genom att organisera fler medlemmar, dels genom att granska företa- gen och ställa krav på att de ska teckna och följa kollektivavtal och andra regler.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Skyddsarbete

Under en pågående konflikt är arbetstagare skyldiga att utföra skyddsarbete. Skyddsarbete innebär arbete som fordras för att stänga ner ett pågående arbete på ett tekniskt försvarligt sätt eller arbete för att förebygga fara för människor eller skada på egendom.