Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Vägarbetare och framför allt signalvakter är hårt drabbade av olyckor. Foto: Linus Meyer
Reportage

Med livet som insats

Att vara signalvakt är att ha dubbelt dåliga villkor. Ofta urusla arbetsvillkor späs på med bristande säkerhet och hot och våld från aggressiva bilister. Seko försöker nu lyfta gruppen och få arbetsgivarna i branschen att följa kollektivavtal och arbetsmiljöregler

12 februari 2016 11:15

I oktober förra året omkom en signal- vakt under ett vägarbete i Skåne. Enligt arbetsmiljöåklagare Lars Magnusson var den omkomne inte tillräckligt uppmärksam på trafiken, och olyckan var framme. Det blir ingen förundersökning om brott.

Arbetsmiljöverket utreder dock vidare.

Vägarbetare är hårt drabbade av olyckor. De senaste åren har det varit ett till två döds- fall per år. Hundratals trafikolyckor med personskador inträffar varje år vid vägarbeten och det har ökat kraftigt. Mellan 2003 och 2011 ökade antalet olyckor från 215 till 326.

Mest utsatta vid vägarbeten är signalvak- terna, eller flaggvakter som de också kallas. Det är signalvakterna som står främst och ska försöka leda trafiken förbi platsen.

Hur många som skadas på jobbet finns det inga säkra uppgifter om.

Gruppen göms under yrkeskoden ”övrig säkerhetspersonal” hos Arbetsmiljöverket, vilket gör den svår att urskilja.

En sökning som Arbetsmiljöverket gjort på Sekotidningens uppdrag visar att det åren 2010–2015 endast inkommit 12 arbetsskadeanmälningar i gruppen, varav fem med sjukfrånvaro.

– Min slutsats är att de antingen inte drabbas av fler olyckor eller att de inte är så bra på att anmäla sina arbetsskador, säger statistiker Kjell Blom på Arbetsmiljöverket.

Erica Segernäs arbetar som signalvakt åt Skanska under sommarsäsongen. Just nu är hon personlig assistent. Hon tror att det är en betydande underrapportering om arbets- skador och tillbud.

– Det här jobbet är mycket tufft. Vi utsätts för många incidenter och risker. Skyltningen är tung att arbeta med och skapar stressiga situationer.

– Ändå tror jag inte det rapporteras så mycket, det finns möjligen en syn att det är små bagateller som inte ska anmälas, säger hon.

Andra som Sekotidningen talat med tror att osäkra anställningsförhållanden, med daglöneri och tillfälliga anställningar, gör att rädslan för att anmäla blir stor.

Erica Segernäs tycker för sin del att bilisterna är det värsta i jobbet som signalvakt.

– Vi får ta emot många hot, de kan säga saker som att ”du har inte här att göra”, de säger att de vill mörda oss, en del kliver ur sin bil och hotar oss, säger att de vill slå oss. Folk kör om bilköerna och lotsbilarna, de tar ingen hänsyn alls.

Alla vill ha bra vägar, säger hon, men ingen vill att vi ska vara där och fixa dem.

Bilisternas framfart och allt mer aggressiva beteende är något som hela branschen vittnar om, även arbetsgivarna.

– Det är en tidsfråga innan fler vägarbetare omkommer, säger Mikael Högberg, huvud- skyddsombud för Seko på Svevia.

Det händer incidenter hela tiden, säger en signalvakt som vill lämna branschen. Hen vill inte framträda med namn. Hen pekar på att långa arbetspass, de kan vara 10–12 timmar i sträck, utan paus ökar risken för olyckor.

– Det gör att man blir ”hjärndöd”, uppfattar inte det som händer runtomkring och det kan uppstå farliga situationer.

Långa arbetspass beror ofta på att det saknas avbytare, vilket i sin tur handlar om pengar.

Fackliga företrädare och flera signalvakter som Sekotidningen talat med lyfter fram att många företag i branschen inte sköter sig, det vill säga de betalar inte ut rätt löner, bryter mot arbetstidsregler, köper dålig utrustning och har ”urusla” anställningsvillkor.

En enkätundersökning som Seko gjort bland de cirka 200 medlemmarna i bran- schen ger vid handen att villkoren är ännu sämre än facket trott.

Detta trots att flertalet företag har kollektivavtal. Seko har flera pågående tvister om bland annat förrättningstillägg.

–Om asfaltläggarna ska ha betalt, ska väl flaggvakterna också ha det? Det finns väldigt stora brister i branschen och en hel del mindre seriösa företag. Det drabbar företag som vill göra rätt för sig, säger Ola Brossberg, ombudsman på Seko.

Han får delvis medhåll av Peter Stridsberg, regionchef på Ramudden, en av de större arbetsgivarna. Ramudden är medlem i en ny branschorganisation, SBSV, som några företag startat för ökad säkerhet på väg.

– Det behövs krafttag för att lyfta vakternas situation. Om man ska göra helt rätt, följa alla avtal och regler blir det dyrare för byggherren och entreprenören, men jag vet att det är nödvändigt, säger han.

Han anser att yrkets status måste höjas genom att villkoren förbättras, det gäller såväl löner som anställningsformer.

– Det finns regler även för det, men de följs inte alltid.

Ramudden har tecknat ett lokalt avtal med Seko som ger signalvakterna säsongs- anställning med fast månadslön mellan maj och november.

– Det är i alla fall ett första steg, men de behövs mycket mer.

När det gäller säkerhet och arbetsmiljö efterlyser Peter Stridsberg framför allt mer resurser till Arbetsmiljöverket. Och ett större intresse från myndigheten.

– Det finns tydliga regler om hur jobbet ska gå till. Problemet är efterlevnaden. Om det var fler kontroller med krav på viten skulle vi komma en bra bit på väg. Då skulle det kosta för den som bryter mot reglerna, inte bara för den som gör rätt.

Seko har sedan ett år tillbaka en särskild insats för att förbättra villkoren för signal- vakterna. Dels genom att organisera fler medlemmar, dels genom att granska företa- gen och ställa krav på att de ska teckna och följa kollektivavtal och andra regler.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Resultatlön

En rörlig lönedel som varierar efter resultatet, ofta för en lokal grupp eller enhet.