Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Kasper Dudzik
Reportage

Mardrömmen som aldrig upphör

Efter att ha räddat livet på en arbetskamrat och själv lurat döden med minsta möjliga marginal har Nils fått kämpa mot Försäkringskassan i sex år. Nu är kampen över – och han vann. Men han blir aldrig frisk igen.

2 april 2015 11:37

I en Bullerbyidyll någonstans i södra Sverige, dit inte ens hyrbilens gps hit­tar, bor Nils. På vägen dit hamnar jag mitt i skogen utan minsta koja inom synhåll men gps:en påstår ändå att jag är framme. Så jag ringer honom, lätt desperat.

– Ja du, det är meningen att det ska vara svårt att hitta mig, förklarar Nils innan han ger mig anvisningar om hur jag ska köra.

– Jag vill inte ha så mycket med männi­skor att göra.

Ett hus med lite åkermark, en misskött äppelodling, en traktor och en lada. I när­ heten ligger en liten sjö med fiskemöjligheter

där Nils har båt och brygga. Hit flyttade han och hans fru i december. Till sommaren ska han få låna några får av en granne för att ha i hagen, och så tänker de skaffa höns.

– Bättre än så här kan jag nog inte få det, för jag kan gå och påta i min egen takt. Du vet, jag har ju ingen stresstålighet alls, be­rättar han under en rökpaus på verandan, i en något tvekande vårsol.

Historien börjar i april 2009. Nils arbetade som signaltekniker och var ute och gjorde ett efterarbete på stambanan. Med sig hade han en praktikant från järnvägsskolan. Det var dubbelspår och full hastighet tillåten.

Praktikanten jobbade i spåret och Nils höll utkik efter tåg, en så kallad tågvarnare, vil­ket krävs när man arbetar i trafikerat spår. Plötsligt kommer ett X 2000 i full fart och Nils uppmärksammar praktikanten på det. Sedan tar han sig ned från spåret. På väg bort märker han att praktikanten har fastnat med foten under en urgrävd sliper.

– I det läget hinner man inte tänka så myck­et, det är ren instinkt. Jag var så uppe i situa­tionen och fick en nästan övermänsklig kraft.

I absolut sista sekund lyckas Nils få loss praktikanten och de kunde kasta sig åt sidan.

– Lokföraren nödbromsade ju så att hela tåget rök och jag kände suget från tåget när det rusade förbi. Det var en nära­döden­upp­levelse som hette duga.

Efteråt hade han svårt att släppa händelsen. Han led av stress och ångest och hade mar­ drömmar varje natt där han återupplevde det framrusande tåget. Men han tänkte att det skulle gå över om han bara jobbade på.

– Det här var precis innan underhållet skulle konkurrensutsättas och Banverket skulle bolagiseras och bli Infranord. Alla var lite nervösa för jobben, och jag hade ju säkerhetsklassat arbete. Så jag vågade inte söka psykiatrisk hjälp för då tänkte jag att jag skulle bli av med jobbet.

Han hade mycket sparad övertid och se­dan kom semestern, så han tog ledigt från maj fram till augusti och tänkte att proble­men skulle försvinna under tiden. Efter se­mestern jobbade han ungefär en månad men orkade sedan inte mer. Han gick till husläka­ren men vågade inte ta upp de psykiska be­ svären av rädsla att inte få behålla jobbet. I stället blev han sjukskriven på grund av en gammal skada i armbågen som slets upp på nytt i samband med att han drog loss prak­tikanten från spåret.

I januari 2010 gick han tillbaka till jobbet.

– Men då var det en kille som dog när han jobbade på spår i Norrköping – då bröt jag ihop. Jag gick till husläkaren och berättade allt och han gav mig diagnosen PTSD (post­ traumatiskt stressyndrom). Och då fick jag akuttid hos psykiatrin.

Sedan dess har han inte jobbat, men i stäl­let fått slåss mot Försäkringskassan. Först för att få sjukersättning (som förr hette sjuk­pension). När det var klart stod nästa strid kring om det var en arbetsskada eller inte, något som påverkar ersättningen i högsta grad. Tanken är att den som skadats i jobbet ska hållas ekonomiskt skadefri.

– Jag tycker inte att man ska bli straffad för att man räddar livet på en annan män­niska, säger Nils.

Men Försäkringskassan ifrågasatte allt. För det första diagnosen – det kunde vara något annat, för det andra att besvären skulle ha med olyckan att göra – de verkade ju ha haft gott om tid att ta sig från spåret, och för det tredje att det tog nästan ett år innan Nils sökte psykiatrisk hjälp.

– Tre experter i psykiatri och två läkare är övertygade om både diagnosen PTSD och att den beror på händelsen på spåret. Ändå ifrå­gasatte Försäkringskassan det utifrån utlå­tanden från två läkare som aldrig träffat mig.

Han fick avslag på sin begäran om livränta. Med hjälp av facket och LO­-TCO rättsskydd överklagade han beslutet till förvaltningsrät­ten. Men domen blev ett bakslag. Förvisso, skrev rätten, är det troligt att han har rätt, men eventuellt kan det finnas andra förkla­ringar. Det främsta problemet var att det inte fanns några bevis för att han haft psykiska besvär direkt efter händelsen.

Nils överklagade till kammarrätten och kom då på att han kan ha nämnt händelsen och besvären för den akupunktör han gick till för armsmärtorna direkt efter olyckan. Och mycket riktigt, i hennes journalanteckningar stod inte bara det utan även att hon behand­lat honom för stress och sömnproblem samt uppmanat honom att söka psykiatrisk hjälp – och det bara någon vecka efter händelsen.

Det räckte för att övertyga kammarrätten som dömde till hans fördel.

– Och i går kom pengarna, så nu kan jag känna att jag kommit till ett avslut där. Men det har varit en kamp hela tiden som jag inte hade klarat av utan stöd från min fru och hjälpen från rättsskyddet. Det är omöjligt att ensam kämpa mot byråkratin om man sam­ tidigt är sjuk. Så jag vill att du skriver att jag är väldigt tacksam mot dem, och glad att jag är med i facket.

Det rättsliga efterspelet är över och han får de pengar han har rätt till. Men PTSD måste han leva med resten av livet.

– Jag har ständiga bilder i huvudet, flash­backs och mardrömmar som spelas upp på nätterna. Jag var ju tvungen att flytta hit där det inte finns någon järnväg i närheten. Där vi bodde förut kunde jag höra signalerna från järnvägsövergången på kvällarna. Det räckte att jag såg en husvagn eller någon i arbets­kläder för att jag skulle bryta ihop. Men det här, det är som balsam för själen, säger han och gör en gest ut över trädgården och åkern.

Nils heter egentligen något annat.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer