Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Kasper Dudzik
Reportage

Mardrömmen som aldrig upphör

Efter att ha räddat livet på en arbetskamrat och själv lurat döden med minsta möjliga marginal har Nils fått kämpa mot Försäkringskassan i sex år. Nu är kampen över – och han vann. Men han blir aldrig frisk igen.

2 april 2015 11:37

I en Bullerbyidyll någonstans i södra Sverige, dit inte ens hyrbilens gps hit­tar, bor Nils. På vägen dit hamnar jag mitt i skogen utan minsta koja inom synhåll men gps:en påstår ändå att jag är framme. Så jag ringer honom, lätt desperat.

– Ja du, det är meningen att det ska vara svårt att hitta mig, förklarar Nils innan han ger mig anvisningar om hur jag ska köra.

– Jag vill inte ha så mycket med männi­skor att göra.

Ett hus med lite åkermark, en misskött äppelodling, en traktor och en lada. I när­ heten ligger en liten sjö med fiskemöjligheter

där Nils har båt och brygga. Hit flyttade han och hans fru i december. Till sommaren ska han få låna några får av en granne för att ha i hagen, och så tänker de skaffa höns.

– Bättre än så här kan jag nog inte få det, för jag kan gå och påta i min egen takt. Du vet, jag har ju ingen stresstålighet alls, be­rättar han under en rökpaus på verandan, i en något tvekande vårsol.

Historien börjar i april 2009. Nils arbetade som signaltekniker och var ute och gjorde ett efterarbete på stambanan. Med sig hade han en praktikant från järnvägsskolan. Det var dubbelspår och full hastighet tillåten.

Praktikanten jobbade i spåret och Nils höll utkik efter tåg, en så kallad tågvarnare, vil­ket krävs när man arbetar i trafikerat spår. Plötsligt kommer ett X 2000 i full fart och Nils uppmärksammar praktikanten på det. Sedan tar han sig ned från spåret. På väg bort märker han att praktikanten har fastnat med foten under en urgrävd sliper.

– I det läget hinner man inte tänka så myck­et, det är ren instinkt. Jag var så uppe i situa­tionen och fick en nästan övermänsklig kraft.

I absolut sista sekund lyckas Nils få loss praktikanten och de kunde kasta sig åt sidan.

– Lokföraren nödbromsade ju så att hela tåget rök och jag kände suget från tåget när det rusade förbi. Det var en nära­döden­upp­levelse som hette duga.

Efteråt hade han svårt att släppa händelsen. Han led av stress och ångest och hade mar­ drömmar varje natt där han återupplevde det framrusande tåget. Men han tänkte att det skulle gå över om han bara jobbade på.

– Det här var precis innan underhållet skulle konkurrensutsättas och Banverket skulle bolagiseras och bli Infranord. Alla var lite nervösa för jobben, och jag hade ju säkerhetsklassat arbete. Så jag vågade inte söka psykiatrisk hjälp för då tänkte jag att jag skulle bli av med jobbet.

Han hade mycket sparad övertid och se­dan kom semestern, så han tog ledigt från maj fram till augusti och tänkte att proble­men skulle försvinna under tiden. Efter se­mestern jobbade han ungefär en månad men orkade sedan inte mer. Han gick till husläka­ren men vågade inte ta upp de psykiska be­ svären av rädsla att inte få behålla jobbet. I stället blev han sjukskriven på grund av en gammal skada i armbågen som slets upp på nytt i samband med att han drog loss prak­tikanten från spåret.

I januari 2010 gick han tillbaka till jobbet.

– Men då var det en kille som dog när han jobbade på spår i Norrköping – då bröt jag ihop. Jag gick till husläkaren och berättade allt och han gav mig diagnosen PTSD (post­ traumatiskt stressyndrom). Och då fick jag akuttid hos psykiatrin.

Sedan dess har han inte jobbat, men i stäl­let fått slåss mot Försäkringskassan. Först för att få sjukersättning (som förr hette sjuk­pension). När det var klart stod nästa strid kring om det var en arbetsskada eller inte, något som påverkar ersättningen i högsta grad. Tanken är att den som skadats i jobbet ska hållas ekonomiskt skadefri.

– Jag tycker inte att man ska bli straffad för att man räddar livet på en annan män­niska, säger Nils.

Men Försäkringskassan ifrågasatte allt. För det första diagnosen – det kunde vara något annat, för det andra att besvären skulle ha med olyckan att göra – de verkade ju ha haft gott om tid att ta sig från spåret, och för det tredje att det tog nästan ett år innan Nils sökte psykiatrisk hjälp.

– Tre experter i psykiatri och två läkare är övertygade om både diagnosen PTSD och att den beror på händelsen på spåret. Ändå ifrå­gasatte Försäkringskassan det utifrån utlå­tanden från två läkare som aldrig träffat mig.

Han fick avslag på sin begäran om livränta. Med hjälp av facket och LO­-TCO rättsskydd överklagade han beslutet till förvaltningsrät­ten. Men domen blev ett bakslag. Förvisso, skrev rätten, är det troligt att han har rätt, men eventuellt kan det finnas andra förkla­ringar. Det främsta problemet var att det inte fanns några bevis för att han haft psykiska besvär direkt efter händelsen.

Nils överklagade till kammarrätten och kom då på att han kan ha nämnt händelsen och besvären för den akupunktör han gick till för armsmärtorna direkt efter olyckan. Och mycket riktigt, i hennes journalanteckningar stod inte bara det utan även att hon behand­lat honom för stress och sömnproblem samt uppmanat honom att söka psykiatrisk hjälp – och det bara någon vecka efter händelsen.

Det räckte för att övertyga kammarrätten som dömde till hans fördel.

– Och i går kom pengarna, så nu kan jag känna att jag kommit till ett avslut där. Men det har varit en kamp hela tiden som jag inte hade klarat av utan stöd från min fru och hjälpen från rättsskyddet. Det är omöjligt att ensam kämpa mot byråkratin om man sam­ tidigt är sjuk. Så jag vill att du skriver att jag är väldigt tacksam mot dem, och glad att jag är med i facket.

Det rättsliga efterspelet är över och han får de pengar han har rätt till. Men PTSD måste han leva med resten av livet.

– Jag har ständiga bilder i huvudet, flash­backs och mardrömmar som spelas upp på nätterna. Jag var ju tvungen att flytta hit där det inte finns någon järnväg i närheten. Där vi bodde förut kunde jag höra signalerna från järnvägsövergången på kvällarna. Det räckte att jag såg en husvagn eller någon i arbets­kläder för att jag skulle bryta ihop. Men det här, det är som balsam för själen, säger han och gör en gest ut över trädgården och åkern.

Nils heter egentligen något annat.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Strejk

En stridsåtgärd där facket stoppar allt arbete på en arbetsplats eller inom ett företag.