Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Kasper Dudzik
Reportage

Mardrömmen som aldrig upphör

Efter att ha räddat livet på en arbetskamrat och själv lurat döden med minsta möjliga marginal har Nils fått kämpa mot Försäkringskassan i sex år. Nu är kampen över – och han vann. Men han blir aldrig frisk igen.

2 april 2015 11:37

I en Bullerbyidyll någonstans i södra Sverige, dit inte ens hyrbilens gps hit­tar, bor Nils. På vägen dit hamnar jag mitt i skogen utan minsta koja inom synhåll men gps:en påstår ändå att jag är framme. Så jag ringer honom, lätt desperat.

– Ja du, det är meningen att det ska vara svårt att hitta mig, förklarar Nils innan han ger mig anvisningar om hur jag ska köra.

– Jag vill inte ha så mycket med männi­skor att göra.

Ett hus med lite åkermark, en misskött äppelodling, en traktor och en lada. I när­ heten ligger en liten sjö med fiskemöjligheter

där Nils har båt och brygga. Hit flyttade han och hans fru i december. Till sommaren ska han få låna några får av en granne för att ha i hagen, och så tänker de skaffa höns.

– Bättre än så här kan jag nog inte få det, för jag kan gå och påta i min egen takt. Du vet, jag har ju ingen stresstålighet alls, be­rättar han under en rökpaus på verandan, i en något tvekande vårsol.

Historien börjar i april 2009. Nils arbetade som signaltekniker och var ute och gjorde ett efterarbete på stambanan. Med sig hade han en praktikant från järnvägsskolan. Det var dubbelspår och full hastighet tillåten.

Praktikanten jobbade i spåret och Nils höll utkik efter tåg, en så kallad tågvarnare, vil­ket krävs när man arbetar i trafikerat spår. Plötsligt kommer ett X 2000 i full fart och Nils uppmärksammar praktikanten på det. Sedan tar han sig ned från spåret. På väg bort märker han att praktikanten har fastnat med foten under en urgrävd sliper.

– I det läget hinner man inte tänka så myck­et, det är ren instinkt. Jag var så uppe i situa­tionen och fick en nästan övermänsklig kraft.

I absolut sista sekund lyckas Nils få loss praktikanten och de kunde kasta sig åt sidan.

– Lokföraren nödbromsade ju så att hela tåget rök och jag kände suget från tåget när det rusade förbi. Det var en nära­döden­upp­levelse som hette duga.

Efteråt hade han svårt att släppa händelsen. Han led av stress och ångest och hade mar­ drömmar varje natt där han återupplevde det framrusande tåget. Men han tänkte att det skulle gå över om han bara jobbade på.

– Det här var precis innan underhållet skulle konkurrensutsättas och Banverket skulle bolagiseras och bli Infranord. Alla var lite nervösa för jobben, och jag hade ju säkerhetsklassat arbete. Så jag vågade inte söka psykiatrisk hjälp för då tänkte jag att jag skulle bli av med jobbet.

Han hade mycket sparad övertid och se­dan kom semestern, så han tog ledigt från maj fram till augusti och tänkte att proble­men skulle försvinna under tiden. Efter se­mestern jobbade han ungefär en månad men orkade sedan inte mer. Han gick till husläka­ren men vågade inte ta upp de psykiska be­ svären av rädsla att inte få behålla jobbet. I stället blev han sjukskriven på grund av en gammal skada i armbågen som slets upp på nytt i samband med att han drog loss prak­tikanten från spåret.

I januari 2010 gick han tillbaka till jobbet.

– Men då var det en kille som dog när han jobbade på spår i Norrköping – då bröt jag ihop. Jag gick till husläkaren och berättade allt och han gav mig diagnosen PTSD (post­ traumatiskt stressyndrom). Och då fick jag akuttid hos psykiatrin.

Sedan dess har han inte jobbat, men i stäl­let fått slåss mot Försäkringskassan. Först för att få sjukersättning (som förr hette sjuk­pension). När det var klart stod nästa strid kring om det var en arbetsskada eller inte, något som påverkar ersättningen i högsta grad. Tanken är att den som skadats i jobbet ska hållas ekonomiskt skadefri.

– Jag tycker inte att man ska bli straffad för att man räddar livet på en annan män­niska, säger Nils.

Men Försäkringskassan ifrågasatte allt. För det första diagnosen – det kunde vara något annat, för det andra att besvären skulle ha med olyckan att göra – de verkade ju ha haft gott om tid att ta sig från spåret, och för det tredje att det tog nästan ett år innan Nils sökte psykiatrisk hjälp.

– Tre experter i psykiatri och två läkare är övertygade om både diagnosen PTSD och att den beror på händelsen på spåret. Ändå ifrå­gasatte Försäkringskassan det utifrån utlå­tanden från två läkare som aldrig träffat mig.

Han fick avslag på sin begäran om livränta. Med hjälp av facket och LO­-TCO rättsskydd överklagade han beslutet till förvaltningsrät­ten. Men domen blev ett bakslag. Förvisso, skrev rätten, är det troligt att han har rätt, men eventuellt kan det finnas andra förkla­ringar. Det främsta problemet var att det inte fanns några bevis för att han haft psykiska besvär direkt efter händelsen.

Nils överklagade till kammarrätten och kom då på att han kan ha nämnt händelsen och besvären för den akupunktör han gick till för armsmärtorna direkt efter olyckan. Och mycket riktigt, i hennes journalanteckningar stod inte bara det utan även att hon behand­lat honom för stress och sömnproblem samt uppmanat honom att söka psykiatrisk hjälp – och det bara någon vecka efter händelsen.

Det räckte för att övertyga kammarrätten som dömde till hans fördel.

– Och i går kom pengarna, så nu kan jag känna att jag kommit till ett avslut där. Men det har varit en kamp hela tiden som jag inte hade klarat av utan stöd från min fru och hjälpen från rättsskyddet. Det är omöjligt att ensam kämpa mot byråkratin om man sam­ tidigt är sjuk. Så jag vill att du skriver att jag är väldigt tacksam mot dem, och glad att jag är med i facket.

Det rättsliga efterspelet är över och han får de pengar han har rätt till. Men PTSD måste han leva med resten av livet.

– Jag har ständiga bilder i huvudet, flash­backs och mardrömmar som spelas upp på nätterna. Jag var ju tvungen att flytta hit där det inte finns någon järnväg i närheten. Där vi bodde förut kunde jag höra signalerna från järnvägsövergången på kvällarna. Det räckte att jag såg en husvagn eller någon i arbets­kläder för att jag skulle bryta ihop. Men det här, det är som balsam för själen, säger han och gör en gest ut över trädgården och åkern.

Nils heter egentligen något annat.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Löneform

I huvudsak finns det två löneformer: fast tidlön, oftast månadslön, och rörlig lön, som beror på prestation och resultat. Ackord är en typ av rörlig lön. Man kan också komma överens om en kombination av fast tidlön och rörlig lön, så kallad premielön.