Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Sheela Naikwade organiserar kvinnliga busskonduktörer i Indien.
Nyhet

Mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga

Att få stopp på mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga. Det anser den internationella transportfederationen, ITF, som beslutat sprida kunskap om vad facket kan göra för att hjälpa utsatta kvinnor och få stopp på våldet.

11 februari 2016 11:14

En grupp som är mycket utsatta för manligt våld är kvinnliga busskonduktörer i Indien. I delstaten Maharashtra fick kvinnorna nog av misshandel, överfall och sexuella trakasserier på jobbet. Några vände sig till Sheela Naikwade för att få hjälp. Hon som arbetade med ekonomi på kontoret hade kvinnornas förtroende.

-De kom till mig kring 2006 och berättade om sina problem. Jag tänkte att något måste jag kunna göra, så jag organiserade möten på alla bussdepåer för kvinnorna. Mitt budskap var att om ni vill förändra era villkor måste ni organisera er fackligt, säger Sheela Naikwade.

Den här veckan är Sheela Naikwade i Sverige för att berätta om sitt arbete, inbjuden av Seko, ITF och Union to union. Seko stöder hennes projekt i Indien sedan oktober 2014.

Att Sheela är utbildad socialarbetare gjorde kontakten lättare. Liksom att hon redan var medlem i facket på bussbolaget.

Sedan 2007 har de kvinnliga konduktörerna gått med i facket och till sist, efter mer än sju års kamp, fått representation i på alla nivåer i organisationen, lokalt, regionalt och delstatsnivå.

Enligt Sheela Naikwade är kvinnorepresentationen avgörande för att få facket att arbeta för kvinnors rättigheter.

-Det finns en kommitté mot sexuella trakasserier på arbetsplatsen, det är ett statligt krav, men den fungerar inte. Facket har inte lyssnat så mycket på kvinnorna, och det har inte arbetsgivaren heller, säger hon.

För busskonduktörerna i Maharashtra handlar det förstås om ökad säkerhet. Men också krav på högre löner, nolltolerans mot manligt våld, rätt till omplacering vid graviditet och få tid och möjlighet att amma. Sheela hoppas få med detta i kommande kollektivavtal.

Arbetet med kvinnors rättigheter är tufft och Sheela möter mycket motstånd. Ibland undrar hon om det är värt allt arbete.

-Men den tanken försvinner varje gång kvinnor kommer till mig och berättar. Det hade dock varit ännu svårare om inte Seko och ITF stöttat mig.

Förutom fackliga uppdrag i hemlandet är hon ledamot av ITF:s kvinnokommitté.

I veckan har Sheela också deltagit i en utbildning som Seko, ITF och det kanadensiska fackförbundet Unifor arrangerat för skandinaviska fack. Utbildningen, som tidigare hållits i Asien, är tänkt att sprida kunskap om manligt våld mot kvinnor. Och samtidigt sprida goda exempel på hur man kan arbeta i sin fackförening.

pearl

Kanadensiska Unifor har en egen modell som de kallar ”Women´s advocate”. Varje arbetsplats, klubb, utser en talesperson (advocate) som kvinnor kan vända sig till om de behöver hjälp. En modell som ITF hjälper till att sprida och som delvis liknar den som svenska Kommunal byggt upp de senaste tio åren. Kanske modellen ska ligga till grund för ITF:s eget arbete.

Pearl Almeida är en av två utbildare  från Unifor som deltagit i veckans utbildning. Hon framhåller att talespersonen fångar också upp oro från arbetskamrater och arbetsgivare. Tanken är att förmedla kontakt med experter, inte att talespersonen ska ge råd.

-Vi ska ge stöd, berätta vilken hjälp som finns att få, på jobbet och i samhället. VI måste också ha tålamod och lyssna på vad kvinnan vill, säger Pearl.

sue

Susan (Sue) Houston lägger till att talespersonen inte får vara för passiv.

-När jag fick min utbildning 1993 var det polisen som höll i den. Numer gör vi det själva. Polisen sa till mig: när du möter en misshandlad kvinna, så gör något, säg något. Det du har framför dig kan sluta i mord, säger hon.

-Då bestämde jag mig för att inte vara rädd för att ställa de svåra frågorna till kolleger i nöd, säger Susan Houston.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Lönespridning

Skillnader i lön mellan olika grupper som beror på olika faktorer som utbildning, yrke, bransch, ålder, kön och efterfrågan.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer