Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Många drabbade i Karlskrona

På varvet i Karlskrona användes asbest flitigt under 60- och 70-talet, framför allt som isolering av rör och båtskrov. problemet med det till en början omhuldade materialet uppdagades under 70-talet och ledde till ett totalförbud 1982.

14 april 2014 12:53

Men asbesten fortsätter att skörda offer.

– Detta verkar aldrig ta slut. Vi har fortfarande medlemmar som dör, de elaka svallvågorna från 60- och 70-talen fortsätter att rulla in. Det är så otroligt tragiskt, säger Mats Fremark, försäkringsansvarig på Karlskronavarvets verkstadsklubb.

2002 gjorde Arbets- och miljömedicin på Lunds universitet en studie som visade att 16 arbetare hade drabbats av lungsäckscancer mellan 1983 och 2002. Därefter har sjukdomsfallen ökat.

– Vi får kontinuerligt in nya fall av lungsäckscancer. Sedan 2002 har vi fört statistik och det rör sig om ungefär fem i snitt per år. De fall vi får in är i stort sett samtliga före detta eller aktiva arbetare på varvet med en känd historia av asbestexponering, säger Peter Nordström, överläkare på medicinkliniken på Blekingesjukhuset.

Lungsäckscancer har ett långsamt förlopp. Det normala är att sjukdomen diagnosticeras först 25 till 40 år efter asbestexponeringen. Sjukvården räknar med att nya fall av den obotliga cancern ska dyka upp i ytterligare tio år.

Undersökningen från 2002 omfattade knappt tusen personer som genom åren har exponerats för asbest på Karlskronavarvet. Den visade tydligt hur farlig exponeringen var.

– De som jobbade på Karlskronavarvet och exponerades för asbest löpte nästan 12 gånger större risk att drabbas av lungsäckscancer. Det var en väldigt tydlig överrisk och det var kanske lite förvånande i vår undersökning, säger överläkare Maria Albin som ledde studien, som också visade på en fördubblad risk för tjocktarmscancer.

Nu ska eventuellt en ny studie göras.

– Med tanke på att det har observerats nya fall och det finns en oro vore det bra med en systematisk kartläggning, säger Maria Albin.

I väntan på den fortsätter vardagen på Karlskronavarvet. Arbetarna jobbar på, väl medvetna om att fler kollegor kommer att drabbas innan mardrömmen är över.

– Vi gör vad vi kan, och hjälper dem att fylla i rätt papper och så. Det kanske kan bli ett litet, litet plåster på såren i alla fall, säger Mats Fremark, som tillsammans med klubbkamraterna fungerar som terapeut och själasörjare när det behövs.

Tre yrkeskategorier på varvet har varit särskilt hårt drabbade: rörläggare, elektriker och plåtslagare.

Enligt Ingvar Mattisson, vice ordförande i klubben, finns det ett stort mörkertal, både när det gäller cancer och andra asbestrelaterade åkommor.

– Genom åren är det förstås en hel del medlemmar som bara varit och jobbat här under en kort tid. Många av dem har vi inte någon koll på alls. Detsamma gäller alla värnpliktiga och officerare som fanns här på 60- och 70-talen.

Därför tror vi att de drabbade är betydligt fler än de som kommer till vår kännedom, säger Mattisson som själv drabbats av plack i lungorna med nedsatt lungfunktion som följd.

De många dödsfallen har förstås skapat mycket sorg och ilska, och många tycker att ersättningen är för liten. De anhöriga till den som avlidit i cancer till följd av asbestexponering har rätt till sex basbelopp i tjänstegrupplivförsäkring och ytterligare ett basbelopp som kommer från klubbens egen livförsäkring.

Den som drabbas av pleuraplack – en vanlig lungåkomma till följd av asbestexponering – kan få en mindre ersättning, men bara om man kan visa att lungfunktionen är nedsatt med minst 15 procent.

– Det tror jag de flesta är heligt förbannade på, förklarar Ingvar Mattisson. Det är ju en arbetsrelaterad skada och då ska man ha rätt till ersättning.

John Ahlmark är kommunikationschef på Kockums:

– Det som hände var ett arbetsmiljömässigt trauma och det har skapat en medvetenhet och drivit arbetsmiljöfrågan framåt. Vi har ju medarbetare som än i dag blir sjuka i asbestrelaterade sjukdomar, så frågan tillhör inte det förgångna.

Finns det något företaget hade kunnat göra annorlunda?

– Det fanns en allmän brist på medvetenhet som gjorde att det kunde gå så illa, men det gällde ju en hel värld. Det innebär inte att vårt företag Kockums är utan skuld, men mitt svar är nog ändå att jag inte kan se att det finns något stort misstag som vi har gjort.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Guling

Ett nedsättande namn för en anställd som inte är medlem i facket.