Tidigare sköttes brandskyddet på flygplatsen i Örnsköldsvik av civila värnpliktiga. Men för ett par år sedan bestämde man att ansvaret istället skulle läggas över på de anställda. Reparatörer, fastighetsskötare, lokalvårdare – alla utom ledningen skulle plötsligt utbildas till brandmän.
– Jag sa tidigt till cheferna att det inte var en särskilt bra idé, säger 59-årige Inge Nordin, som skött fordonen på flygplatsen sedan början av 80-talet. Många av oss som jobbar här är gamla och kommer aldrig kunna bli bra brandsoldater. Men det tog man inte någon hänsyn till.

Under våren 2004 fick Inge istället ett ultimatum från sin chef. Antingen går du brandmannautbildningen eller så måste du sluta, var budskapet. Inge kände sig tvungen att anmäla sig till den månadslånga kursen i Stockholm.
Strax därefter fick han problem med knäna. Den senaste månadens arbete med att byta ut bagagebandet tog plötsligt ut sin rätt. Och istället för kursen blev det operation och sjukskrivning i flera månader.
Vintern 2005 kände sig Inge tillräckligt bra för att gå tillbaka till sitt jobb. Bara han inte behövde stå så mycket på knä och slapp de tyngsta lyften. Och inte behövde utbilda sig till brandman.
Men Luftfartsverket höll inte med. Istället sa de upp honom i juni. Motiveringen var att det inte fanns något jobb att gå tillbaka till – eftersom alla tjänster nu krävde brandmannautbildning.

– Det är ju helt befängt att använda brandmannautbildningen som ett skäl till att kasta ut oss gamla. Någon måste ju fortfarande göra våra jobb, säger Inge.
– Trots att jag fått bra stöd från vår fackklubbsordförande häruppe är det svårt att inte vara bitter. Jag har gjort så mycket för Luftfartsverket under alla år. Men så fort det händer mig något åker jag bara ut i kylan.
Sekos ombudsman Roal Nilssen menar att det är orimligt att kräva att Inge ska bli brandman och att det därför inte finns tillräckliga skäl för uppsägningen.
– Moraliskt har Luftfartsverket uppträtt förkastligt. Nu ska vi låta våra jurister se om de också uppträtt olagligt, säger han och lägger till att då kan det bli aktuellt att gå till arbetsdomstolen.

På Luftfartsverket vill man inte uttala sig om Inges fall specifikt. Däremot försvarar man kravet på att alla anställda ska klara av att jobba som brandmän.
– För att leva upp till de vinstkrav staten ställer på oss tvingas vi rationalisera, säger informationsdirektören Lars Röhne. Men jag tycker ändå att vi har tagit vårt ansvar och lyckats hitta bra lösningar för de flesta.
För Inges del väntar a-kassa med visst tillägg från trygghetsstiftelsen. Någon avgångsersättning från Luftfartsverket verkar det inte bli tal om.
– Allt jag vill är att hitta ett nytt jobb. Men jag inser att den chansen är liten.