Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Luftfartsverket ställer Inge i kylan

14 december 2005 09:29

Tidigare sköttes brandskyddet på flygplatsen i Örnsköldsvik av civila värnpliktiga. Men för ett par år sedan bestämde man att ansvaret istället skulle läggas över på de anställda. Reparatörer, fastighetsskötare, lokalvårdare – alla utom ledningen skulle plötsligt utbildas till brandmän.
– Jag sa tidigt till cheferna att det inte var en särskilt bra idé, säger 59-årige Inge Nordin, som skött fordonen på flygplatsen sedan början av 80-talet. Många av oss som jobbar här är gamla och kommer aldrig kunna bli bra brandsoldater. Men det tog man inte någon hänsyn till.

Under våren 2004 fick Inge istället ett ultimatum från sin chef. Antingen går du brandmannautbildningen eller så måste du sluta, var budskapet. Inge kände sig tvungen att anmäla sig till den månadslånga kursen i Stockholm.
Strax därefter fick han problem med knäna. Den senaste månadens arbete med att byta ut bagagebandet tog plötsligt ut sin rätt. Och istället för kursen blev det operation och sjukskrivning i flera månader.
Vintern 2005 kände sig Inge tillräckligt bra för att gå tillbaka till sitt jobb. Bara han inte behövde stå så mycket på knä och slapp de tyngsta lyften. Och inte behövde utbilda sig till brandman.
Men Luftfartsverket höll inte med. Istället sa de upp honom i juni. Motiveringen var att det inte fanns något jobb att gå tillbaka till – eftersom alla tjänster nu krävde brandmannautbildning.

– Det är ju helt befängt att använda brandmannautbildningen som ett skäl till att kasta ut oss gamla. Någon måste ju fortfarande göra våra jobb, säger Inge.
– Trots att jag fått bra stöd från vår fackklubbsordförande häruppe är det svårt att inte vara bitter. Jag har gjort så mycket för Luftfartsverket under alla år. Men så fort det händer mig något åker jag bara ut i kylan.
Sekos ombudsman Roal Nilssen menar att det är orimligt att kräva att Inge ska bli brandman och att det därför inte finns tillräckliga skäl för uppsägningen.
– Moraliskt har Luftfartsverket uppträtt förkastligt. Nu ska vi låta våra jurister se om de också uppträtt olagligt, säger han och lägger till att då kan det bli aktuellt att gå till arbetsdomstolen.

På Luftfartsverket vill man inte uttala sig om Inges fall specifikt. Däremot försvarar man kravet på att alla anställda ska klara av att jobba som brandmän.
– För att leva upp till de vinstkrav staten ställer på oss tvingas vi rationalisera, säger informationsdirektören Lars Röhne. Men jag tycker ändå att vi har tagit vårt ansvar och lyckats hitta bra lösningar för de flesta.
För Inges del väntar a-kassa med visst tillägg från trygghetsstiftelsen. Någon avgångsersättning från Luftfartsverket verkar det inte bli tal om.
– Allt jag vill är att hitta ett nytt jobb. Men jag inser att den chansen är liten.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lönerevision

Lokala löneförhandlingar där man ser över och utvärderar lönesättningen. Sker vanligen en gång per år.