Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Lösning nära på Öresundståg

Veolia har i dag svarat positivt på ett förslag från Seko som kan lösa frågan om deltider och visstider på Öresundstågen. I morgon tar Seko ställning till arbetsgivarens svar. Om parterna blir överens kan den eventuella uppsägningen av avtalet skjutas fram.

29 april 2014 16:58

-Vi måste ha garantier för att förhandlingarna med Veolia leder någon vart, och ett skriftligt svar på vårt förslag är en sådan garanti. Om vi får positiva signaler är vi beredda att ge de lokala parterna mer tid, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.

Seko har lagt ett konkret förslag som innebär att Veolia inte ökar antalet deltidsanställda och går med på en reglering av timanställningarna. Som motprestation kan Seko tänka sig att göra avsteg i turlisteförhandlingarna.

-Det handlar om arbetstidens förläggning. Det finns regler i kollektivavtalet som Veolia anser begränsar möjligheten att få ut full tid av de heltidsanställda. Vi kan hitta en lösning på det genom att använda beprövade tekniker som andra företag använder, pooler och olika typer av morgon och kvällsgrupper, säger Valle Karlsson.

I morgon träffas Almega och Seko och då beslutar Seko om det centrala avtalet ska sägas upp eller inte. Om det inte sägs upp finns ändå en möjlighet för Seko att komma ur avtalet den sista maj, om det visar sig att de signaler som Veolia gett inte leder någon vart.

Ett alternativ är att parterna fortsätter förhandla ytterligare två veckor. Det förutsätter att alla är överens om det.

Förhandlingarna mellan Seko och Veolia har pågått en längre tid och handlar om att Veolia vill säga upp 250 personer och samtidigt ”erbjuda” en majoritet av dem återanställning på deltid, vilket Seko inte kunnat acceptera. Frågan om hur många som är övertaliga och som måste sägas upp är inte löst ännu. Seko har räknat och kommit fram till att övertaligheten är låg eftersom det har funnits så många timanställda.  

Samtidigt som det pågått lokala förhandlingar har Seko och Almega haft centrala förhandlingar om att utveckla innehållet i det centrala avtalet. Frågan om deltid- och visstid har dock lyfts in i dessa förhandlingar.

Parterna har möjlighet att säga upp det centrala avtalet varje år och Seko har sagt att avtalet sägs upp om det inte blir en lösning för Öresundståg.

Tidningen Publikt uppger att ST som också organiserar personal inom spårtrafiken beslutat att inte säga upp det centrala avtalet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Politiker känner inget ansvar för konflikten

Den politiska ledningen för Region Skåne, som genom Skånetrafiken varit med och handlat upp Öresundstrafiken, tycker inte att det finns någon koppling mellan anbudsförfarandet och uppsägningarna på Veolia. Läs mer

Strejken är efterlängtad

Det sista Öresundståget från Köpenhamn kommer fram till Malmö två minuter före 03 och Jonas Gadd och hans kollega kan andas ut. Det är måndag morgon, klockan slår 03 och Sekos strejk på Veolia har precis inletts. Läs mer

Otryggt för timanställda på Veolia

Konflikten på Veolia handlar i hög grad om de visstidsanställdas osäkra villkor. Det är i stort sett omöjligt att veta när och hur mycket man får arbeta, säger en tågvärd som Sekotidningen pratat med. Läs mer

Strejken inleds i natt

För en stund sedan blev det klart att Sekos varslade strejk blir av. Klockan 03:00 stannar Öresundstågen. Medlarna la aldrig något bud. Parterna ansågs ligga allt för långt ifrån varandra. Läs mer