Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Krönika

Lösa förbindelser

Göran Rosenberg, journalist och författare

18 februari 2013 16:47

Det är ingen nyhet att allt färre av de som har ett jobb är med i facket. Inte heller att alltfler arbetar under villkor som det blivit svårare för facket att påverka: osäkra anställningar, korttidsanställningar, omvandling av anställningar till F-skattande enmansbolag, för att inte tala om villkoren för alla de som har allt svårare att komma in på arbetsmarknaden överhuvudtaget. (Ett antal personliga berättelser har samlats i boken Skitliv, Atlas förlag.)

Några av orsakerna är lätta att se. Kapitalismen har blivit alltmer kortsiktig och nervös. De snabba teknologiska förändringarna har ökat kravet på snabba omställningar till nya konkurrensvillkor och därmed snabba anpassningar av personal till nya behov. Det har i sin tur gjort företag obenägna att binda sig vid sina anställda och alltmer benägna att ingå tillfälliga förbindelser. Att förhandla fram långsiktigt bindande avtal för människor som inte har någon fastare anknytning till en bransch eller ett företag eller till arbetsmarknaden i stort, är något helt annat än att göra det för människor som har någotsånär fasta jobb.

I klyftan mellan de fasta och de lösa riskerar facket att hamna mellan två stolar; att kämpa för dem som är inne på arbetsmarknaden är inte nödvändigtvis detsamma som att kämpa för dem som står utanför.

Kvar finns också den historiska konflikten mellan arbete och kapital; kraven på friare lönesättning och ökad frihet att avskeda och anställa är klassiska arbetsgivar- och företagarpositioner. Men till detta kommer nu en strukturell omvälvning av arbetsmarknaden som facket tills vidare är illa rustat att möta.

Inte så underligt om det finns de som drömmer om en ny Saltsjöbadsanda och ett nytt Saltsjöbadsavtal och en tid när villkoren på svensk arbetsmarknad huvudsakligen var en intern svensk angelägenhet.

Kanske var det sådana drömmar som väcktes till liv med talet om en ny ”jobbpakt” mellan LO och Svenskt näringsliv.

Den viktiga skillnaden från förr var dock att arbetsmarknadens parter inte längre ansågs kapabla att sluta en sådan pakt på egen hand. Den här gången fanns en tredje part med i bilden, staten. Staten hade lovat att finansiera pakten, eller åtminstone subventionera de tillfälliga introduktionsjobb för ungdomar som pakten var tänkt att resultera i.

Kort sagt, inte mycket till pakt, och i skrivande stund en pakt som inte blev av, huvudsakligen, tror jag, därför att svenskt näringsliv inte ville binda sina medlemmar för det slags långsiktiga åtaganden på arbetsmarknaden som facket ytterst ställde som villkor för sin medverkan.

Vad Saltsjöbadsandan byggde på var kapitalister som hade ett egenintresse i långsiktiga och fasta förbindelser och konkurrensfördelar av kontinuitet och lojalitet. Men sådan är inte kapitalismen längre. De lösa förbindelsernas värld är här för att stanna. Alltfler ungdomar kommer att hamna i arbetsmarknadens marginaler, utan reglerade arbetsvillkor, utan skydd mot exploatering och rättslöshet, utan fackföreningar.

Frågan är vad fackföreningsrörelsen tänker göra åt den saken.

Göran Rosenberg
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönediskriminering

Osakliga löneskillnader, som inte motiveras av skillnader i erfarenhet, ansvar, produktivitet med mera.