– Det kändes som vi fick väldigt mycket utan att behöva släppa något, säger Marcus Lilleskog som är lokförare och Sekos lokala ombud.
   Från och med juni nästa år tar Arriva alltså över trafiken på Kinnekullebanan. Under förhandlingarna inför övertagandet har utgångspunkten från Sekos sida varit att samma avtal ska gälla här som på Pågatågen i Skåne, som också körs av Arriva. Detta enligt principen en arbetsgivare – ett avtal. Men på den punkten nådde man inte ända fram.
   – Nej, nu blev det två avtal men det är väldigt lite som skiljer. Det viktigaste var att få upp lönenivåerna och det lyckades vi med, säger Rolf Sjöstrand, ombudsman på Seko som varit med och förhandlat fram det nya avtalet.
   Han får medhåll från Marcus Lilleskog, som också deltog i förhandlingarna.
   – Generellt ska det vara samma avtal om man har samma arbetsgivare, men nu fick vi i alla fall med allt som var viktigt. Så vi är nöjda.
   Lönerna höjs alltså med omkring 5 000 kronor. För lokförarna innebär det en höjning från 27 400 till 32 000 kronor i månaden och för tågvärdarna från 20 000 till 25 200 kronor. Alla anställda har erbjudits att gå över till Arriva inför övertagandet.
   Även medlemmarna verkar vara nöjda med det nya avtalet.
   – Ingen har hört av sig till mig och det tolkar jag som att de är nöjda. Annars brukar folk ringa direkt för att klaga, säger Rolf Sjöstrand.

    Fakta:

  • Kinnekullebanan är en oelektrifierad enkelspårbana som går från Håkantorp via Lidköping och Mariestad till Gårdsjö. Tågen går också vidare till Örebro och Göteborg.
  • Trafiken upphandlas av Västtrafik.
  • Arriva tar över den 14 juni 2009 och ska köra trafiken i sju år.