Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Lasse Holm ägnar dagarna åt att grubbla och gå ut med hunden. Foto: Alexander Mahmoud
Nyhet

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt.

17 november 2017 11:03

– Jag är nu sjukskriven sedan en månad tillbaka på grund av depression. Jag har fått sömntabletter, lugnande och lyckopiller. Det är så jobbigt, säger han och lägger uppgivet till:

– Vilket djävla skitår det här har varit.

Men året började bra. Drygt tre veckor ledigt, broderns 60-årsdag som firades med en Tallinresa och så långväga besök på det. Mycket festande, god mat och god dryck i större utsträckning än vanligt.

Sedan kom smällen. Den 20 februari genomgår han sin årliga hälsokontroll hos företagshälsovården, Avonova. Fyra dagar senare kommer provsvaren och han tas samma dag ur tjänst. Anledningen var att CDT-värdet var långt över gränsen på 1,9 %.

Ett förhöjt CDT-värde orsakas i princip endast av alkohol och ganska mycket alkohol under en period på en till fyra veckor för provtagningen.

– Visst, det var en väldigt trevlig semester ska jag säga. Och jag är medveten om att jag drack mer än vanligt, det blev ju något nästan varje dag. Men det var under en begränsad tid. De har kollat några veckor av mitt liv och det får sådan här konsekvenser.

Han stängdes alltså av från sin tjänst med omedelbar verkan. På uppdrag av arbetsgivaren MTR pendeltågen fick han en vecka senare träffa en alkoholterapeut hos Ljung och Sjöberg, ett utbildnings- och vårdföretag, specialiserat på alkohol- och drogproblem.

– Min närmaste chef var med vid första mötet. Han berättade att jag alltid skött mig exemplariskt, att jag i stort sett aldrig varit sjuk och hade 32 års prickfri körning bakom mig och att jag absolut inte var misstänkt för någonting.

Två veckor efter första provtagningen visar nya prover att CDT-nivån sjunkit till hälften. Något som visar att han inte druckit någonting sedan förra provet. Han får också träffa en läkare hos Ljung och Sjöberg.

Provsvaret och läkarens utvärdering visar att Lasse Holm varken är alkoholberoende eller missbrukar alkohol. Däremot konstateras ett riskbruk, genom det höga CDT-värdet från hälsoundersökningen. Därför beslutades det att han skulle gå en kurs på Ljung och Sjöberg under tre månader. Under den tiden är det absolut torrläggning som gäller, med slumpmässiga provtagningar för att kontrollera detta.

– Min chef sa att det var för att de ville ha mig tillbaka i tjänst så fort som möjligt. Så jag tänkte att allt kommer lösa sig.

När nästa prov togs, i slutet av mars, hade CDT-nivån halverats igen och låg då under gränsvärdet.

– Då trodde jag att jag skulle få börja köra igen. Det vara bara en formalitet, att provsvaren skulle komma till företagshälsovården som skulle yttra sig innan jag kunde återgå i tjänst.

Men tiden gick, han fortsatte på kursen och lämnade prover med jämna mellanrum. Så en månad senare har han ett möte med sin chef.

– Det var dödsstöten. Han var väldigt allvarlig och bad mig sätta mig ned och sa att jag borde kontakta facket. Och så informerade han mig att företagshälsovården beslutat att jag måste medicinera med Antabus i ett år för att få återgå i tjänst.

Men det ställde han inte upp på.

– Aldrig i livet – jag vägrar! Lite stolthet har man väl kvar. Jag är ingen missbrukare och har inga problem med alkohol överhuvudtaget. Att få beskedet om Antabus var så kränkande och dessutom så är det massor med farliga biverkningar.

Skälet till arbetsgivarens krav är att Avonova satt upp en egen gräns på 3,0 procent för CDT-värdet. Ligger man över det är det Antabus som gäller. Något som Transportstyrelsen, som sätter upp reglerna för lokförare, inte kräver.

– Att hänvisa till våra föreskrifter är direkt felaktigt. Det finns absolut inget där som kan användas. Vi ställer krav vid diagnosticerat missbruk eller beroende, men inte ens då finns det några krav på medicinering. Finns det ingen diagnos gäller det bara att man ligger under gränsvärdet. Hur det ska ske eller kontrolleras är en fråga för parterna och inget vi lägger oss i, säger Anders Wagner, överläkare på Transportstyrelsens avdelning för trafikmedicin.

Tillbaka till Lasse Holms köksbord där Lasse Holms fru, Sussie Holm, sitter med under intervjun. Hon flikar ofta in, korrigerar detaljer i hans berättelse och hjälper honom att minnas.

– Depressionen har ju gjort att jag har svårt att minnas allt som hänt under året. Jag grubblar och ältar det här hela tiden. Det känns som jag åldrats tio år. Som tur är har jag hunden att gå ut med på dagarna.

I slutet av maj kallas Lasse till möte hos arbetsgivaren där även en läkare från företagshälsovården är med.

– Läkaren var då mycket tydlig med att om jag inte tog Antabus så skulle företagshälsovården göra en anmälan till Transportstyrelsen och att jag då förmodligen skulle bli av med både lokförarlicensen och körkortet.

Men Lasse stod på sig. I stället för Antabus sa han sig vara beredd att lämna regelbundna prover, blåsa i alkomätare eller vad som finns att tillgå i kontrollväg. Men förgäves – kravet kvarstod.

En vecka senare är det nytt möte, med ännu fler deltagare.  Återigen konstateras att Lasse varken är alkoholmissbrukare eller alkoholberoende, trots det upprepas kravet på Antabus. Företagshälsovården var mycket tydliga med att Antabuskravet inte var någon behandling utan endast en kontroll. Och Lasse fortsätter vägra.

I mitten av juni går Lasse på ett uppföljningsmöte hos Ljung och Sjöberg, där han skriver på ett avtal om ytterligare sex månaders totalnykterhet och slumpmässiga kontroller. Samma dag får han frågan från sin chef hur han ställer sig till deras Antabuskrav. När han förklarar att han står fast vid sitt beslut räcker chefen över en skriftlig varning. Där står att om han inte inom en vecka säger ja till Antabus så riskerar han uppsägning.

Företaget valde sedan att omplacera honom till stationsvärd. Han skulle få behålla lokförarlönen i ett halvår och sedan få en lönesänkning på 12 000 kronor i månaden.

Seko protesterade och krävde först lokala och sedan centrala förhandlingar, som inte ledde någon vart. Varpå förbundet beslutade att stämma arbetsgivaren i AD.

– Jag är väldigt tacksam för det stöd jag fått från facket, både lokalt och centralt. De har verkligen ställt upp för mig. Och nu även juristen på LO-TCO rättskydd, säger Lasse Holm.

Ordföranden för pendelförarklubben, Kristoffer Johansson, är mycket upprörd över hur företaget behandlat Lasse.

– Det fanns ett riskbruk i samband med semestern, men han har gått på rehabmöten och värdena kom snabbt ner under gränsen. Det finns ingen diagnos eller misstanke om missbruk och han har erbjudit sig regelbundna tester. Ändå driver arbetsgivaren den här linjen. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Också på central nivå inom Seko är upprördheten stor.

– Det är en grov kränkning av den personliga integriteten. Att MTR ser att arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet skulle inkludera att kunna tvinga en frisk medarbetare att äta medicin. Det är helt absurt, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Sekos förbundskontor med ansvar för spårtrafiken.

I stämningsansökan till AD menar Seko att omplaceringen till stationsvärd innebär så stor förändring, både vad gäller lön och arbetsuppgifter, är det att betrakta som en uppsägning utan saklig grund.

– Bolaget agerande är för mig mycket svårt att förstå. Att tvinga en frisk person att äta tung medicin som kan ge allvarliga biverkningar – det är inte ok. Det ligger inte inom arbetsledningsrätten, så jag känner mig i dagsläget ganska säker på att vi kommer vinna det här, säger Lars Holms juridiska ombud, Olov Östensson på LO-TCO Rättskydd.

Arbetsgivaren vill inte kommentera ärendet under rättsprocessen.

– Motparten har ju tagit det här till AD och då vill vi inte kommentera det här i media, säger Claes Nyberg på MTR:s presstjänst.

Men anser ni att det generellt inom arbetsledningsrätten ingår att tvinga friska personer att äta medicin?

– Som sagt tänker vi inte kommentera detta nu.

Under tiden får Lasse och hans familj gå i ovisshet.

– Jag trodde så länge att det kommer att ordna sig, bara mina värden kom ner. Men nu är det bara att vänta och se hur det går i AD. Vi får stå ut helt enkelt.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

14 kommentarer

  1. Marie Zettertsöm

    Skrämmande! Hur är det ens möjligt att detta får hända?! Skamligt! Vad är det för arbetsgivare? Inte undra på att det fattas lokförare när en arbetsgivare och dess företagshälsovård får bete sej på det här viset! Hoppas verkligen att domen faller väl och att Lasse får ett rejält skadestånd!!

  2. Annika Lans

    Vad är detta för arbetsgivare ?
    Svar:Riskkapitalbolag
    Vad kan dom om systematisk arbetsmiljöarbete?
    Svar: inget
    Vad gör HR- avdelningen på detta bolag?
    Svar: inget-verkar det som
    Kanske bör arbetsmiljöverket göra en inspektion.

  3. Ronny Beyer

    För mig verkar detta hela nippran. Har facket agerat i ett tidigt skede? och hur? Jag har under flera år haft uppdraget som personaldelegat och ytterst politiskt ansvarig för arbetsgivarfrågor i Borlänge kommun. Visst hade vi flera fall under åren av anställda med rejäla bekymmer som en o annan chef ville lösa med varning eller ev. avsked. Men efter utredningar och kollande av AD dommar o jurister på SKL. så konstaterades det följande. VAD DU GÖR PÅ DIN FRITID ÄR DIN SAK. Men kom inte till jobbet berusad för då är det en Arbetsrättslig fråga. Att i detta fall ge en varning anser jag som en kränkande handling som är skadeståndspliktig. Vad sade SEKO i samband med detta? Jag har ett förflutet som Lokförare och ordförande för SEKO Dalarna.

  4. Gunnar Larsby

    @Annika Lans.
    MTR är definitivt inte ett riskkapitalbolag utan ett i grunden kinesiskt statligt bolag(från Hong Kong) Tvivlar att du vet något om MTR Nordic och deras dotterbolag kompetens inom arbetsmiljöområdet. Några av de bästa skyddsombuden i Sverige och proffsiga arbetsmiljöexperter och chefer. Jag vet. Lite högre argumentationsnivå kanske vore smakfullt.

  5. Gunnar Larsby

    @Annika Lans
    Lite fel i dina kommentarer…
    MTR är ett statligt ägt järnvägsbolag från Hong Kong. MTR Nordic med dotterbolag har bland de bästa skyddsombuden i Sverige och proffsiga arbetsmiljöexperter och andra på HR, jag vet då jag jobbat i tunnelbanan och pendeln. Lite högre nivå på argumenten kanske!

  6. Karin Otter

    Blev kallad på drogtest pga mediciner jag ätit under min cancerbehandling, vilka jag trappat av och slutat med 4 månader innan provet. Men p-peth (korttidsvärdet) var något förhöjt. Detta gjorde att jag blev klassad resten av livet.

  7. Ove Svenson

    Vilken fruktansvärd kränkning av en lojal och skötsam medarbetare/lokförare !!!

  8. Idun Aasen

    Det är verkligen dags att det kommer fram vilken sjuk arbetsgivare MTR är. De behandlar sina anställda som skräp, inte minst i stockholms tunnelbana där det nästan sker en konstant mobbing av sina förare med en inkompetent ledning.
    Jag vill se en granskning av detta skitföretag och jag hoppas att fler förare träder fram med sina historier.

  9. JennyPenny

    Jag har också varit i kontakt med avonova och anser att MTR snarast borde bryta med dem. Deras företagsläkare är fd försäkringsläkare och verkligen helt olämpliga för sitt uppdrag. Utifrån min egna och andras erfarenheter skulle jag rekommendera alla seriösa företag att hålla sig långt borta.

  10. daniel håkansson

    Lasse Holm verkar inte ha något tyngre missbruksproblem , men ifall han hypotetiskt sett skulle haft det :
    Antabus är inte förstahandspreparat vid riskbruk eller beroende. Det är Naltrexon eller Campral som gäller om man överhuvudtaget ska tablettbehandla. De tyngre fallen , eller patienter som själva vill, kan erbjudas Antabus. All läkemedelsbehandling är frivillig i Sverige, enda undantaget är om man är under tvångsvård.

    Att ge arbetsköparna rätt att tvinga anställda att äta medicin vore ett oerhört starkt prejudikat och ett livsfarligt sluttande plan. Har du ont i ryggen ? Pumpa i dig morfin eller få sparken. Har du ångest p g a dålig chef? Här ta lite lugnande annars får du gå.
    Företagshälsovården agerar alltså mot vetenskap och rådande vårdprogram.

    /läkare f d sekoit

  11. Ola Dahl

    Detta är helt sjukt. Hur kan man ens vilja jobba åt er sånt företag som behandlar folk så illa ? MTR borde bli av med sin licens.
    Dom borde skämmas.

  12. Lokförare, pendeln

    Det är inte bara arbetsmiljöverket som borde Inspektera MTR…

  13. Kristoffer

    Klubbens information om det som hänt i fallet finns att läsa på hemsidan –

    http://www.pendelforarna.se/2017/09/27/seko-driver-medlems-talan-till-ad/

  14. Ludd

    Så att köra tåg felfritt i 32 år och förmodligen många många år till och sen njuta av lite alkohol på semestern ska ge skäl för uppsägning? Jävla samhälle alltså. Förhöjda CDT värden har ingenting med promille eller alkoholism att göra. Alkoholism är ett sjukdomstillstånd, något var man kan förvänta sig att en läkare och en arbetsgivare förstår. Att inmundiga goda viner, öl och snaps på sin lediga tid har arbetsgivaren INTE att göra med. Ber till högre makter att MTR förlorar den här striden och är en strid jag verkligen hoppas facket visar att de är på folkets sida.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.