Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

På Lovön väster om Stockholm byggs en del av Förbifarten. Tunnelbygget lider av stora arbetsmiljöproblem. Foto: Trafikverket
Nyhet

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarliga brister i sprängmedelshanteringen och farliga maskiner. Arbetsmiljöverket riktar hård kritik mot allvarliga brister i arbetsmiljön hos en av Trafikverkets underentreprenörer som arbetar med Förbifart Stockholm. Det skriver tidningen Arbetet.

14 maj 2018 14:23

Tidningen Arbetet har tagit del av inspektionsprotokoll och Arbetsmiljöverkets interna incidentrapportering. Där kan man bland annat läsa om en händelse från mitten av april då två inspektörer från Arbetsmiljöverket besökte tunnelbygget, som är en del av Förbifarten, på Lovön utanför Stockholm:

”Plötsligt så hör vi en otrolig smäll. Håll för öronen ropade platschefen. Men det var försent. Tryckvågen ut ur tunneln var gigantisk”, står det i rapporten som beskriver hur inspektörerna träffades av luftdraget och stötvågorna. En av inspektörerna lyckades skydda öronen med händerna, en annan fick ont i öronen och i huvudet efter explosionen.

Enligt Arbetet hade Arbetsmiljöverket redan, under ett stort antal inspektioner, hittat flera uppseendeväckande arbetsmiljöbrister på företaget. Den här gången var de på plats för att inspektera en stenkrossanläggning, då de plötsligt hörde en bil tuta. Men tutandet visade sig vara en varning för en sprängning i tunneln, något ingen i gruppen förstod.

Använde biltuta som sprängvarning

Enligt rapporten ska Trafikverkets utsända ha berättat för inspektörerna att de flera gånger anmärkt på att företaget måste använda ett signalhorn vid sprängning och inte en bil. ”Men de säger att de har tappat bort signalhornet.” berättade personen från Trafikverket, enligt inspektionsrapporten.

Företaget som genomför tunnelbygget är nybildat och heter Lovön Samverkan AB. Företaget drivs som ett konsortium av två italienska företag, Vianini Lavori SPA och C.M.C. di Ravennas, som vann Trafikverkets upphandling för tunnelsträckan.

Arbetet har tagit del av protokoll från nio inspektioner på företaget sedan augusti förra året. Och kritiken i protokollen är massiv. Det har saknats ordentliga omklädningsrum och duschar för de anställda, släntkanter har inte markerats vilket orsakat rasrisk, landgången vid hamnen där stenkrossmaterialet från tunneln ska lastas har bedömts som undermålig, brandsläckare har saknats vid sprängförrådet, odetonerat sprängmedel har också påträffats ovan jord utan att det anmälts till Arbetsmiljöverket.

Seko har haft synpunkter

Ulf Andersson är regionalt skyddsombud på Seko och besöker företaget någon gång i veckan. Han säger till Arbetet att facket har haft synpunkter på många saker på arbetsplatsen. Han menar dock att det snarare handlar om okunskap och långa beslutsprocesser än en medveten vilja att dölja arbetsmiljöbrister.

– Vi brukar skämta och säga, det känns som de skickar brev ner till Italien och att Italien sedan måste svara med brev tillbaka. På skyddsronderna kan det handla om skitgrejer som att de behöver sätta upp en tung avspärrning på ett ställe. Tre veckor senare på nästa rond har det inte hänt.

Ulf Andersson betonar att företaget visar förbättringsvilja och att kommunikationen har blivit bättre. Man har också en öppen inställning till facket, även om den fackliga närvaron är obefintlig bland de anställda vilket också innebär att det inte finns några lokala skyddsombud.

– Det är i princip bara vi som är där, säger Ulf Andersson, till Arbetet.

Ulrika Hamberg är Trafikverkets projektledare för tunnelarbetena på Lovön.

– Vi är väldigt besvikna på vår entreprenör och också oroade, säger hon, till tidningen.

Men samtidigt förklarar hon att Trafikverket inte några egentliga påtryckningsmedel när Lovön Samverkan missköter arbetsmiljöarbetet. Detta då kontraktet inte innehåller några vitesmöjligheter när det gäller arbetsmiljön. Hon säger också till Arbetet att Trafikverket ser risker för allvarliga olyckor vid tunnelbygget.

Mats Pettersson är projektchef på Lovön Samverkan. Han håller inte med om kritiken från Arbetsmiljöverket.

– Jag kan generellt säga att vi arbetar väldigt tätt med Arbetsmiljöverket och vi lyssnar väldigt mycket på dem och jag tror att de lyssnar väldigt mycket på oss, säger han till Arbetet.

Läs mer i Arbetet: 

Livsfarlig arbetsmiljö vid Förbifartens tunnelbygge

Trafikverket handfallet: Stor oro för allvarliga olyckor

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Lönekostnad

Löner plus sociala avgifter.