Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Livegna på SJ

17 maj 2006 09:14

– Man få passa sig jävligt noga. Minsta lilla fel man gör så är det kört.
Det säger Britt som i flera år tvingats gå på timanställningar.
Egentligen heter hon något annat men hon, lika lite som någon annan av SJ:s timanställda, vill framträda med namn och bild.
Rädslan för repressalier från arbetsledningens sida mot den som kritiserar är stor.
Som timanställd gäller det att inte vara obekväm utan att alltid ställa upp när SJ kallar. Annars riskerar man att det blir tyst i telefonen. Att arbetsledningen ringer någon annan nästa gång för att erbjuda jobb.
Britt har arbetat med servering ombord på tåg sedan år 1990. Först hos TR och sedan SSP som tog över år 2001. Där jobbade hon i två år fram till år 2003 då SJ övertog serveringen i egen regi.
Då blev Britt uppsagd men fick fortsätta att arbeta som förut, men nu som timanställd.
– Det är nästan som att vara livegen. Man vågar aldrig tacka nej när de ringer och vill att man ska jobba, berättar Britt.
Under år 2004 fick serveringspersonalen även utbildning för att kontrollera biljetterna ombord. Men Britt tvingades fortsätta som timanställd, trots att det inte rådde någon brist på arbete. Tvärtom.
SJ utnyttjar de timanställda maximalt och under förra året hade hon mer än de tillåtna 200 timmarna övertid.
Till slut upptäckte Seko-klubben vad som försiggick och sa stopp till ytterligare övertidsarbete.
Enligt Rolf Sjöstrand som är fackligt aktiv i Malmö hittade man förra året, bara vid SJ i Malmö, fyra timanställda tågvärdar som passerat gränsen för tillåten övertid på 200 timmar per år. Någon hade till och med gått över gränsen på 50 timmar under en månad!
– Det här är människor som är hårt trängda och inte vågar säga ifrån eftersom de då riskerar att inte få jobbet förlängt, säger Rolf Sjöstrand.
Situationen är likadan i Göteborg. Enligt klubbordförande Monika Danielsson är 70 av sammanlagt 252 ombordanställda i Göteborg utan fast anställning. Det betyder att 28 procent hade någon form av tillfällig anställning.
Den vildvuxna floran av anställningsformer beror till en del på det arvodesavtal som finns mellan SJ och facket. Avtalet ger SJ fler möjligheter till tillfälliga anställningsformer och luckrar på så sätt upp upp bestämmelserna i Las, lagen om anställningsskydd.
– Floran av tillfälliga anställningar har ökat dramatiskt under de två senaste åren. Men när vi skrev avtalet rådde en helt annan situation. Nu missbrukar SJ avtalet och blir det ingen ändring snart så kommer vi att säga upp arvodesavtalet, säger Valle Karlsson, Seko SJ.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lönespridning

Skillnader i lön mellan olika grupper som beror på olika faktorer som utbildning, yrke, bransch, ålder, kön och efterfrågan.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer