Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Livegna på SJ

17 maj 2006 09:14

– Man få passa sig jävligt noga. Minsta lilla fel man gör så är det kört.
Det säger Britt som i flera år tvingats gå på timanställningar.
Egentligen heter hon något annat men hon, lika lite som någon annan av SJ:s timanställda, vill framträda med namn och bild.
Rädslan för repressalier från arbetsledningens sida mot den som kritiserar är stor.
Som timanställd gäller det att inte vara obekväm utan att alltid ställa upp när SJ kallar. Annars riskerar man att det blir tyst i telefonen. Att arbetsledningen ringer någon annan nästa gång för att erbjuda jobb.
Britt har arbetat med servering ombord på tåg sedan år 1990. Först hos TR och sedan SSP som tog över år 2001. Där jobbade hon i två år fram till år 2003 då SJ övertog serveringen i egen regi.
Då blev Britt uppsagd men fick fortsätta att arbeta som förut, men nu som timanställd.
– Det är nästan som att vara livegen. Man vågar aldrig tacka nej när de ringer och vill att man ska jobba, berättar Britt.
Under år 2004 fick serveringspersonalen även utbildning för att kontrollera biljetterna ombord. Men Britt tvingades fortsätta som timanställd, trots att det inte rådde någon brist på arbete. Tvärtom.
SJ utnyttjar de timanställda maximalt och under förra året hade hon mer än de tillåtna 200 timmarna övertid.
Till slut upptäckte Seko-klubben vad som försiggick och sa stopp till ytterligare övertidsarbete.
Enligt Rolf Sjöstrand som är fackligt aktiv i Malmö hittade man förra året, bara vid SJ i Malmö, fyra timanställda tågvärdar som passerat gränsen för tillåten övertid på 200 timmar per år. Någon hade till och med gått över gränsen på 50 timmar under en månad!
– Det här är människor som är hårt trängda och inte vågar säga ifrån eftersom de då riskerar att inte få jobbet förlängt, säger Rolf Sjöstrand.
Situationen är likadan i Göteborg. Enligt klubbordförande Monika Danielsson är 70 av sammanlagt 252 ombordanställda i Göteborg utan fast anställning. Det betyder att 28 procent hade någon form av tillfällig anställning.
Den vildvuxna floran av anställningsformer beror till en del på det arvodesavtal som finns mellan SJ och facket. Avtalet ger SJ fler möjligheter till tillfälliga anställningsformer och luckrar på så sätt upp upp bestämmelserna i Las, lagen om anställningsskydd.
– Floran av tillfälliga anställningar har ökat dramatiskt under de två senaste åren. Men när vi skrev avtalet rådde en helt annan situation. Nu missbrukar SJ avtalet och blir det ingen ändring snart så kommer vi att säga upp arvodesavtalet, säger Valle Karlsson, Seko SJ.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Blockadbrytare

En anställd som arbetar trots att arbetsplatsen är försatt i blockad.