Det är anledningen till att Seko, ST och Trafik & järnväg beslutat att inte ta hjälp av löntagarkonsult för att gå igenom underlaget.

Å andra sidan är det ännu inte, i slutet av mars, klart hur många lokförare och bangårdsarbetare som i slutänden blir övertaliga. Först ska varje ort granskas närmare för att se hur verksamheten påverkas av det lagda varslet. Först därefter blir det turordningsförhandlingar.

– Företaget gick med 200 miljoner i förlust förra året, så något måste göras, säger Peter Lundmark, ledamot av Seko Green cargos styrelse. Frågan är om det vi ser nu är rätt medicin. Vi från fackligt håll är inte så säkra på det. Går företagets planer över huvud taget att genomföra?

Varslet som företaget lade den 5 mars innebär stora personalminskningar i bland annat Malmö, Göteborg, Umeå och Borlänge, samt nedläggning av lokstationen i Eskilstuna.

Till det kommer en ny organisation där en stor del av administrationen samlas i Hallsberg. Det senare ser Seko med stor skepsis på. Facket befarar att företaget förlorar kompetens.

– Vi tror inte att så många vill flytta till Hallsberg från exempelvis

Umeå, säger Peter Lundmark, även om de skulle få de tjänster

som annonseras ut.

Green cargo anser att de varslade neddragningarna är nödvändiga för att få lönsamhet i företaget. Den dåliga ekonomin beror främst på lågkonjunkturen, men de höjda banavgifterna och konkurrensen från lastbilstrafiken gör det svårare att få lönsamhet.

Att Eskilstunas lokstation läggs ner beror enligt Green cargo på att orten ligger vid sidan om de stora stråken i den nya produktionsmodellen, som bygger på färre tåg med högre fyllnadsgrad.

Samtidigt ser det lite bättre ut med godsvolymerna i början av 2014.

– Det är positivt, men det är för tidigt att dra några slutsatser för produktionen, säger Green cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander.

Neddragningarna – och den nya organisationen – ska vara förhandlade och klara under april månad. Uppsägningarna träder i kraft 2014 och 2015.

Se även reportaget från Green cargo i Eskilstuna på sidan 32.