Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Olof Hammar berättar om många och långa restimmar i bilen på väg till serviceuppdragen inom telekombranschen. Foto: Foto: Mikael Wallerstedt
Reportage

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag.

12 juni 2017 11:03

Jag vet inte när och om jag kommer hem på kvällen, säger Robert Mellgren, serviceingenjör på Teracom.

I maj varslade Seko om konflikt på telekomavtalet och fältteknikernas långa resor var en viktig orsak. Det blev ingen strejk, men inte heller en helt tillfredsställande lösning på problemet. Avtalet ger ett skydd för hemgaragerade som inte har något annat val än att ha tjänstebilen hemma. Deras arbetsdagar kan, inklusive restiden, inte längre vara hur långa som helst.

Foto: Marcus Bäckström

Robert Mellgren bor i Storuman och utgår därifrån. Som anställd på Teracom servar han allt i från mobiltelefoni till radio- och tv-sändningar och fibernät. Mycket behöver åtgärdas löpande.

Han är även biträdande huvudskyddsombud för Seko och ser restidsfrågan som en viktig arbetsmiljöfråga.

För Robert kan en arbetsdag ha fem tim- mars resa – enkel väg. Maxtiden hemifrån är 13 timmar, sen måste han ha sin dygnsvila enligt lag. Den är 11 timmar.

Alla resor utanför arbetstiden, åtta timmar per dag, räknas som restid och betalas med restidsersättning på 69 kronor per timme. Enda undantaget är akut felavhjälpning. Då räknas all tid som arbetstid eller övertid, om det är godkänt av närmaste chef.

– Resan till arbetet och hemresan efter avslutad arbetsdag är restid, minus 30 minuter i vardera riktningen, som inte ger någon ersättning alls. Som jag ska bjuda på.

– Jag kan ha tre eller fyra timmar hem och kan förstås övernatta på hotell, men det är viktigt att få ihop livet med familjen. Det händer regelbundet att jag kommer hem sent.

Robert Mellgrens dagar börjar tidigt och slutar ofta sent.

– När jag sätter mig i bilen är jag i mina ögon redan på jobbet. Bilen är min arbetsplats, jag har arbetskläder, skyddskläder, på mig, jag talar i telefon, jag har verktyg och instrument med mig, säger Robert och lägger till:

– Jag planerar ofta arbetet vid frukostbordet och samordnar sedan med kolleger när jag satt mig i bilen. Detta för att vi effektivt ska kunna fördela jobbet, till exempel ta med snöskotrar eller terrängfordon.

En arbetsdag kan bli mycket lång:

– Det händer ibland att jag åker 04:30 för att hinna med flyget och så kommer jag hem 22:30, samma kväll. All tid utöver 8 timmar är restid.

– Vi förväntas arbeta mer än andra yrkesgrupper, så är det bara.

Enligt Robert fanns det en gång i tiden viss rim och reson i restidens nuvarande utformning. Det var när de var elva tekniker på området och kunde dela upp felavhjälpning och underhåll. Varje grupp kunde ha sin specialkompetens. Alla behövde inte resa långt varje dag. Idag går det inte att dela upp jobbet på samma sätt.

– Alla får göra allt, åka på akut felavhjälpning och underhållsjobb. Jag vet inte från dag till dag vad jag ska göra eller om jag sover hemma på kvällen.

Robert Mellgren tycker att all tid i bilen skulle räknas som arbetstid och ge full lön. Arbete utanför ordinarie arbetstid borde vara övertid.

–Vi borde inte vara tvungna att sitta i en tjänstebil, sköta planering och kontorsarbete via telefon utan att få en riktig lön. Tjänstebilen är likvärdig ett skrivbord, kassan i mataffären eller pilotstolen på ett flygplan.

För de som har individuella överenskommelser återstår ett arbete. Med nya avtalet kan de i alla fall säga upp hemgarageringen utan att riskera uppsägning.

Det växande problemet med långa restider utanför arbetstiden har delvis sin förklaring

i att branschen förändrats kraftigt under se- nare år. Arbetsområdena i branschen växer stadigt, vilket betyder att teknikerna kan ha 40–50 mil till kunden.

Kunderna vill därutöver ha omedelbar service av allt från fiber till mobiltelefoni. Till en låg kostnad.

Mellan en och en halv och två timmar res- tid enkel väg är en normal dag i branschen. Sedan finns det mer extrema förhållanden. Som för Olof Hammar, kabelanvisare på Eltel Infranet, och Robert Mellgren.

Olof berättar att det händer 15–20 gånger per år att han reser sammanlagt fem eller sex timmar på en dag. Hans arbetsområde omfattar Uppland, Södermanland, Västmanland utom Arboga och ett område kring Avesta i södra Dalarna.

– Förra veckan till exempel reste jag 43 mil en dag från Knivsta, där jag bor, till Kungsör, vidare till Fagersta och tillbaka till Knivsta.

Olof Hammar får restidsersättning för två timmar per dag, resten är övertid. Restiden är pensionsgrundande, vilket han tycker är bra, men den är inte så hög.

– Hos oss är det 101 kronor per timme. När vi sitter i bilen är det arbete så det borde vara full lön, säger han.

Sekotidningen har talat med flera tekniker, varav flertalet vill vara anonyma. De har liknande berättelser som Olof Hammar och Robert Mellgren om långa resor till och från olika arbetsplatser.

Lars Järpestam är serviceingenjör på Teracom och har hela Sverige som arbetsområde. Han är hemifrån fyra dagar per vecka och önskar att resorna till och från de olika platserna, särskilt på söndagar, skulle räknas som arbetstid. Det kan ta sex sju tim- mar av hans lediga söndag att komma på plats.

Det är nästan uteslutande så alla vill lösa problemet. Att restid räknas som arbetstid. Pengar är bra men löser inte alla problem, som frånvaro och trötthet bakom ratten,

Olof Hammar brukar stanna bilen då och då för att vila.

– Det behöver jag. Jag orkar inte sitta och köra hur länge som helst. Jag har haft mycket övertid de senaste åren och säger faktiskt ifrån ibland. Det går inte att arbeta hur mycket som helst.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönedifferentiering

Skillnader i lön som beror på olika faktorer som ansvar, ålder, yrkesskicklighet med mera.