Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Olof Hammar berättar om många och långa restimmar i bilen på väg till serviceuppdragen inom telekombranschen. Foto: Foto: Mikael Wallerstedt
Reportage

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag.

12 juni 2017 11:03

Jag vet inte när och om jag kommer hem på kvällen, säger Robert Mellgren, serviceingenjör på Teracom.

I maj varslade Seko om konflikt på telekomavtalet och fältteknikernas långa resor var en viktig orsak. Det blev ingen strejk, men inte heller en helt tillfredsställande lösning på problemet. Avtalet ger ett skydd för hemgaragerade som inte har något annat val än att ha tjänstebilen hemma. Deras arbetsdagar kan, inklusive restiden, inte längre vara hur långa som helst.

Foto: Marcus Bäckström

Robert Mellgren bor i Storuman och utgår därifrån. Som anställd på Teracom servar han allt i från mobiltelefoni till radio- och tv-sändningar och fibernät. Mycket behöver åtgärdas löpande.

Han är även biträdande huvudskyddsombud för Seko och ser restidsfrågan som en viktig arbetsmiljöfråga.

För Robert kan en arbetsdag ha fem tim- mars resa – enkel väg. Maxtiden hemifrån är 13 timmar, sen måste han ha sin dygnsvila enligt lag. Den är 11 timmar.

Alla resor utanför arbetstiden, åtta timmar per dag, räknas som restid och betalas med restidsersättning på 69 kronor per timme. Enda undantaget är akut felavhjälpning. Då räknas all tid som arbetstid eller övertid, om det är godkänt av närmaste chef.

– Resan till arbetet och hemresan efter avslutad arbetsdag är restid, minus 30 minuter i vardera riktningen, som inte ger någon ersättning alls. Som jag ska bjuda på.

– Jag kan ha tre eller fyra timmar hem och kan förstås övernatta på hotell, men det är viktigt att få ihop livet med familjen. Det händer regelbundet att jag kommer hem sent.

Robert Mellgrens dagar börjar tidigt och slutar ofta sent.

– När jag sätter mig i bilen är jag i mina ögon redan på jobbet. Bilen är min arbetsplats, jag har arbetskläder, skyddskläder, på mig, jag talar i telefon, jag har verktyg och instrument med mig, säger Robert och lägger till:

– Jag planerar ofta arbetet vid frukostbordet och samordnar sedan med kolleger när jag satt mig i bilen. Detta för att vi effektivt ska kunna fördela jobbet, till exempel ta med snöskotrar eller terrängfordon.

En arbetsdag kan bli mycket lång:

– Det händer ibland att jag åker 04:30 för att hinna med flyget och så kommer jag hem 22:30, samma kväll. All tid utöver 8 timmar är restid.

– Vi förväntas arbeta mer än andra yrkesgrupper, så är det bara.

Enligt Robert fanns det en gång i tiden viss rim och reson i restidens nuvarande utformning. Det var när de var elva tekniker på området och kunde dela upp felavhjälpning och underhåll. Varje grupp kunde ha sin specialkompetens. Alla behövde inte resa långt varje dag. Idag går det inte att dela upp jobbet på samma sätt.

– Alla får göra allt, åka på akut felavhjälpning och underhållsjobb. Jag vet inte från dag till dag vad jag ska göra eller om jag sover hemma på kvällen.

Robert Mellgren tycker att all tid i bilen skulle räknas som arbetstid och ge full lön. Arbete utanför ordinarie arbetstid borde vara övertid.

–Vi borde inte vara tvungna att sitta i en tjänstebil, sköta planering och kontorsarbete via telefon utan att få en riktig lön. Tjänstebilen är likvärdig ett skrivbord, kassan i mataffären eller pilotstolen på ett flygplan.

För de som har individuella överenskommelser återstår ett arbete. Med nya avtalet kan de i alla fall säga upp hemgarageringen utan att riskera uppsägning.

Det växande problemet med långa restider utanför arbetstiden har delvis sin förklaring

i att branschen förändrats kraftigt under se- nare år. Arbetsområdena i branschen växer stadigt, vilket betyder att teknikerna kan ha 40–50 mil till kunden.

Kunderna vill därutöver ha omedelbar service av allt från fiber till mobiltelefoni. Till en låg kostnad.

Mellan en och en halv och två timmar res- tid enkel väg är en normal dag i branschen. Sedan finns det mer extrema förhållanden. Som för Olof Hammar, kabelanvisare på Eltel Infranet, och Robert Mellgren.

Olof berättar att det händer 15–20 gånger per år att han reser sammanlagt fem eller sex timmar på en dag. Hans arbetsområde omfattar Uppland, Södermanland, Västmanland utom Arboga och ett område kring Avesta i södra Dalarna.

– Förra veckan till exempel reste jag 43 mil en dag från Knivsta, där jag bor, till Kungsör, vidare till Fagersta och tillbaka till Knivsta.

Olof Hammar får restidsersättning för två timmar per dag, resten är övertid. Restiden är pensionsgrundande, vilket han tycker är bra, men den är inte så hög.

– Hos oss är det 101 kronor per timme. När vi sitter i bilen är det arbete så det borde vara full lön, säger han.

Sekotidningen har talat med flera tekniker, varav flertalet vill vara anonyma. De har liknande berättelser som Olof Hammar och Robert Mellgren om långa resor till och från olika arbetsplatser.

Lars Järpestam är serviceingenjör på Teracom och har hela Sverige som arbetsområde. Han är hemifrån fyra dagar per vecka och önskar att resorna till och från de olika platserna, särskilt på söndagar, skulle räknas som arbetstid. Det kan ta sex sju tim- mar av hans lediga söndag att komma på plats.

Det är nästan uteslutande så alla vill lösa problemet. Att restid räknas som arbetstid. Pengar är bra men löser inte alla problem, som frånvaro och trötthet bakom ratten,

Olof Hammar brukar stanna bilen då och då för att vila.

– Det behöver jag. Jag orkar inte sitta och köra hur länge som helst. Jag har haft mycket övertid de senaste åren och säger faktiskt ifrån ibland. Det går inte att arbeta hur mycket som helst.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.