Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Kollegorna på Sjöfartsverket i Malmö berättar hur de hanterar stress. Från vänster Greger Persson, Torbjörn Svarfvar, Janet Floreng Lindfors, och Carina Sonesson. Foto: David Bergström
Hälsa

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö.

4 maj 2018 14:11

Sekotidningen träffar båtman Torbjörn Svarfvar och hans kollegor på sjätte våningen i Öresundshuset med utsikt över Öresund. Han har just gått av sitt nattpass, och lotsoperatör Greger Persson har kommit ner från kontrollrummet för att prata om stress på jobbet tillsammans med Janet Floreng Lindfors och Carina Sonesson.

Läs mer: Det här behöver du veta om stress

Att vi är i en marin miljö går inte att missa. Runda fönster, skeppsklockor och tavlor med fartyg pryder lokalerna.

Carina och Janet är ”allt-i-allon” som de säger, och sköter alltifrån löneutbetalningar, klädbeställning och fakturor till planering av konferenser.

– Då är det en hel del att stå i. Inbjudningar, pricka av folk, logi, mat, boka konferenslokaler med mera. Men vi har varit här så länge att man bara tar ett djupt andetag och säger till sig själv att ”det löser sig”, säger Carina. Och tillägger att det gör det också så gott som alltid.

Rejält adrenalinpåslag

Båtman Torbjörn känner en annan form av stress.

– Vi som jobbar ombord på lotsbåtarna har två huvuduppgifter, dels att se till att lotsarna kommer ombord på båtarna de ska lotsa, dels att vi är en del av sjöräddningen. Och när man får ett sjöräddningslarm får man ju ett rejält adrenalinpåslag. Det gäller människoliv och det är bråttom, men man måste ändå vara lugn. Jag tycker det är en positiv stress men ändå stress.

Förr mig är det A och O att jag känner min båt utan och innan och att vi alltid är två som jobbar tillsammans.

Carina tillägger att ett stressmoment för henne och Janet är när folk blir sjuka inför helgen och de ska försöka hitta någon med kort varsel som kan jobba.

– Vi har bemannat dygnet runt och folk är inte superpigga på att jobba helg utan förvarning, men det brukar alltid lösa sig. Vi har en bra stämning här. De esta har jobbat här länge. Både jag och Janet har varit här i fyrtio år.

– Ja, man räknas som ny de första tio åren, säger Greger.

Tjugo saker på listan

Janet har en bok där hon skriver ner det som ska göras.

– Då får jag en överblick och kan bocka av punkt efter punkt. Dels kan jag planera, dels känner jag mig nöjd när jag är klar med en punkt. Och så vet jag att jag inte glömmer något om jag blir stressad. Ibland kan jag ha tjugo saker på listan, men när jag tittar lugnt på den så är det bara en sak som är riktigt akut.

Carinas sätt att hantera stress är att skriva ner allt på mejl som hon printar ut och kastar efter hand som uppgiften är klar.

– Det fungerar som Janets listor. Jag bockar av uppgifter och kan känna mig nöjd när jag har fått undan dem. En sak i taget och så ordnar det sig, säger Carina.

Greger arbetar som lotsoperatör och övervakar trafiken i Öresund. Det är till honom skeppsmäklare hör av sig och begär lots för fartyg som ska gå i hamn i Malmö eller genom Sundet.

– Båtar över 80 meter har lotsplikt in till Malmö hamn.

Vi tittar ut över Sundet och kan följa en båt som lotsas in.

– Visst har jag varit med om stress. Framförallt under helger när vi är ensamma. Om en lotsbåt går sönder och skeppsmäklarna ringer, då gäller det att ha simultanförmåga och prioritera snabbt och inte dras med i någon stress. Det är en konst man lär sig, annars blir man nog inte långvarig här, säger Greger.

– Det viktigaste är att man kan sålla bland det som ska göras mest akut. Och återhämtning är helt nödvändigt. Både jag och Torbjörn jobbar långa pass och även natt, och då är det viktigt att man kan koppla av när man är ledig.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Depression vanligt bland sjömän

Depression vanligt bland sjömän

Mer än var fjärde sjöman visar tecken på depression. Orsakerna är bland annat dålig mat, isolering från anhöriga och långa tjänstgöringar. Det visar en studie om sjömäns hälsa gjord av Yale och Sailor’s society. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

SJ får vite för dålig arbetsmiljö

SJ döms att betala 600 000 kronor i vite på grund av att man inte rättat sig efter Arbetsmiljöverkets förbud rörande arbete på bangården i Hagalund. Läs mer

Ny föreskrift om social arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket ska nu utfärda en ny föreskrift om social arbetsmiljö. Den behandlar ohälsosam arbetsbelastning, konflikter och kränkande behandling, samt att arbetstidens förläggning inte får leda till ohälsa. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

En anställd på Euromaint föll och fick frakturer i höften och högerhanden när han arbetade på taket till en av SJ:s personvagnar. Bolaget har nu fått ett strafföreläggande med företagsbot på 300 000 kronor för arbetsmiljöbrott. Läs mer

Euromaint döms för arbetsmiljöbrott

Annandag jul 2010 skadades en av Euromaints anställda vid bärgning av ett urspårat tåg i Solna. Solna tingsrätt har nu dömt bolaget att betala 400 000 kronor i företagsbot för arbetsmiljöbrott. Läs mer

Slår fast sambandet asfalt – cancer

Arbete med asfalt innebär hälsofaror, och kan öka risken för cancer. Det slår nu det franska folkhälsoinstitutet fast i en rapport. Facken är nöjda. Läs mer

Fransk cancerdom förvånar

För tre år sedan avled en fransk kärnkraftsarbetare i cancer. Nu döms arbetsgivaren, elbolaget EDF, till dryga skadestånd. Domen väcker förvåning i Sverige. Läs mer

Svevia döms för arbetsmiljöbrott

Dumperföraren gick ner i ett närmare tre meter djupt schakt för en kontrollmätning. På väg upp rasade schaktmassorna över honom och han skadades svårt. Nu har Svevia fått en företagsbot på 300 000 kronor för arbetsmiljöbrott. Läs mer