Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Kvinnojobben försvinner när staten rationaliserar

8 mars 2005 06:00

Från den sista december 2000 till sista december 2004 minskade den kvinnliga andelen av medlemskåren i arbetsför ålder från 39.239 till 32.264, vilket motsvarar 17,8 procent.
Under samma period minskade männen med 7,7 procent.
Strukturförändringarna slår kort sagt olika hårt mot kvinnor och män.

Tre branscher tappar mycket kvinnojobb
Flest kvinnojobb försvinner inom energi-, försvar- och postbranscherna.
Värst är det inom försvarsområdet. Där har Seko förlorat 29 procent av de kvinnliga medlemmarna under fyraårsperioden.
Försvarsmakten har bantats i flera år nu, men männens andel av medlemskåren minskar dock bara hälften så mycket som kvinnornas andel. Outsourcing av lokalvård och matserveringar bidrar till att just kvinnorna minskar mest.
På postområdet är motsvarande siffra 21 procent – till stor del beroende på nedgången för Svensk Kassaservice.
– Många jobb har försvunnit från Svensk Kassaservice, som mest haft kvinnor anställda. Övriga rationaliseringar slår nog tämligen lika. Kanske att kvinnorna har haft kortare anställningstid. Och kanske att kvinnorna är modigare och vågar söka sig över till Postens omställningsprogram Futurum för att sedan lämna Posten, säger Alf Mellström på Seko Posten.
Fler kvinnor hamnar också bland de långtidssjuka, både inom Posten och CityMail, och försvinner på sikt.
I den tredje branschen, energiområdet, minskar kvinnornas andel med 14,3 procent. Det är en mansdominerad bransch, där de flesta kvinnorna arbetar med lokalvård eller administration – verksamheter som till stor del lagts ut på privata entreprenader.

Två branscher går i motsatt riktning
Men det är inte överallt trenden går neråt. I två branscher ökar medlemsantalet och mest bland kvinnorna.
Inom väg- & banbranschen ökar kvinnornas andel mest. Flera företag i branschen satsar aktivt på att rekrytera kvinnor. I en bransch där antalet kvinnor av hävd varit få innebär 113 kvinnor fler en ökning på hela 19,3 procent.
– Branschen är mer öppen för kvinnor idag och det har blivit allt mer teknik. Det gör jobben mer lämpliga för kvinnor, det handlar inte lika mycket om rå styrka längre, säger Stig Edvinsson som är ombudsman Seko Väg- & ban Gävle/Dala.
För drygt ett år sedan uppvaktade Stig Edvinsson Länsarbetsnämnden för att få till stånd en maskinförarutbildning bara för kvinnor. I februari i år startade den.
– Står man och tittar på en kvinnlig maskinförare och en manlig, så tar mannen alltid ett par-tre skopor i onödan. Kvinnan verkar ha en helhetsbild som gör att de kan planera bättre.
– Generellt sett tror jag att en kvinna har bättre förutsättningar att bli en bra maskinist. Sen tror jag att det är bra för arbetsplatsen att det blir mer jämställt.
Inom kriminal- och missbrukarvården har det också blivit fler kvinnor. Yrkesrollerna inom vården är tämligen traditionella. Kvinnorna arbetar oftast som sjuksköterskor, kökspersonal och administrativa assistenter. Männen dominerar bland kriminalvårdare och fastighetstekniker.
Trots det ökar kvinnorna mest. 287 nya kvinnor i branschen ger en ökning på 15,1 procent, att jämföras med männens ökning på 3,0 procent.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.