Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Engagemanget är stort när Sekos kvinnliga nätverk på väg- och ban möts. Annelie Dahlberg och Jenny Ogén har bjudit in den här gången. Foto: Sofia Ernerot
Reportage

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud.

19 oktober 2017 09:04

–Ja, och när midjan är normal är benen jättelånga, suckar Anna-Karin Linder, lokförare och banarbetare.

Det är träff med Seko väg- och bans kvinnliga nätverk och arbetskläder är en av de frågor som alla har synpunkter på, som alltid när kvinnor i branschen möts.

Madelene Berglund undrar varför arbetsbyxor inte har stretchmaterial på knän, i rumpa och gren. Och hur det kommer sig att byxor och jackor ska vara så täta att svetten bokstavligen rinner ner i skorna.

Madelene Berglund håller upp ett par arbetsbyxor

Representanterna från det kända arbetsklädesmärket, som är inbjudna till nätverksträffen i Alvesta, försvarar sig med att stretch är på väg.

– Ni går händelserna lite i förväg, säger Rose-Marie Sjölund, designer av damkläder.

Åsikterna om stretch går isär bland nätverksdeltagarna. Det kan bli sladdrigt, tycker någon, andra längtar.

Byxor är ett tydligt problem, är de inte för långa, är de för vida, smala, raka eller helt enkelt sten- hårda.

– Jag kör dumper och sitter mycket, säger Cecilia Berg. Mina byxor nyper så hårt att det blir blåmärken i ljumskarna. Det gör oerhört ont efter ett arbetspass.

Annelie Dahlberg – som tillsammans med Jenny Ogén bjudit in till dagens möte – beskriver målande hur hon viker upp ärmarna på sin jacka så att det bildas en tjock korv runt handlederna.

– Det går knappt att arbeta, säger Annelie, som sköter rastplatser på Öland när hon inte är fackligt aktiv i Seko.

Emma Landin och Klara Persson arbetar som anläggare.

De tolv kvinnor som kommit till Alvesta för att vara med på nätverksträffen kommer från olika företag och har skilda yrken. Det är alltifrån dumperförare och nyblivna maskinförare till tunneltvättare, asfaltläggare, trädgårdsarbetare och anläggare. Flera har fackliga uppdrag som medbestämmandeombud, MB, och/eller skyddsombud.

– Som MB får jag information som jag annars inte skulle ha fått. Det känns bra, säger Klara Pers- son, anläggare på NCC i Uppsala. Hennes kollega Sabina Löfstedt, även hon MB, håller med.

Inom Väg och ban finns 800 kvinnliga medlemmar, av totalt cirka 20 000. Alla 800 ska ha fått inbjudan till nätverksmötet, men en rundfrågning bland de närvarande visar att det inte fungerat fullt ut. Många medlemmar har inte fått någon inbjudan.

Jenny Ogén och Annelie Dahlberg blir bekymrade. De har i flera år och på olika sätt försökt förbättra möjligheterna att nå ut till alla kvinnliga medlemmar.

– Det är trist, vi får undersöka vad det beror på. Men vi ger oss inte. Vi ska få det att fungera. säger Jenny Ogén, asfaltarbetare på Skanska i Malmö och fackligt aktiv.

Träffen i Alvesta är mest till för att kvinnorna, som i de flesta fall är ensamma på sin arbetsplats, ska få chans att prata om allt de inte kan snacka om på jobbet.

– Vi kände att det fanns ett stort behov av att ha den här träffen. På utbildningarna, som vi fyllt till brädden, hinner vi inte, säger Annelie Dahlberg.

– Nästa möte nätverket kallar till kanske blir en utbildning i förhandlingsteknik, det beror på vad medlemmarna vill, säger Jenny. Hittills har vi haft kurser i medbestämmande och avtalsfrågor.

Men idag är det prata, prata, prata som är det centrala. Det bubblar av lust att berätta och fråga kollegerna om jobb, löner, arbetsvillkor, arbetstider, arbets- miljö och fackligt arbete. Ingen fråga är för liten eller ointressant.

Kvinnorna är överens om det mesta, som att kläder för alla innebär såväl större som mindre storlekar. Något manliga kolleger också vill ha visar det sig, när möjligheten finns.

– När jag började som anläggare ville jag ha mindre handskar och det skulle gå hur bra som helst att ordna. Men när jag, som är ensam tjej på jobbet, ska hämta ett par små handskar på lagret finns det aldrig några kvar, säger Emma Landin, anläggare på Svevia i Skåne.

Diskussionen om kläder har pågått så länge Anneli Dahlberg kan minnas och förmodligen längre tid än så.

-Ja det är inte klokt egenlitgen. När vi har våra nätverksträffar märks det vilket problem det fortfarande är, säger hon.

Seko har tagit många initiativ genom åren för få fram nätverk och öka kvinnorepresentationen i styrelser och på förbundskontoret. Det mesta har runnit ut i sanden.

Kvinnorna i Väg- och ban gör allt de kan för att hålla liv i sitt nätverk, men möter fortfarande en del motstånd. Det är en del gnöl från klubbordförandena när kvinnorna ska träffas.

– Det kostar ju pengar, säger Annelie och Jenny.

Annelie Dahlberg

För att stärka nätverkstanken var Annelie Dahlberg med och skrev en motion till Sekos kongress i april i år om att bilda ett kvinnligt nätverk på nationell nivå. Förbundsstyrelsen gick emot och ansåg att det inte är bra att organisera nätverk uppifrån. Kongressen tyckte annorlunda och röstade igenom motionen.

Förbundet jobbar just nu med frågan, enligt Ingela Edlund, ombudsman på Seko med ansvar för jämställdhetsfrågor, som tillsammans med ledningen ska göra verklighet av beslutet.

– Vi har inte hunnit så långt ännu. Det vore bra om det även bildades fler nätverk på bransch- och företagsnivå, säger hon. Det behöver vi.

Idag finns kvinnliga nätverk på Postnord, i energibranschen och på Väg- och ban.

Annelie Dahlberg är otålig.

– Det måste hända något, säger hon. Seko har ny ledning, ny styrelse och ett uppdrag att bilda ett gemensamt kvinnligt nätverk.

– Om inte det räcker för att få en förändring så att kvinnorna inom Seko blir starkare, då vet inte jag vad vi ska göra, säger hon.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Förhandlingsdelegation

En grupp som utses av förbundsstyrelsen för att vara med under avtalsförhandlingarna.