Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Engagemanget är stort när Sekos kvinnliga nätverk på väg- och ban möts. Annelie Dahlberg och Jenny Ogén har bjudit in den här gången. Foto: Sofia Ernerot
Reportage

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud.

19 oktober 2017 09:04

–Ja, och när midjan är normal är benen jättelånga, suckar Anna-Karin Linder, lokförare och banarbetare.

Det är träff med Seko väg- och bans kvinnliga nätverk och arbetskläder är en av de frågor som alla har synpunkter på, som alltid när kvinnor i branschen möts.

Madelene Berglund undrar varför arbetsbyxor inte har stretchmaterial på knän, i rumpa och gren. Och hur det kommer sig att byxor och jackor ska vara så täta att svetten bokstavligen rinner ner i skorna.

Madelene Berglund håller upp ett par arbetsbyxor

Representanterna från det kända arbetsklädesmärket, som är inbjudna till nätverksträffen i Alvesta, försvarar sig med att stretch är på väg.

– Ni går händelserna lite i förväg, säger Rose-Marie Sjölund, designer av damkläder.

Åsikterna om stretch går isär bland nätverksdeltagarna. Det kan bli sladdrigt, tycker någon, andra längtar.

Byxor är ett tydligt problem, är de inte för långa, är de för vida, smala, raka eller helt enkelt sten- hårda.

– Jag kör dumper och sitter mycket, säger Cecilia Berg. Mina byxor nyper så hårt att det blir blåmärken i ljumskarna. Det gör oerhört ont efter ett arbetspass.

Annelie Dahlberg – som tillsammans med Jenny Ogén bjudit in till dagens möte – beskriver målande hur hon viker upp ärmarna på sin jacka så att det bildas en tjock korv runt handlederna.

– Det går knappt att arbeta, säger Annelie, som sköter rastplatser på Öland när hon inte är fackligt aktiv i Seko.

Emma Landin och Klara Persson arbetar som anläggare.

De tolv kvinnor som kommit till Alvesta för att vara med på nätverksträffen kommer från olika företag och har skilda yrken. Det är alltifrån dumperförare och nyblivna maskinförare till tunneltvättare, asfaltläggare, trädgårdsarbetare och anläggare. Flera har fackliga uppdrag som medbestämmandeombud, MB, och/eller skyddsombud.

– Som MB får jag information som jag annars inte skulle ha fått. Det känns bra, säger Klara Pers- son, anläggare på NCC i Uppsala. Hennes kollega Sabina Löfstedt, även hon MB, håller med.

Inom Väg och ban finns 800 kvinnliga medlemmar, av totalt cirka 20 000. Alla 800 ska ha fått inbjudan till nätverksmötet, men en rundfrågning bland de närvarande visar att det inte fungerat fullt ut. Många medlemmar har inte fått någon inbjudan.

Jenny Ogén och Annelie Dahlberg blir bekymrade. De har i flera år och på olika sätt försökt förbättra möjligheterna att nå ut till alla kvinnliga medlemmar.

– Det är trist, vi får undersöka vad det beror på. Men vi ger oss inte. Vi ska få det att fungera. säger Jenny Ogén, asfaltarbetare på Skanska i Malmö och fackligt aktiv.

Träffen i Alvesta är mest till för att kvinnorna, som i de flesta fall är ensamma på sin arbetsplats, ska få chans att prata om allt de inte kan snacka om på jobbet.

– Vi kände att det fanns ett stort behov av att ha den här träffen. På utbildningarna, som vi fyllt till brädden, hinner vi inte, säger Annelie Dahlberg.

– Nästa möte nätverket kallar till kanske blir en utbildning i förhandlingsteknik, det beror på vad medlemmarna vill, säger Jenny. Hittills har vi haft kurser i medbestämmande och avtalsfrågor.

Men idag är det prata, prata, prata som är det centrala. Det bubblar av lust att berätta och fråga kollegerna om jobb, löner, arbetsvillkor, arbetstider, arbets- miljö och fackligt arbete. Ingen fråga är för liten eller ointressant.

Kvinnorna är överens om det mesta, som att kläder för alla innebär såväl större som mindre storlekar. Något manliga kolleger också vill ha visar det sig, när möjligheten finns.

– När jag började som anläggare ville jag ha mindre handskar och det skulle gå hur bra som helst att ordna. Men när jag, som är ensam tjej på jobbet, ska hämta ett par små handskar på lagret finns det aldrig några kvar, säger Emma Landin, anläggare på Svevia i Skåne.

Diskussionen om kläder har pågått så länge Anneli Dahlberg kan minnas och förmodligen längre tid än så.

-Ja det är inte klokt egenlitgen. När vi har våra nätverksträffar märks det vilket problem det fortfarande är, säger hon.

Seko har tagit många initiativ genom åren för få fram nätverk och öka kvinnorepresentationen i styrelser och på förbundskontoret. Det mesta har runnit ut i sanden.

Kvinnorna i Väg- och ban gör allt de kan för att hålla liv i sitt nätverk, men möter fortfarande en del motstånd. Det är en del gnöl från klubbordförandena när kvinnorna ska träffas.

– Det kostar ju pengar, säger Annelie och Jenny.

Annelie Dahlberg

För att stärka nätverkstanken var Annelie Dahlberg med och skrev en motion till Sekos kongress i april i år om att bilda ett kvinnligt nätverk på nationell nivå. Förbundsstyrelsen gick emot och ansåg att det inte är bra att organisera nätverk uppifrån. Kongressen tyckte annorlunda och röstade igenom motionen.

Förbundet jobbar just nu med frågan, enligt Ingela Edlund, ombudsman på Seko med ansvar för jämställdhetsfrågor, som tillsammans med ledningen ska göra verklighet av beslutet.

– Vi har inte hunnit så långt ännu. Det vore bra om det även bildades fler nätverk på bransch- och företagsnivå, säger hon. Det behöver vi.

Idag finns kvinnliga nätverk på Postnord, i energibranschen och på Väg- och ban.

Annelie Dahlberg är otålig.

– Det måste hända något, säger hon. Seko har ny ledning, ny styrelse och ett uppdrag att bilda ett gemensamt kvinnligt nätverk.

– Om inte det räcker för att få en förändring så att kvinnorna inom Seko blir starkare, då vet inte jag vad vi ska göra, säger hon.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Lönestruktur

Visar hur lönerna är uppbyggda och hur olika löner förhåller sig till varandra.