Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Engagemanget är stort när Sekos kvinnliga nätverk på väg- och ban möts. Annelie Dahlberg och Jenny Ogén har bjudit in den här gången. Foto: Sofia Ernerot
Reportage

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud.

19 oktober 2017 09:04

–Ja, och när midjan är normal är benen jättelånga, suckar Anna-Karin Linder, lokförare och banarbetare.

Det är träff med Seko väg- och bans kvinnliga nätverk och arbetskläder är en av de frågor som alla har synpunkter på, som alltid när kvinnor i branschen möts.

Madelene Berglund undrar varför arbetsbyxor inte har stretchmaterial på knän, i rumpa och gren. Och hur det kommer sig att byxor och jackor ska vara så täta att svetten bokstavligen rinner ner i skorna.

Madelene Berglund håller upp ett par arbetsbyxor

Representanterna från det kända arbetsklädesmärket, som är inbjudna till nätverksträffen i Alvesta, försvarar sig med att stretch är på väg.

– Ni går händelserna lite i förväg, säger Rose-Marie Sjölund, designer av damkläder.

Åsikterna om stretch går isär bland nätverksdeltagarna. Det kan bli sladdrigt, tycker någon, andra längtar.

Byxor är ett tydligt problem, är de inte för långa, är de för vida, smala, raka eller helt enkelt sten- hårda.

– Jag kör dumper och sitter mycket, säger Cecilia Berg. Mina byxor nyper så hårt att det blir blåmärken i ljumskarna. Det gör oerhört ont efter ett arbetspass.

Annelie Dahlberg – som tillsammans med Jenny Ogén bjudit in till dagens möte – beskriver målande hur hon viker upp ärmarna på sin jacka så att det bildas en tjock korv runt handlederna.

– Det går knappt att arbeta, säger Annelie, som sköter rastplatser på Öland när hon inte är fackligt aktiv i Seko.

Emma Landin och Klara Persson arbetar som anläggare.

De tolv kvinnor som kommit till Alvesta för att vara med på nätverksträffen kommer från olika företag och har skilda yrken. Det är alltifrån dumperförare och nyblivna maskinförare till tunneltvättare, asfaltläggare, trädgårdsarbetare och anläggare. Flera har fackliga uppdrag som medbestämmandeombud, MB, och/eller skyddsombud.

– Som MB får jag information som jag annars inte skulle ha fått. Det känns bra, säger Klara Pers- son, anläggare på NCC i Uppsala. Hennes kollega Sabina Löfstedt, även hon MB, håller med.

Inom Väg och ban finns 800 kvinnliga medlemmar, av totalt cirka 20 000. Alla 800 ska ha fått inbjudan till nätverksmötet, men en rundfrågning bland de närvarande visar att det inte fungerat fullt ut. Många medlemmar har inte fått någon inbjudan.

Jenny Ogén och Annelie Dahlberg blir bekymrade. De har i flera år och på olika sätt försökt förbättra möjligheterna att nå ut till alla kvinnliga medlemmar.

– Det är trist, vi får undersöka vad det beror på. Men vi ger oss inte. Vi ska få det att fungera. säger Jenny Ogén, asfaltarbetare på Skanska i Malmö och fackligt aktiv.

Träffen i Alvesta är mest till för att kvinnorna, som i de flesta fall är ensamma på sin arbetsplats, ska få chans att prata om allt de inte kan snacka om på jobbet.

– Vi kände att det fanns ett stort behov av att ha den här träffen. På utbildningarna, som vi fyllt till brädden, hinner vi inte, säger Annelie Dahlberg.

– Nästa möte nätverket kallar till kanske blir en utbildning i förhandlingsteknik, det beror på vad medlemmarna vill, säger Jenny. Hittills har vi haft kurser i medbestämmande och avtalsfrågor.

Men idag är det prata, prata, prata som är det centrala. Det bubblar av lust att berätta och fråga kollegerna om jobb, löner, arbetsvillkor, arbetstider, arbets- miljö och fackligt arbete. Ingen fråga är för liten eller ointressant.

Kvinnorna är överens om det mesta, som att kläder för alla innebär såväl större som mindre storlekar. Något manliga kolleger också vill ha visar det sig, när möjligheten finns.

– När jag började som anläggare ville jag ha mindre handskar och det skulle gå hur bra som helst att ordna. Men när jag, som är ensam tjej på jobbet, ska hämta ett par små handskar på lagret finns det aldrig några kvar, säger Emma Landin, anläggare på Svevia i Skåne.

Diskussionen om kläder har pågått så länge Anneli Dahlberg kan minnas och förmodligen längre tid än så.

-Ja det är inte klokt egenlitgen. När vi har våra nätverksträffar märks det vilket problem det fortfarande är, säger hon.

Seko har tagit många initiativ genom åren för få fram nätverk och öka kvinnorepresentationen i styrelser och på förbundskontoret. Det mesta har runnit ut i sanden.

Kvinnorna i Väg- och ban gör allt de kan för att hålla liv i sitt nätverk, men möter fortfarande en del motstånd. Det är en del gnöl från klubbordförandena när kvinnorna ska träffas.

– Det kostar ju pengar, säger Annelie och Jenny.

Annelie Dahlberg

För att stärka nätverkstanken var Annelie Dahlberg med och skrev en motion till Sekos kongress i april i år om att bilda ett kvinnligt nätverk på nationell nivå. Förbundsstyrelsen gick emot och ansåg att det inte är bra att organisera nätverk uppifrån. Kongressen tyckte annorlunda och röstade igenom motionen.

Förbundet jobbar just nu med frågan, enligt Ingela Edlund, ombudsman på Seko med ansvar för jämställdhetsfrågor, som tillsammans med ledningen ska göra verklighet av beslutet.

– Vi har inte hunnit så långt ännu. Det vore bra om det även bildades fler nätverk på bransch- och företagsnivå, säger hon. Det behöver vi.

Idag finns kvinnliga nätverk på Postnord, i energibranschen och på Väg- och ban.

Annelie Dahlberg är otålig.

– Det måste hända något, säger hon. Seko har ny ledning, ny styrelse och ett uppdrag att bilda ett gemensamt kvinnligt nätverk.

– Om inte det räcker för att få en förändring så att kvinnorna inom Seko blir starkare, då vet inte jag vad vi ska göra, säger hon.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.