Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Engagemanget är stort när Sekos kvinnliga nätverk på väg- och ban möts. Annelie Dahlberg och Jenny Ogén har bjudit in den här gången. Foto: Sofia Ernerot
Reportage

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud.

19 oktober 2017 09:04

–Ja, och när midjan är normal är benen jättelånga, suckar Anna-Karin Linder, lokförare och banarbetare.

Det är träff med Seko väg- och bans kvinnliga nätverk och arbetskläder är en av de frågor som alla har synpunkter på, som alltid när kvinnor i branschen möts.

Madelene Berglund undrar varför arbetsbyxor inte har stretchmaterial på knän, i rumpa och gren. Och hur det kommer sig att byxor och jackor ska vara så täta att svetten bokstavligen rinner ner i skorna.

Madelene Berglund håller upp ett par arbetsbyxor

Representanterna från det kända arbetsklädesmärket, som är inbjudna till nätverksträffen i Alvesta, försvarar sig med att stretch är på väg.

– Ni går händelserna lite i förväg, säger Rose-Marie Sjölund, designer av damkläder.

Åsikterna om stretch går isär bland nätverksdeltagarna. Det kan bli sladdrigt, tycker någon, andra längtar.

Byxor är ett tydligt problem, är de inte för långa, är de för vida, smala, raka eller helt enkelt sten- hårda.

– Jag kör dumper och sitter mycket, säger Cecilia Berg. Mina byxor nyper så hårt att det blir blåmärken i ljumskarna. Det gör oerhört ont efter ett arbetspass.

Annelie Dahlberg – som tillsammans med Jenny Ogén bjudit in till dagens möte – beskriver målande hur hon viker upp ärmarna på sin jacka så att det bildas en tjock korv runt handlederna.

– Det går knappt att arbeta, säger Annelie, som sköter rastplatser på Öland när hon inte är fackligt aktiv i Seko.

Emma Landin och Klara Persson arbetar som anläggare.

De tolv kvinnor som kommit till Alvesta för att vara med på nätverksträffen kommer från olika företag och har skilda yrken. Det är alltifrån dumperförare och nyblivna maskinförare till tunneltvättare, asfaltläggare, trädgårdsarbetare och anläggare. Flera har fackliga uppdrag som medbestämmandeombud, MB, och/eller skyddsombud.

– Som MB får jag information som jag annars inte skulle ha fått. Det känns bra, säger Klara Pers- son, anläggare på NCC i Uppsala. Hennes kollega Sabina Löfstedt, även hon MB, håller med.

Inom Väg och ban finns 800 kvinnliga medlemmar, av totalt cirka 20 000. Alla 800 ska ha fått inbjudan till nätverksmötet, men en rundfrågning bland de närvarande visar att det inte fungerat fullt ut. Många medlemmar har inte fått någon inbjudan.

Jenny Ogén och Annelie Dahlberg blir bekymrade. De har i flera år och på olika sätt försökt förbättra möjligheterna att nå ut till alla kvinnliga medlemmar.

– Det är trist, vi får undersöka vad det beror på. Men vi ger oss inte. Vi ska få det att fungera. säger Jenny Ogén, asfaltarbetare på Skanska i Malmö och fackligt aktiv.

Träffen i Alvesta är mest till för att kvinnorna, som i de flesta fall är ensamma på sin arbetsplats, ska få chans att prata om allt de inte kan snacka om på jobbet.

– Vi kände att det fanns ett stort behov av att ha den här träffen. På utbildningarna, som vi fyllt till brädden, hinner vi inte, säger Annelie Dahlberg.

– Nästa möte nätverket kallar till kanske blir en utbildning i förhandlingsteknik, det beror på vad medlemmarna vill, säger Jenny. Hittills har vi haft kurser i medbestämmande och avtalsfrågor.

Men idag är det prata, prata, prata som är det centrala. Det bubblar av lust att berätta och fråga kollegerna om jobb, löner, arbetsvillkor, arbetstider, arbets- miljö och fackligt arbete. Ingen fråga är för liten eller ointressant.

Kvinnorna är överens om det mesta, som att kläder för alla innebär såväl större som mindre storlekar. Något manliga kolleger också vill ha visar det sig, när möjligheten finns.

– När jag började som anläggare ville jag ha mindre handskar och det skulle gå hur bra som helst att ordna. Men när jag, som är ensam tjej på jobbet, ska hämta ett par små handskar på lagret finns det aldrig några kvar, säger Emma Landin, anläggare på Svevia i Skåne.

Diskussionen om kläder har pågått så länge Anneli Dahlberg kan minnas och förmodligen längre tid än så.

-Ja det är inte klokt egenlitgen. När vi har våra nätverksträffar märks det vilket problem det fortfarande är, säger hon.

Seko har tagit många initiativ genom åren för få fram nätverk och öka kvinnorepresentationen i styrelser och på förbundskontoret. Det mesta har runnit ut i sanden.

Kvinnorna i Väg- och ban gör allt de kan för att hålla liv i sitt nätverk, men möter fortfarande en del motstånd. Det är en del gnöl från klubbordförandena när kvinnorna ska träffas.

– Det kostar ju pengar, säger Annelie och Jenny.

Annelie Dahlberg

För att stärka nätverkstanken var Annelie Dahlberg med och skrev en motion till Sekos kongress i april i år om att bilda ett kvinnligt nätverk på nationell nivå. Förbundsstyrelsen gick emot och ansåg att det inte är bra att organisera nätverk uppifrån. Kongressen tyckte annorlunda och röstade igenom motionen.

Förbundet jobbar just nu med frågan, enligt Ingela Edlund, ombudsman på Seko med ansvar för jämställdhetsfrågor, som tillsammans med ledningen ska göra verklighet av beslutet.

– Vi har inte hunnit så långt ännu. Det vore bra om det även bildades fler nätverk på bransch- och företagsnivå, säger hon. Det behöver vi.

Idag finns kvinnliga nätverk på Postnord, i energibranschen och på Väg- och ban.

Annelie Dahlberg är otålig.

– Det måste hända något, säger hon. Seko har ny ledning, ny styrelse och ett uppdrag att bilda ett gemensamt kvinnligt nätverk.

– Om inte det räcker för att få en förändring så att kvinnorna inom Seko blir starkare, då vet inte jag vad vi ska göra, säger hon.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Strejkbrytare

En anställd som arbetar trots att arbetsplatsen är försatt i blockad eller strejk.