Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Kvasten blev matrosens död

20 december 2006 15:29

Det hade i det närmaste kunnat ligga karbonpapper mellan anmälningarna om de tre senaste dödsolyckorna ombord på fartyg i svenska hamnar (se artikeln nedan). En av de avlidna var dessutom skyddsombud på sitt fartyg. Precis som vid gårdagens olycka skulle mannen ”bara” klättra ner och hämta en kvast.
– Det blir ingen ny utredning inom Sjöfartsverket på grund av gårdagens olycka. Det kommer att bli en notis i utredningen om Helsingborgsolyckan. Det här är en exakt parallell till den olyckan.
Sekotidningen har pratat med Karl-Arne Johansson, arbetsmiljöansvarig på Seko Sjöfolk, och Sten Andersson, chef för Sjöfartsverkets utredningsenhet, om riskerna.
Varför är det så farligt med skogsprodukter/cellulosaprodukter i lastrummet?
KAJ: Cellulosaprodukter har en förmåga att äta upp syret i luften. Syrehalten sjunker så mycket att det inte finns tillräckligt med syre i luften att andas. Problemet är att det kan bildas ”fickor” där det inte finns något syre kvar, även en om man ventilerat. Det är helt enkelt inte säkert att gå ner förrän lasten är helt borta.
SA: Det är en förruttnelseprocess som gör att syret förbrukas. När man går ner i ett slutet utrymme utan att mäta syrehalten, då blir det så här. Men det finns andra processer också som förbrukar syret i luften. Det är likadant om du har en skrotlast. Rostningsprocessen gör att syret förbrukas. Man ska överhuvudtaget inte gå ner i slutna utrymmen utan att kolla syrehalten.
Riskerna väl kända sägs det – varför går då folk ändå ner i lastrummen?
KAJ: Man kanske inte tror att det är så farligt som det är. Man kan inte se eller känna faran, därför känns den kanske inte så påtaglig. Du märker inte att luften du andas inte har tillräckligt med syre. Det är en helt annan sak om något luktar illa eller smakar illa i munnen.
SA: Det verkar inte som att man är medveten om faran. Trots att jag vet att det finns skriftliga instruktioner ombord. Det är möjligt att man intalar sig att man hunnit vädra ut och tror att faran är över. De här tre olyckorna har ju slutat med dödsfall, så vi har ju inget vittnesmål om varför man går ner när man är lärd att man inte ska göra det.
Hur lång tid har man på sig?
KAJ: Ingen tid alls. Att syret försvinner märker du inte förrän man tappar medvetandet. Det handlar om sekunder. Man märker ingenting själv, förrän man tappar medvetandet.
SA: Ett andetag närapå räcker för att man ska ramla ihop.
Vilka regler gäller vid lossning?
KAJ: Fartygssäkerhetslagen 1988:49 och arbetsmiljöverkets förordning 2001:9 om samordning mellan landorganisationen och sjöorganisationen. Vid oljelaster kommer man ombord från landorganisationen och tar prover. Likadant ska det vara vid cellulosalaster. Men man verkar vara dåligt pålästa både iland och ombord. Man ska inte heller förvara arbetsmaterial i utrymmen där syrebrist kan uppstå.
SA: Det ska finnas checklistor enligt den internationella sjösäkerhetskoden, ISM, ombord som vart och ett rederi utarbetar. De ska sedan godkännas av Sjöfartsinspektionen. Det har funnits checklistor på alla tre fartygen. Det handlar om att trumma in riskerna. När det gäller olyckan i Helsingborg fungerade inte relationerna mellan fartyget och stuveriet iland.
Är det lika farligt vid lastning?
SA: Nej det är det inte. Man ska överhuvudtaget inte gå ner i slutna utrymmen utan att kontrollera syrenivån, men det är när lasten legat en tid ombord som faran uppstår.
Är cellulosa extra farligt?
SA: Nej. Det behöver inte finnas en pinal i lastutrymmet om det är stängt. Det räcker med rostningsprocessen i fartygsplåten. Ta en kättingbox till exempel. Det är oerhört farligt att gå ner där utan att mäta syret.
Vad gör ni nu?
KAJ: Vi kommer nu att betona samordningsansvar vid de endagarskurser för skyddsombud som vi ordnar i år om det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vi kommer också att lägga större vikt vid frågan vid de vanliga arbetsmiljökurserna.
SA: Vi kommer att ta upp det i vår information, men regelverket finns där redan. Var och en som ska ner i ett sånt stängt utrymme måste ta ansvar. Man hinner inte ner för att hämta en kvast… Gasen är ju inget som luktar eller smakar. Det är exakt som vanligt och så bara smäller det till.
anita.fors@sekotidningen.se

Fotnot: Cellulosaprodukter kan vara en mängd olika saker, som till exempel rent trä, impregnerat trä, pellets, flis eller massaved.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Nyanställningsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar arbetsgivarens möjlighet att nyanställa personal på en arbetsplats eller inom ett företag.