Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Kvasten blev matrosens död

20 december 2006 15:29

Det hade i det närmaste kunnat ligga karbonpapper mellan anmälningarna om de tre senaste dödsolyckorna ombord på fartyg i svenska hamnar (se artikeln nedan). En av de avlidna var dessutom skyddsombud på sitt fartyg. Precis som vid gårdagens olycka skulle mannen ”bara” klättra ner och hämta en kvast.
– Det blir ingen ny utredning inom Sjöfartsverket på grund av gårdagens olycka. Det kommer att bli en notis i utredningen om Helsingborgsolyckan. Det här är en exakt parallell till den olyckan.
Sekotidningen har pratat med Karl-Arne Johansson, arbetsmiljöansvarig på Seko Sjöfolk, och Sten Andersson, chef för Sjöfartsverkets utredningsenhet, om riskerna.
Varför är det så farligt med skogsprodukter/cellulosaprodukter i lastrummet?
KAJ: Cellulosaprodukter har en förmåga att äta upp syret i luften. Syrehalten sjunker så mycket att det inte finns tillräckligt med syre i luften att andas. Problemet är att det kan bildas ”fickor” där det inte finns något syre kvar, även en om man ventilerat. Det är helt enkelt inte säkert att gå ner förrän lasten är helt borta.
SA: Det är en förruttnelseprocess som gör att syret förbrukas. När man går ner i ett slutet utrymme utan att mäta syrehalten, då blir det så här. Men det finns andra processer också som förbrukar syret i luften. Det är likadant om du har en skrotlast. Rostningsprocessen gör att syret förbrukas. Man ska överhuvudtaget inte gå ner i slutna utrymmen utan att kolla syrehalten.
Riskerna väl kända sägs det – varför går då folk ändå ner i lastrummen?
KAJ: Man kanske inte tror att det är så farligt som det är. Man kan inte se eller känna faran, därför känns den kanske inte så påtaglig. Du märker inte att luften du andas inte har tillräckligt med syre. Det är en helt annan sak om något luktar illa eller smakar illa i munnen.
SA: Det verkar inte som att man är medveten om faran. Trots att jag vet att det finns skriftliga instruktioner ombord. Det är möjligt att man intalar sig att man hunnit vädra ut och tror att faran är över. De här tre olyckorna har ju slutat med dödsfall, så vi har ju inget vittnesmål om varför man går ner när man är lärd att man inte ska göra det.
Hur lång tid har man på sig?
KAJ: Ingen tid alls. Att syret försvinner märker du inte förrän man tappar medvetandet. Det handlar om sekunder. Man märker ingenting själv, förrän man tappar medvetandet.
SA: Ett andetag närapå räcker för att man ska ramla ihop.
Vilka regler gäller vid lossning?
KAJ: Fartygssäkerhetslagen 1988:49 och arbetsmiljöverkets förordning 2001:9 om samordning mellan landorganisationen och sjöorganisationen. Vid oljelaster kommer man ombord från landorganisationen och tar prover. Likadant ska det vara vid cellulosalaster. Men man verkar vara dåligt pålästa både iland och ombord. Man ska inte heller förvara arbetsmaterial i utrymmen där syrebrist kan uppstå.
SA: Det ska finnas checklistor enligt den internationella sjösäkerhetskoden, ISM, ombord som vart och ett rederi utarbetar. De ska sedan godkännas av Sjöfartsinspektionen. Det har funnits checklistor på alla tre fartygen. Det handlar om att trumma in riskerna. När det gäller olyckan i Helsingborg fungerade inte relationerna mellan fartyget och stuveriet iland.
Är det lika farligt vid lastning?
SA: Nej det är det inte. Man ska överhuvudtaget inte gå ner i slutna utrymmen utan att kontrollera syrenivån, men det är när lasten legat en tid ombord som faran uppstår.
Är cellulosa extra farligt?
SA: Nej. Det behöver inte finnas en pinal i lastutrymmet om det är stängt. Det räcker med rostningsprocessen i fartygsplåten. Ta en kättingbox till exempel. Det är oerhört farligt att gå ner där utan att mäta syret.
Vad gör ni nu?
KAJ: Vi kommer nu att betona samordningsansvar vid de endagarskurser för skyddsombud som vi ordnar i år om det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vi kommer också att lägga större vikt vid frågan vid de vanliga arbetsmiljökurserna.
SA: Vi kommer att ta upp det i vår information, men regelverket finns där redan. Var och en som ska ner i ett sånt stängt utrymme måste ta ansvar. Man hinner inte ner för att hämta en kvast… Gasen är ju inget som luktar eller smakar. Det är exakt som vanligt och så bara smäller det till.
anita.fors@sekotidningen.se

Fotnot: Cellulosaprodukter kan vara en mängd olika saker, som till exempel rent trä, impregnerat trä, pellets, flis eller massaved.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Övertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt övertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.