Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Kvasten blev matrosens död

20 december 2006 15:29

Det hade i det närmaste kunnat ligga karbonpapper mellan anmälningarna om de tre senaste dödsolyckorna ombord på fartyg i svenska hamnar (se artikeln nedan). En av de avlidna var dessutom skyddsombud på sitt fartyg. Precis som vid gårdagens olycka skulle mannen ”bara” klättra ner och hämta en kvast.
– Det blir ingen ny utredning inom Sjöfartsverket på grund av gårdagens olycka. Det kommer att bli en notis i utredningen om Helsingborgsolyckan. Det här är en exakt parallell till den olyckan.
Sekotidningen har pratat med Karl-Arne Johansson, arbetsmiljöansvarig på Seko Sjöfolk, och Sten Andersson, chef för Sjöfartsverkets utredningsenhet, om riskerna.
Varför är det så farligt med skogsprodukter/cellulosaprodukter i lastrummet?
KAJ: Cellulosaprodukter har en förmåga att äta upp syret i luften. Syrehalten sjunker så mycket att det inte finns tillräckligt med syre i luften att andas. Problemet är att det kan bildas ”fickor” där det inte finns något syre kvar, även en om man ventilerat. Det är helt enkelt inte säkert att gå ner förrän lasten är helt borta.
SA: Det är en förruttnelseprocess som gör att syret förbrukas. När man går ner i ett slutet utrymme utan att mäta syrehalten, då blir det så här. Men det finns andra processer också som förbrukar syret i luften. Det är likadant om du har en skrotlast. Rostningsprocessen gör att syret förbrukas. Man ska överhuvudtaget inte gå ner i slutna utrymmen utan att kolla syrehalten.
Riskerna väl kända sägs det – varför går då folk ändå ner i lastrummen?
KAJ: Man kanske inte tror att det är så farligt som det är. Man kan inte se eller känna faran, därför känns den kanske inte så påtaglig. Du märker inte att luften du andas inte har tillräckligt med syre. Det är en helt annan sak om något luktar illa eller smakar illa i munnen.
SA: Det verkar inte som att man är medveten om faran. Trots att jag vet att det finns skriftliga instruktioner ombord. Det är möjligt att man intalar sig att man hunnit vädra ut och tror att faran är över. De här tre olyckorna har ju slutat med dödsfall, så vi har ju inget vittnesmål om varför man går ner när man är lärd att man inte ska göra det.
Hur lång tid har man på sig?
KAJ: Ingen tid alls. Att syret försvinner märker du inte förrän man tappar medvetandet. Det handlar om sekunder. Man märker ingenting själv, förrän man tappar medvetandet.
SA: Ett andetag närapå räcker för att man ska ramla ihop.
Vilka regler gäller vid lossning?
KAJ: Fartygssäkerhetslagen 1988:49 och arbetsmiljöverkets förordning 2001:9 om samordning mellan landorganisationen och sjöorganisationen. Vid oljelaster kommer man ombord från landorganisationen och tar prover. Likadant ska det vara vid cellulosalaster. Men man verkar vara dåligt pålästa både iland och ombord. Man ska inte heller förvara arbetsmaterial i utrymmen där syrebrist kan uppstå.
SA: Det ska finnas checklistor enligt den internationella sjösäkerhetskoden, ISM, ombord som vart och ett rederi utarbetar. De ska sedan godkännas av Sjöfartsinspektionen. Det har funnits checklistor på alla tre fartygen. Det handlar om att trumma in riskerna. När det gäller olyckan i Helsingborg fungerade inte relationerna mellan fartyget och stuveriet iland.
Är det lika farligt vid lastning?
SA: Nej det är det inte. Man ska överhuvudtaget inte gå ner i slutna utrymmen utan att kontrollera syrenivån, men det är när lasten legat en tid ombord som faran uppstår.
Är cellulosa extra farligt?
SA: Nej. Det behöver inte finnas en pinal i lastutrymmet om det är stängt. Det räcker med rostningsprocessen i fartygsplåten. Ta en kättingbox till exempel. Det är oerhört farligt att gå ner där utan att mäta syret.
Vad gör ni nu?
KAJ: Vi kommer nu att betona samordningsansvar vid de endagarskurser för skyddsombud som vi ordnar i år om det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vi kommer också att lägga större vikt vid frågan vid de vanliga arbetsmiljökurserna.
SA: Vi kommer att ta upp det i vår information, men regelverket finns där redan. Var och en som ska ner i ett sånt stängt utrymme måste ta ansvar. Man hinner inte ner för att hämta en kvast… Gasen är ju inget som luktar eller smakar. Det är exakt som vanligt och så bara smäller det till.
anita.fors@sekotidningen.se

Fotnot: Cellulosaprodukter kan vara en mängd olika saker, som till exempel rent trä, impregnerat trä, pellets, flis eller massaved.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Pott

Det löneutrymme som fastställs för en avtalsperiod.