Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Psykologen Alex Tilly har tagit fram det utbildningsmaterial som Prevent använder i sina utbildningar av bland annat tågvärdar.

Kunskap ökar tryggheten

Hur man hanterar en hotfull situation inne- fattar en hel kedja av åtgärder. Det får inte bara hänga på vad den enskilda tågvärden förmår. Arbetsgivaren måste också göra det möjligt för tågvärden att göra sitt jobb.

23 augusti 2017 10:41

Det säger Alex Tilly, psykolog, och utbildare i konflikthantering och bemötande. Målet är att förebygga att hot och våld uppstår, men också att lära bland andra tågvärdar att hantera olika situationer.

– Bland det värsta du kan råka ut för är att bli misshandlad. Du tappar tilliten till andra människor, din trygghet hotas. Det är därför vi måste förhindra att det sker, säger Alex.

Han, liksom många andra, ser utbildning som en, viktig, men bara en av många åtgärder som arbetsgivare och omgivande samhälle kan vidta för att förebygga hot och våld.

Det handlar om att öka rapporteringen av incidenter, att sätta upp övervakningskameror, möjlighet att tillkalla polis och ordningsvakter, personlarm, att undvika ensamarbete och i bästa fall att tona ner individualismen i samhället.

– Att sätta sig själv främst har blivit vanligare. Attityden ”jag gör som jag vill” betyder att man inte bryr sig om andra. Tågvärdarna är en yrkesgrupp bland många som påverkas av den här utvecklingen, säger Alex Tilly.

Han understryker att utbildning inte löser allt, men den ger ökad trygghet som gör att tågvärden kan hantera svåra situationer på ett säkrare sätt. Avgörande är att analysera vad som kan hända, och förbereda sig för det, att kunna ”läsa av” andra människor och uppfatta tecken på fara.

Hen måste kunna skilja på en situation där det går att stå fast vid att exempelvis få se en biljett, eller en där man måste backa.

Tågvärden bör också lära sig att en konflikt har ett visst förlopp med flera situationer där de inblandade kan välja väg. De är som vägskäl, där det finns en chans, för båda parter, att välja en ny, mindre hotfull väg, enligt Alex Tilly.

– Det är bra för välmåendet att veta att det finns en väg ut ur situationen.

I utbildningen ingår att lära sig ”enkla sätt” att avleda resenärers ilska, som att ge information, visa förståelse, ha ett artigt sätt att tala och ge utrymme för att komma fram till en gemensam lösning.

– Det är viktigt att vinna tid så att exempelvis kolleger hinner komma till undsättning. Om någon uttalar ett hot kan tågvärden fråga: menar du att du ska göra det på mig?

– Det som sker när man upprepar ett hot är att man vinner genom att bolla tillbaka till den hotfulla personen som då behöver ta ställning till vad han eller hon just sagt. I bästa fall kan det även väcka eftertanke om en upprörd person får höra vad den själv precis sagt.

Enligt Alex Tilly finns det grovt sett tre typer av aggressivitet som en tågvärd på olika sätt måste hantera.

Den vanligaste är den frustrerade resenären som haft en stressig dag och som blir förbannad när hen måste visa biljett och det visar sig att något är fel. Den typen av resenär klarar tågvärdar i regel bra.

Den andra typen av aggression kommer från personer med funktionshinder som inte förmår agera på något annat sätt. Det kan även vara demens. Då ska tågvärden behålla sitt lugn och försöka avleda.

Den tredje typen är den svåraste att hantera. Det är den ”instrumentella aggressiviteten”, när någon använder sig av hot och dominans för att få sin vilja igenom. Ett ungdomsgäng som inte vill betala för resan är ett exempel.

– De letar efter sårbarhet hos ”offret” och då är det viktigt att tågvärden inte framstår som sårbar och ensam. Kunskap och när- het till kolleger gör att man utstrålar lugn. Och förstås tillgång till larm och polis.

Alex Tilly understryker att det i sådana situationer är extra viktigt att känna att man har företagens ledning i ryggen.

– Förtroendet och motivationen påverkas om ledningen inte tar det som händer på allvar. Det minskar rapporteringen, och tyvärr påverkar det i sin tur resurserna till det förebyggande arbetet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.