Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Psykologen Alex Tilly har tagit fram det utbildningsmaterial som Prevent använder i sina utbildningar av bland annat tågvärdar.

Kunskap ökar tryggheten

Hur man hanterar en hotfull situation inne- fattar en hel kedja av åtgärder. Det får inte bara hänga på vad den enskilda tågvärden förmår. Arbetsgivaren måste också göra det möjligt för tågvärden att göra sitt jobb.

23 augusti 2017 10:41

Det säger Alex Tilly, psykolog, och utbildare i konflikthantering och bemötande. Målet är att förebygga att hot och våld uppstår, men också att lära bland andra tågvärdar att hantera olika situationer.

– Bland det värsta du kan råka ut för är att bli misshandlad. Du tappar tilliten till andra människor, din trygghet hotas. Det är därför vi måste förhindra att det sker, säger Alex.

Han, liksom många andra, ser utbildning som en, viktig, men bara en av många åtgärder som arbetsgivare och omgivande samhälle kan vidta för att förebygga hot och våld.

Det handlar om att öka rapporteringen av incidenter, att sätta upp övervakningskameror, möjlighet att tillkalla polis och ordningsvakter, personlarm, att undvika ensamarbete och i bästa fall att tona ner individualismen i samhället.

– Att sätta sig själv främst har blivit vanligare. Attityden ”jag gör som jag vill” betyder att man inte bryr sig om andra. Tågvärdarna är en yrkesgrupp bland många som påverkas av den här utvecklingen, säger Alex Tilly.

Han understryker att utbildning inte löser allt, men den ger ökad trygghet som gör att tågvärden kan hantera svåra situationer på ett säkrare sätt. Avgörande är att analysera vad som kan hända, och förbereda sig för det, att kunna ”läsa av” andra människor och uppfatta tecken på fara.

Hen måste kunna skilja på en situation där det går att stå fast vid att exempelvis få se en biljett, eller en där man måste backa.

Tågvärden bör också lära sig att en konflikt har ett visst förlopp med flera situationer där de inblandade kan välja väg. De är som vägskäl, där det finns en chans, för båda parter, att välja en ny, mindre hotfull väg, enligt Alex Tilly.

– Det är bra för välmåendet att veta att det finns en väg ut ur situationen.

I utbildningen ingår att lära sig ”enkla sätt” att avleda resenärers ilska, som att ge information, visa förståelse, ha ett artigt sätt att tala och ge utrymme för att komma fram till en gemensam lösning.

– Det är viktigt att vinna tid så att exempelvis kolleger hinner komma till undsättning. Om någon uttalar ett hot kan tågvärden fråga: menar du att du ska göra det på mig?

– Det som sker när man upprepar ett hot är att man vinner genom att bolla tillbaka till den hotfulla personen som då behöver ta ställning till vad han eller hon just sagt. I bästa fall kan det även väcka eftertanke om en upprörd person får höra vad den själv precis sagt.

Enligt Alex Tilly finns det grovt sett tre typer av aggressivitet som en tågvärd på olika sätt måste hantera.

Den vanligaste är den frustrerade resenären som haft en stressig dag och som blir förbannad när hen måste visa biljett och det visar sig att något är fel. Den typen av resenär klarar tågvärdar i regel bra.

Den andra typen av aggression kommer från personer med funktionshinder som inte förmår agera på något annat sätt. Det kan även vara demens. Då ska tågvärden behålla sitt lugn och försöka avleda.

Den tredje typen är den svåraste att hantera. Det är den ”instrumentella aggressiviteten”, när någon använder sig av hot och dominans för att få sin vilja igenom. Ett ungdomsgäng som inte vill betala för resan är ett exempel.

– De letar efter sårbarhet hos ”offret” och då är det viktigt att tågvärden inte framstår som sårbar och ensam. Kunskap och när- het till kolleger gör att man utstrålar lugn. Och förstås tillgång till larm och polis.

Alex Tilly understryker att det i sådana situationer är extra viktigt att känna att man har företagens ledning i ryggen.

– Förtroendet och motivationen påverkas om ledningen inte tar det som händer på allvar. Det minskar rapporteringen, och tyvärr påverkar det i sin tur resurserna till det förebyggande arbetet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Carina kan arbeta halvtid – uppmanas ta tjänstledigt

Carina kan arbeta halvtid – uppmanas ta tjänstledigt

Brevbäraren Carina Östermans axlar är utslitna och hon kan inte längre arbeta heltid med sina ordinarie arbetsuppgifter. Trots att hon klarat att arbeta halvtid under våren uppmanar Postnord henne att ta tjänstledigt för att söka nytt arbete. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Huvudavtal

Ett avtal mellan två eller flera huvudorganisationer på arbetsmarknaden, som innehåller enhetliga och varaktiga regler för parternas agerande framför allt i fråga om förhandlingar och stridsåtgärder. Sveriges äldsta huvudavtal är det som träffades i Saltsjöbaden 1938 mellan Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) och Landsorganisationen (LO);