Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Psykologen Alex Tilly har tagit fram det utbildningsmaterial som Prevent använder i sina utbildningar av bland annat tågvärdar.

Kunskap ökar tryggheten

Hur man hanterar en hotfull situation inne- fattar en hel kedja av åtgärder. Det får inte bara hänga på vad den enskilda tågvärden förmår. Arbetsgivaren måste också göra det möjligt för tågvärden att göra sitt jobb.

23 augusti 2017 10:41

Det säger Alex Tilly, psykolog, och utbildare i konflikthantering och bemötande. Målet är att förebygga att hot och våld uppstår, men också att lära bland andra tågvärdar att hantera olika situationer.

– Bland det värsta du kan råka ut för är att bli misshandlad. Du tappar tilliten till andra människor, din trygghet hotas. Det är därför vi måste förhindra att det sker, säger Alex.

Han, liksom många andra, ser utbildning som en, viktig, men bara en av många åtgärder som arbetsgivare och omgivande samhälle kan vidta för att förebygga hot och våld.

Det handlar om att öka rapporteringen av incidenter, att sätta upp övervakningskameror, möjlighet att tillkalla polis och ordningsvakter, personlarm, att undvika ensamarbete och i bästa fall att tona ner individualismen i samhället.

– Att sätta sig själv främst har blivit vanligare. Attityden ”jag gör som jag vill” betyder att man inte bryr sig om andra. Tågvärdarna är en yrkesgrupp bland många som påverkas av den här utvecklingen, säger Alex Tilly.

Han understryker att utbildning inte löser allt, men den ger ökad trygghet som gör att tågvärden kan hantera svåra situationer på ett säkrare sätt. Avgörande är att analysera vad som kan hända, och förbereda sig för det, att kunna ”läsa av” andra människor och uppfatta tecken på fara.

Hen måste kunna skilja på en situation där det går att stå fast vid att exempelvis få se en biljett, eller en där man måste backa.

Tågvärden bör också lära sig att en konflikt har ett visst förlopp med flera situationer där de inblandade kan välja väg. De är som vägskäl, där det finns en chans, för båda parter, att välja en ny, mindre hotfull väg, enligt Alex Tilly.

– Det är bra för välmåendet att veta att det finns en väg ut ur situationen.

I utbildningen ingår att lära sig ”enkla sätt” att avleda resenärers ilska, som att ge information, visa förståelse, ha ett artigt sätt att tala och ge utrymme för att komma fram till en gemensam lösning.

– Det är viktigt att vinna tid så att exempelvis kolleger hinner komma till undsättning. Om någon uttalar ett hot kan tågvärden fråga: menar du att du ska göra det på mig?

– Det som sker när man upprepar ett hot är att man vinner genom att bolla tillbaka till den hotfulla personen som då behöver ta ställning till vad han eller hon just sagt. I bästa fall kan det även väcka eftertanke om en upprörd person får höra vad den själv precis sagt.

Enligt Alex Tilly finns det grovt sett tre typer av aggressivitet som en tågvärd på olika sätt måste hantera.

Den vanligaste är den frustrerade resenären som haft en stressig dag och som blir förbannad när hen måste visa biljett och det visar sig att något är fel. Den typen av resenär klarar tågvärdar i regel bra.

Den andra typen av aggression kommer från personer med funktionshinder som inte förmår agera på något annat sätt. Det kan även vara demens. Då ska tågvärden behålla sitt lugn och försöka avleda.

Den tredje typen är den svåraste att hantera. Det är den ”instrumentella aggressiviteten”, när någon använder sig av hot och dominans för att få sin vilja igenom. Ett ungdomsgäng som inte vill betala för resan är ett exempel.

– De letar efter sårbarhet hos ”offret” och då är det viktigt att tågvärden inte framstår som sårbar och ensam. Kunskap och när- het till kolleger gör att man utstrålar lugn. Och förstås tillgång till larm och polis.

Alex Tilly understryker att det i sådana situationer är extra viktigt att känna att man har företagens ledning i ryggen.

– Förtroendet och motivationen påverkas om ledningen inte tar det som händer på allvar. Det minskar rapporteringen, och tyvärr påverkar det i sin tur resurserna till det förebyggande arbetet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Konfliktvarsel

Innan en fackförening eller arbetsgivarorganisation vidtar en konfliktåtgärd måste de varsla sin motpart och Medlingsinstitutet om sina planer minst sju dagar i förväg.