Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Psykologen Alex Tilly har tagit fram det utbildningsmaterial som Prevent använder i sina utbildningar av bland annat tågvärdar.

Kunskap ökar tryggheten

Hur man hanterar en hotfull situation inne- fattar en hel kedja av åtgärder. Det får inte bara hänga på vad den enskilda tågvärden förmår. Arbetsgivaren måste också göra det möjligt för tågvärden att göra sitt jobb.

23 augusti 2017 10:41

Det säger Alex Tilly, psykolog, och utbildare i konflikthantering och bemötande. Målet är att förebygga att hot och våld uppstår, men också att lära bland andra tågvärdar att hantera olika situationer.

– Bland det värsta du kan råka ut för är att bli misshandlad. Du tappar tilliten till andra människor, din trygghet hotas. Det är därför vi måste förhindra att det sker, säger Alex.

Han, liksom många andra, ser utbildning som en, viktig, men bara en av många åtgärder som arbetsgivare och omgivande samhälle kan vidta för att förebygga hot och våld.

Det handlar om att öka rapporteringen av incidenter, att sätta upp övervakningskameror, möjlighet att tillkalla polis och ordningsvakter, personlarm, att undvika ensamarbete och i bästa fall att tona ner individualismen i samhället.

– Att sätta sig själv främst har blivit vanligare. Attityden ”jag gör som jag vill” betyder att man inte bryr sig om andra. Tågvärdarna är en yrkesgrupp bland många som påverkas av den här utvecklingen, säger Alex Tilly.

Han understryker att utbildning inte löser allt, men den ger ökad trygghet som gör att tågvärden kan hantera svåra situationer på ett säkrare sätt. Avgörande är att analysera vad som kan hända, och förbereda sig för det, att kunna ”läsa av” andra människor och uppfatta tecken på fara.

Hen måste kunna skilja på en situation där det går att stå fast vid att exempelvis få se en biljett, eller en där man måste backa.

Tågvärden bör också lära sig att en konflikt har ett visst förlopp med flera situationer där de inblandade kan välja väg. De är som vägskäl, där det finns en chans, för båda parter, att välja en ny, mindre hotfull väg, enligt Alex Tilly.

– Det är bra för välmåendet att veta att det finns en väg ut ur situationen.

I utbildningen ingår att lära sig ”enkla sätt” att avleda resenärers ilska, som att ge information, visa förståelse, ha ett artigt sätt att tala och ge utrymme för att komma fram till en gemensam lösning.

– Det är viktigt att vinna tid så att exempelvis kolleger hinner komma till undsättning. Om någon uttalar ett hot kan tågvärden fråga: menar du att du ska göra det på mig?

– Det som sker när man upprepar ett hot är att man vinner genom att bolla tillbaka till den hotfulla personen som då behöver ta ställning till vad han eller hon just sagt. I bästa fall kan det även väcka eftertanke om en upprörd person får höra vad den själv precis sagt.

Enligt Alex Tilly finns det grovt sett tre typer av aggressivitet som en tågvärd på olika sätt måste hantera.

Den vanligaste är den frustrerade resenären som haft en stressig dag och som blir förbannad när hen måste visa biljett och det visar sig att något är fel. Den typen av resenär klarar tågvärdar i regel bra.

Den andra typen av aggression kommer från personer med funktionshinder som inte förmår agera på något annat sätt. Det kan även vara demens. Då ska tågvärden behålla sitt lugn och försöka avleda.

Den tredje typen är den svåraste att hantera. Det är den ”instrumentella aggressiviteten”, när någon använder sig av hot och dominans för att få sin vilja igenom. Ett ungdomsgäng som inte vill betala för resan är ett exempel.

– De letar efter sårbarhet hos ”offret” och då är det viktigt att tågvärden inte framstår som sårbar och ensam. Kunskap och när- het till kolleger gör att man utstrålar lugn. Och förstås tillgång till larm och polis.

Alex Tilly understryker att det i sådana situationer är extra viktigt att känna att man har företagens ledning i ryggen.

– Förtroendet och motivationen påverkas om ledningen inte tar det som händer på allvar. Det minskar rapporteringen, och tyvärr påverkar det i sin tur resurserna till det förebyggande arbetet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Varsel

Se Konfliktvarsel.