Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Kontroversiellt avtal får medlemmars stöd

I början av januari sa facken inom Green cargo ja till sänkta löner och minskad arbetstid för att, förhoppningsvis, rädda kvar hundratals jobb. Bara några veckor tidigare hade bland andra Seko sagt nej till krisavtal, så förvåningen var stor framförallt bland fackliga kolleger.

14 februari 2013 14:24

Fakta

Lönen och arbetstiden sänks från februari till maj

Avtalet omfattar perioden februari till och med augusti 2013. I fyra månader – februari till och med maj – sänks arbetstiden till 80 procent, lönen till 90 procent medan pensionsinbetalningarna sker på heltidslönen. Modellen kallas därför 80-90-100.

Samtliga anställda utom säljare och lönekontor omfattas. Undantagna är också fyra orter – Piteå, Göteborg och Borlänge – där det finns övertalighet sedan tidigare, och Kiruna som har fullt upp.
Under sommarens semesterperioder ökar veckoarbetstiden igen. I höst finns möjlighet att teckna frivilliga individuella avtal.

Fram till och med augusti genomföra inga uppsägningar på grund av arbetsbrist på orter med krisavtal. Den som blir uppsagd därefter och fram till sista maj 2014 kompenseras av företaget för den uteblivna lönen för att inte riskera inkomstförsäkringen.

Under avtalstiden ska företaget minska inhyrning av personal och arvodister.

Avtalet innebär även översyn av administration och produktion i övrigt.

Trycket från medlemmar och företag på Sekos företagsfack blev dock stort. Efter nejet den 12 december gick företaget ut med ett stort varsel på 350 personer och lade skulden på facket. De anställda skrämdes och många krävde att facket skulle agera.

– Vi kände att det till sist inte fanns något val. Vi hade svårt att tänka oss att gå ut till medlemmarna och säga, tyvärr, vi säger nej till den här lösningen och ni kommer att bli arbetslösa, säger ordförande Håkan Ederwall och styrelseledamot Peter Lundmark.

peter lundmark-44Valet som facken – Seko, ST och Sacoförbundet Tåg och järnväg – ställdes inför blev att antingen gå med på lönesänkningar eller se arbetskamrater förlora sina jobb.
– Det här är en chansning, naturligtvis, säger Håkan Ederwall.
– Och något man bara kan göra en enda gång, lägger Peter Lundmark till.
– Det går inte att upprepa, då tappar det i trovärdighet.

Green cargo har fått en törn av detta, tror klubbordförande Mattias Kvarnström i Hallsberg. Dels av det tuffa agerandet på olika personalmöten, dels av att personalen börjat tappa tilliten till bärkraften i företaget.

– Flera lokförare har redan sagt upp sig. Andra är oroliga för om det finns någon framtid.

Trots det är Mattias Kvarnström och andra mycket lojala med uppgörelsen. Många är beredda att gå ner i lön och tid för att rädda jobb för sig själva och andra. Flera tycker att det ska bli skönt att vara lediga. Många anställda på Green cargo har berg av ledig tid att ta ut, utöver den sänkta arbetstiden.

– Vi hoppas att det räcker och att konjunkturen vänder. Annars blir det en stor besvikelse bland personal och medlemmar, säger Peter Lundmark.

Krisavtalet, eller avtal om konjunkturanpassad arbetstid som företagsfacket hellre säger, innebär att merparten av de anställda under perioden februari till maj minskar arbetstiden till 80 procent och får 90 procent av lönen. I sommar återgår verksamheten till det normala och under hösten blir det frivilligt att gå ner i lön och tid.

Krisavtal med lönesänkning är en kontroversiell åtgärd i Sverige där facken av tradition sagt nej till lönesänkningar för att rädda  jobb. Principen har varit att företag som inte är bärkraftiga hellre ska läggas ner.

Den första spontana reaktionen i företagsfacket var också att säga nej. Men utvecklingen och företagets vassa sätt att presentera alternativen för de anställda avgjorde det hela.

Peter Lundmark och Håkan Ederwall får förklara för alla de möter varför det blev som det blev, senast när de mötte fackliga kolleger från Norge.

Håkan Ederwall var orolig för vad norrmännen skulle säga, men tycker att de visade stor förståelse. Alla uttalanden han själv gjort i media har han nogsamt undvikit att läsa.

– Jag står för beslutet, det gör jag. Och jag tror att det är värt att prova, säger han.

Alla parter har också i klart minne hur det gick förra gången Green cargo krisade, 2008–2009. Då sa företaget upp 400 personer, det fixades med pensionsavgångar och andra lösningar. Redan året efter behövde bolaget återanställa. Det blev bråttom och en dyrköpt erfarenhet.

– Det blev inte bra. Med lösningen vi fått i år finns personalen kvar när, och om, konjunkturen vänder, säger Peter Lundmark. Dessutom finns inga pengar till pensionslösningar i dag.

De pengar som sparas på att cirka 2 000 anställda går ner i lön med 10 procent, cirka 48 miljoner kronor, räcker tillsammans med andra åtgärder nästan för att få budgeten i balans, hävdar företaget.

mats_hollander_web

– Vi hade till en början ett minus på nästan en halv miljard för  2013. Efter en rad åtgärder och försäljningsmål återstod 100 miljoner. Med avtalet får vi det mesta av detta. Vi räknar också med frivilliga avtalslösningar till hösten, säger Green cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander.

Den process som ledde fram till det ovanliga krisavtalet började i oktober förra året. Då meddelade företaget att volymerna minskat med 20 procent på kort tid. Budskapet var att något måste göras och styrelsens krav var att ha en budget i balans inför 2013.

Från fackligt håll väntade man sig ett varsel om uppsägningar, så som det brukar vara.

I stället kom Green cargo med förslag på krisavtal med bland annat sänkt arbetstid och sänkt lön.

Förhandlingarna började 8 november och pågick på heltid under en månad. Parterna har olika bild av vad som hände sedan, men enligt företagsfacket fanns det luckor i det första avtalet som presenterades 12 december, vilket gjorde att Seko och ST sa nej.

Green cargo hävdar att avtalet var mer eller mindre klart och att företagets förhandlare togs på sängen av fackens nej.

Några dagar senare, 19 december, beslutade bolagsstyrelsen att lägga ett varsel på 350 tjänster och företaget inledde en besöksturné på 40 stationeringsorter runt om i landet där de anställda fick veta att jobb hotades. Facken uppfattade företagets budskap som en direkt anklagelse om att varslen var fackets fel.

En rättvis bild, hävdar Green cargo. Orättvist, säger företagsfacket. Trycket blev stort från medlemmar som oroade sig för jobben och ett avtal tecknades 3 januari.

– Slutresultatet blev bättre än det första förslaget, bland annat fick vi ner periodens längd från fem till fyra månader. Vi kände oss också övertygade om att nedgången i volym är tillfällig och inte beror på strukturella faktorer, säger Peter Lundmark.

Trots att avtalet, enligt parterna, är tänkt att rädda jobb blir det uppsägningar på tre orter – i Piteå, Borlänge och Göteborg. I Piteå låg redan ett varsel när krisavtalet började diskuteras.

Hur många som får sluta i Borlänge och Göteborg är oklart när detta skrivs. På dessa orter genomförs inte heller lönesänkning och arbetstidsförkortning.

Även Kiruna är undantaget, men av motsatta skäl. Där är det alldeles för mycket att göra. Sekos klubb i Umeå menar att även Umeå borde varit undantaget.

Här går tågen fulla och det saknades redan tidigare såväl lokförare som administrativ personal.

– Ja, vi har ingen kris men oroar oss för hur det ska slå med kortare arbetstid och lika mycket att göra, säger ordförande Michael Lindgren. Kanske det slutar med en jätterationalisering och att vi alla blir timanställda.

Göran Enqvist, klubbordförande i Eskilstuna, håller med om att det finns frågetecken om Green cargo kan klara allt företaget åtagit sig.

– Det är den kritik jag mött från mina medlemmar. De tycker att upplägget haltar. Vi måste ta in fler kunder och samtidigt ska vi dra ner på arbetstiden.

Mats Hollander på Green cargo förstår oron men hävdar att det hade varit en ännu större utmaning att göra sig av med 350 personer.

– Nu får vi en snabb besparing och kan öka produktionen snabbt om volymerna återkommer, säger han.

Företagsfacket har fått en hel del kritik från fackliga kolleger, även om det blivit i mindre omfattning är de befarade. Även de som av princip är emot lönesänkningar, som Anders Gustavsson, ordförande Seko Green cargo i Göteborg, säger att trycket blev hårt.

– Min högst personliga åsikt är att man ska säga nej till den här typen av avtal. Fackets uppgift är att hålla uppe lönerna för  medlemmarna, inte gå med på sänkningar.

– Men man måst vara pragmatisk också, och när det gäller Green cargo är förutsättningarna lite speciella. Vi har väldigt många som kommer att gå i pension mot slutet av 2013 och de följande åren. Då kanske det ändå är rätt att försöka övervintra de yngre förmågorna, säger han.

Nästan lika förstående är Sekos avtalssekreterare Sven-Olof Hellman när han i försiktiga ordalag kommenterar krisavtalet från förbundsnivå. Avtalet är tecknat av företagsfacket utan medverkan av Seko centralt.

– Om krisavtal tycker vi inte, Seko kan aldrig acceptera en modell där personalen ska gå ner i lön för att göra företag mer konkurrenskraftiga, säger han.

Men förbundet har mycket stor förståelse för att lokala fack kan sättas under oerhörd press från sina arbetsgivare.

– Green cargo har gått ut väldigt hårt och sagt att facken genom att säga nej hotar jobben för medlemmarna, säger Sven-Olof  Hellman. Vi förstår den press facket haft på sig.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Skyddsarbete

Under en pågående konflikt är arbetstagare skyldiga att utföra skyddsarbete. Skyddsarbete innebär arbete som fordras för att stänga ner ett pågående arbete på ett tekniskt försvarligt sätt eller arbete för att förebygga fara för människor eller skada på egendom.