Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: ROBOTISERING
Niclas Stockenstrand hade jobbat som konduktör på Tvärbanan i Stockholm i tretton år när hans arbetsuppgifter togs över av en stolpe. Foto: Jen Olov Lasthein
Reportage

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös.

13 december 2017 11:04

Niclas Stockenstrand är en av de konduktörer vars arbetsuppgifter lika gärna kan utföras av en stolpe, enligt uppdragsgivaren Storstockholms lokaltrafik (SL) och arbetsgivaren Arriva.

– Jag har jobbat 13 år på Tvärbanan, när jag började var den inte ens färdigbyggd. Och med tiden utvecklade vi våra arbetsuppgifter så det handlade om mycket mer än att bara visera biljetter.

Till exempel när ett gäng konduktörer plockade fram snöskyfflarna vid ett kraftigt snöfall då den kommunala snöröjningen dröjde. Eller när konduktörerna lärde sig de närliggande gatorna för att kunna hjälpa resenärerna att hitta rätt när de klev av spårvagnen. Eller när en resenär glömt ett större musikinstrument ombord.

– Han kom fram till mig att berättade det. Då sa jag till föraren som ropade ut i radion. Vi fick kontakt med den vagn som hade instrumentet ombord och kunde bestämma vid vilken station de skulle lämna över det.

Stolparna kan bara visera biljetter.

Det började som ett arbetsmiljöärende och slutade med att konduktörerna ersattes av stolpar och blev uppsagda. Utrustningen som konduktörerna använde för att läsa av biljetterna var för tung och kunde leda till förslitningsskador. Det kom företagshälsovården fram till, något som även Arbetsmiljöverket konstaterade.

Till en början, när stolparna diskuterades, uppfattade skyddsombuden det som att det var en möjlighet att förbättra arbetsmiljön för konduktörerna genom att

få bort en monoton och slitsam rörelse. Inte att få bort konduktörerna.

Under ett års tid gjordes ett försök med stolpar då konduktörerna fick andra arbetsuppgifter.

– Många sökte sig bort redan då, men jag var väl lite naivt godtrogen. Jag trodde att de skulle inse att det behövs människor i den här verksamheten men, nähä.

– Jag inser ju att teknikutveckling är bra, men teknik kan aldrig ersätta den mänskliga kontakten. Så jag tror nog att resenärerna känner sig rätt ensamma nu, säger Niclas Stockenstrand.

Nu söker han nytt jobb, och vill gärna fortsätta inom den spårbundna trafiken.

– Jag har sökt till Stockholms spårvägar och till SJ. Det vore kul att jobba på fjärrtåg, men samtidigt gillar jag spårvagn. När man åker över vattnet vid Stora Essingen en tidig morgon, och ser solen gå upp över Stockholm och alla öar. Att kunna följa årstidsväxlingarna genom fönstret när man åker genom Stockholm.

Han saknar det sociala i arbetet, både i umgänget med arbetskamraterna, som förvisso träffas en gång i månaden, och med resenärerna. Just relationen till resenärerna var även det något som utvecklades med åren, framför allt hur man läser av dem.

– Man blir duktig på att se vilka man ska undvika och vilka man ske ge lite extra uppmärksamhet. Vilka som faktiskt vill ha svar på en konkret fråga och vilka som bara vill gnälla av sig. Vi såg ju till att resenärerna kunde känna sig trygga och ha någon att vända sig till.

Klubbordförande Lina El Yafi, som är förare, är kritisk till hur hela processen gått till.

– De drev det som ett arbetsmiljöärende, men jag tror att syftet hela tiden var att spara pengar genom att minska på personalen, säger Lina El Yafi.

Men behovet av information, att ha någon att fråga, säkerhet och trygghet, är inget stolparna kan stå till tjänst med, menar Lina El Yafi.

 

Lina El Yafi

– För oss förare har arbetsmiljön blivit sämre. Många resenärer knackar på rutan till förarhytten för att fråga om hur man betalar och så vidare. Vår tidtabell är pressad nog som det är och det gör det ännu värre. Dessutom kan vi inte alltid svara, vilket ger missnöjda resenärer.

Hon är noga med att påpeka att det inte är tekniken i sig som är problemet. Rätt använd kan den göra livet lättare och arbetet bättre för alla.

– Men som det är nu stannar vinsterna med teknikutvecklingen bara hos företagen. Vi blir i stället av med jobbet eller får otryggare anställningar och en sämre kvalitet på det vi gör, säger Lina El Ya .

För att få en förändring krävs politiska beslut, tror hon.

– Om teknikutvecklingen i stället kan leda till att vi inte behöver arbeta lika mycket och får mer fritid, men utan försämrad levnadsstandard, så är det bara positivt. Men så är det inte nu.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Strejk

En stridsåtgärd där facket stoppar allt arbete på en arbetsplats eller inom ett företag.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer