Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: ROBOTISERING
Niclas Stockenstrand hade jobbat som konduktör på Tvärbanan i Stockholm i tretton år när hans arbetsuppgifter togs över av en stolpe. Foto: Jen Olov Lasthein
Reportage

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös.

13 december 2017 11:04

Niclas Stockenstrand är en av de konduktörer vars arbetsuppgifter lika gärna kan utföras av en stolpe, enligt uppdragsgivaren Storstockholms lokaltrafik (SL) och arbetsgivaren Arriva.

– Jag har jobbat 13 år på Tvärbanan, när jag började var den inte ens färdigbyggd. Och med tiden utvecklade vi våra arbetsuppgifter så det handlade om mycket mer än att bara visera biljetter.

Till exempel när ett gäng konduktörer plockade fram snöskyfflarna vid ett kraftigt snöfall då den kommunala snöröjningen dröjde. Eller när konduktörerna lärde sig de närliggande gatorna för att kunna hjälpa resenärerna att hitta rätt när de klev av spårvagnen. Eller när en resenär glömt ett större musikinstrument ombord.

– Han kom fram till mig att berättade det. Då sa jag till föraren som ropade ut i radion. Vi fick kontakt med den vagn som hade instrumentet ombord och kunde bestämma vid vilken station de skulle lämna över det.

Stolparna kan bara visera biljetter.

Det började som ett arbetsmiljöärende och slutade med att konduktörerna ersattes av stolpar och blev uppsagda. Utrustningen som konduktörerna använde för att läsa av biljetterna var för tung och kunde leda till förslitningsskador. Det kom företagshälsovården fram till, något som även Arbetsmiljöverket konstaterade.

Till en början, när stolparna diskuterades, uppfattade skyddsombuden det som att det var en möjlighet att förbättra arbetsmiljön för konduktörerna genom att

få bort en monoton och slitsam rörelse. Inte att få bort konduktörerna.

Under ett års tid gjordes ett försök med stolpar då konduktörerna fick andra arbetsuppgifter.

– Många sökte sig bort redan då, men jag var väl lite naivt godtrogen. Jag trodde att de skulle inse att det behövs människor i den här verksamheten men, nähä.

– Jag inser ju att teknikutveckling är bra, men teknik kan aldrig ersätta den mänskliga kontakten. Så jag tror nog att resenärerna känner sig rätt ensamma nu, säger Niclas Stockenstrand.

Nu söker han nytt jobb, och vill gärna fortsätta inom den spårbundna trafiken.

– Jag har sökt till Stockholms spårvägar och till SJ. Det vore kul att jobba på fjärrtåg, men samtidigt gillar jag spårvagn. När man åker över vattnet vid Stora Essingen en tidig morgon, och ser solen gå upp över Stockholm och alla öar. Att kunna följa årstidsväxlingarna genom fönstret när man åker genom Stockholm.

Han saknar det sociala i arbetet, både i umgänget med arbetskamraterna, som förvisso träffas en gång i månaden, och med resenärerna. Just relationen till resenärerna var även det något som utvecklades med åren, framför allt hur man läser av dem.

– Man blir duktig på att se vilka man ska undvika och vilka man ske ge lite extra uppmärksamhet. Vilka som faktiskt vill ha svar på en konkret fråga och vilka som bara vill gnälla av sig. Vi såg ju till att resenärerna kunde känna sig trygga och ha någon att vända sig till.

Klubbordförande Lina El Yafi, som är förare, är kritisk till hur hela processen gått till.

– De drev det som ett arbetsmiljöärende, men jag tror att syftet hela tiden var att spara pengar genom att minska på personalen, säger Lina El Yafi.

Men behovet av information, att ha någon att fråga, säkerhet och trygghet, är inget stolparna kan stå till tjänst med, menar Lina El Yafi.

 

Lina El Yafi

– För oss förare har arbetsmiljön blivit sämre. Många resenärer knackar på rutan till förarhytten för att fråga om hur man betalar och så vidare. Vår tidtabell är pressad nog som det är och det gör det ännu värre. Dessutom kan vi inte alltid svara, vilket ger missnöjda resenärer.

Hon är noga med att påpeka att det inte är tekniken i sig som är problemet. Rätt använd kan den göra livet lättare och arbetet bättre för alla.

– Men som det är nu stannar vinsterna med teknikutvecklingen bara hos företagen. Vi blir i stället av med jobbet eller får otryggare anställningar och en sämre kvalitet på det vi gör, säger Lina El Ya .

För att få en förändring krävs politiska beslut, tror hon.

– Om teknikutvecklingen i stället kan leda till att vi inte behöver arbeta lika mycket och får mer fritid, men utan försämrad levnadsstandard, så är det bara positivt. Men så är det inte nu.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.