Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Krönika

Kollektivtrafik måste få kosta mer

Den pågående klimatförändringen är en tickande bomb som riskerar att tillintetgöra levnadsmöjligheterna för våra efterkommande. För de allra flesta kan klimatpåverkan minska snabbast genom att man byter flyg-och bilresor mot utsläppssnåla transportslag.

30 augusti 2013 15:42

Den pågående klimatförändringen är en tickande bomb som riskerar att tillintetgöra levnadsmöjligheterna för våra efterkommande. Redan i dag drabbas många människor av översvämningar i vissa områden, medan andra svälter ihjäl på grund av långvarig torka.

Att de extrema väderfenomenen blir allt vanligare märker vi även i Sverige, mest i form av översvämningar.

När man inser allvaret i det som pågår är det lätt att bli förtvivlad. Vad kan man då göra som enskild?

För de allra flesta kan klimatpåverkan minska snabbast genom att man byter flyg-och bilresor mot utsläppssnåla transportslag. Bäst är förstås att cykla eller gå, men det finns många tillfällen där det är för långt eller att kollektivtrafik av andra skäl är ett mer praktiskt alternativ.

Resenärsforum är en paraplyorganisation som ska tillvarata kollektivtrafikanternas intressen och verka för att branschen får bättre villkor för kunna att erbjuda en snabb, tät och tillförlitlig trafik.

För resenärerna är de anställdas villkor väldigt viktiga. Om anställda är trötta, på grund av långa arbetspass, eller känner sig pressade och otrygga i sin anställning, har de svårt att ge det kundbemötande som behövs för att resan ska bli bra. De anställda i kollektivtrafiken utför en strategisk samhällstjänst och bör bli värderade därefter. Detta är inte bara en fråga för de arbetsgivare som har anställt dem utan även en fråga där kollektivtrafikens villkor styrs av spelregler och anslag som styrs av politiska beslut.

För att resan ska vara säker måste investeringar och underhåll dimensioneras för att minimera risken för olyckor. De förändringar som skötseln av järnvägen har genomgått det senaste årtiondet har lett till färre anställda för det faktiska underhållet, trots att volymen tågtrafik ökat kraftigt.

Forskare vid KTH menar att Trafikverket inte verkar ha kontroll över situationen. Tågrälsen sitter på många ställen lös då rälsens fästen ständigt lossnar. Detta är givetvis helt oacceptabelt.

Kollektivtrafiken måste få kosta mer för att såväl resenärer som anställda i kollektivtrafikbranschen ska få rimliga villkor.

Att så blir fallet är en angelägenhet för hela samhället, eftersom en attraktiv kollektivtrafik är en förutsättning för att komma till och från jobbet, för att städerna inte ska korka igen av trängsel och för att minska trafikens klimatpåverkan till en acceptabel nivå.

Resenärsforum stödjer därför de fackliga organisationernas krav på trygga och rimliga arbetsvillkor, men riktar även krav på att riksdag och regering ger kollektivtrafikbranschen bättre förutsättningar att verka inom.

Karin Svensson Smih, ordförande Resenärsforum
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Retroaktiv lön

Tillägg till tidigare utbetald lön på grund av att ett nytt kollektivavtal träffats i efterhand.