Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Krönika

Kollektivtrafik måste få kosta mer

Den pågående klimatförändringen är en tickande bomb som riskerar att tillintetgöra levnadsmöjligheterna för våra efterkommande. För de allra flesta kan klimatpåverkan minska snabbast genom att man byter flyg-och bilresor mot utsläppssnåla transportslag.

30 augusti 2013 15:42

Den pågående klimatförändringen är en tickande bomb som riskerar att tillintetgöra levnadsmöjligheterna för våra efterkommande. Redan i dag drabbas många människor av översvämningar i vissa områden, medan andra svälter ihjäl på grund av långvarig torka.

Att de extrema väderfenomenen blir allt vanligare märker vi även i Sverige, mest i form av översvämningar.

När man inser allvaret i det som pågår är det lätt att bli förtvivlad. Vad kan man då göra som enskild?

För de allra flesta kan klimatpåverkan minska snabbast genom att man byter flyg-och bilresor mot utsläppssnåla transportslag. Bäst är förstås att cykla eller gå, men det finns många tillfällen där det är för långt eller att kollektivtrafik av andra skäl är ett mer praktiskt alternativ.

Resenärsforum är en paraplyorganisation som ska tillvarata kollektivtrafikanternas intressen och verka för att branschen får bättre villkor för kunna att erbjuda en snabb, tät och tillförlitlig trafik.

För resenärerna är de anställdas villkor väldigt viktiga. Om anställda är trötta, på grund av långa arbetspass, eller känner sig pressade och otrygga i sin anställning, har de svårt att ge det kundbemötande som behövs för att resan ska bli bra. De anställda i kollektivtrafiken utför en strategisk samhällstjänst och bör bli värderade därefter. Detta är inte bara en fråga för de arbetsgivare som har anställt dem utan även en fråga där kollektivtrafikens villkor styrs av spelregler och anslag som styrs av politiska beslut.

För att resan ska vara säker måste investeringar och underhåll dimensioneras för att minimera risken för olyckor. De förändringar som skötseln av järnvägen har genomgått det senaste årtiondet har lett till färre anställda för det faktiska underhållet, trots att volymen tågtrafik ökat kraftigt.

Forskare vid KTH menar att Trafikverket inte verkar ha kontroll över situationen. Tågrälsen sitter på många ställen lös då rälsens fästen ständigt lossnar. Detta är givetvis helt oacceptabelt.

Kollektivtrafiken måste få kosta mer för att såväl resenärer som anställda i kollektivtrafikbranschen ska få rimliga villkor.

Att så blir fallet är en angelägenhet för hela samhället, eftersom en attraktiv kollektivtrafik är en förutsättning för att komma till och från jobbet, för att städerna inte ska korka igen av trängsel och för att minska trafikens klimatpåverkan till en acceptabel nivå.

Resenärsforum stödjer därför de fackliga organisationernas krav på trygga och rimliga arbetsvillkor, men riktar även krav på att riksdag och regering ger kollektivtrafikbranschen bättre förutsättningar att verka inom.

Karin Svensson Smih, ordförande Resenärsforum
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Dispositiv

En lag eller lagparagraf som kan förhandlas bort för att ersättas med ett avtal mellan fack och arbetsgivare.