Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Lars Månsson, huvudskyddsombud Foto: Veronica Rönnlund

Kollegorna ett viktigt stöd

Kollegerna är ett viktigt stöd och de festa är tillbaka på jobbet inom tre dagar efter en personpåkörning. Det säger Lars Månsson, lokförare och huvudskyddsombud för Arriva Tåg i Malmö. Men tre dagar är bara början på ett rehabiliteringsarbete som pågår livet ut.

16 april 2013 13:48

Lars Månsson, 53, har haft tur. På 32 år har han bara varit med om en incident som var i närheten av en påkörning. Den slutade lyckligt.

– Det var en gång på 80-talet, jag jobbade på SJ. En man stod plötsligt på spåret i en kurva och jag började bromsa. Som tur var klev han snabbt två steg åt sidan och när tåget passerade tittade han mig rakt in i ögonen.

– Den blicken glömmer jag aldrig, säger Lars Månsson och påtalar att idag tas personal ibland ur tjänst även vid incidenter.

Som huvudskyddsombud har Lars Månsson kontakt med ett 20-tal kamrathjälpare som har till uppgift att stödja företagets kolleger vid olyckor och kriser. Arbetet, som startade i SJ på 80-talet, tillämpas nu på de festa av landets stora järnvägsföretag. Med en grundutbildning i hur människor reagerar i chock är det kamrathjälparens uppgift att vara först på plats när någonting händer. En värmande filt över axlarna, lite varmt att dricka, någon som tröstar. Små insatser som visat sig vara viktiga i det långsiktiga rehabiliteringsarbetet. Värst är reaktionerna vid rena olyckor, till exempel påkörning av lekande barn.

– Även om lokförarna är inställda på att de kommer att köra på någon förr eller senare, är det alltid lika överraskande. Reaktionerna är olika, men de festa fokuserar på om de kunde gjort något för att förhindra olyckan.

En lokförare som råkat ut för en personpåkörning tas omedelbart ur tjänst och ibland även resten av besättningen. Inom 48 timmar måste personen träffa läkare i företagshälsovården. När läkaren ger klartecken återgår personen till arbetet, de festa är tillbaka inom tre dagar.

Lars Månsson tycker att den tiden räcker. Att gå hemma för länge och grubbla hjälper inte, menar han. Viktigt är också att ha en kamratstödjare till hands första gången man måste passera olycksplatsen igen.

– Det tar en tid, till slut tänker man inte på det så mycket. Men att radera ut minnet är omöjligt och man blir oerhört känslig och uppmärksam på händelser runt tåget, säger Lars Månsson, som ställer sig tveksam till om det går att eliminera problemet genom fler övervakningskameror eller mer stängsel.

Det finns inga uppgifter om hur mycket tillbuden och verksamheten runt kamrathjälpen har kostat Arriva. I vissa fall betalar AFA ut ersättning till personal som drabbas.

Veronica Rönnlund
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko har lämnat förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal

Seko har lämnat förhandlingarna om ett nytt arbetstidsavtal på Nationella transportenheten, NTE. Därmed fortsätter Sekos medlemmar att arbeta under det befintliga avtalet. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Blockad

En stridsåtgärd då arbetstagarsidan stoppar vissa arbeten