Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Lars Månsson, huvudskyddsombud Foto: Veronica Rönnlund

Kollegorna ett viktigt stöd

Kollegerna är ett viktigt stöd och de festa är tillbaka på jobbet inom tre dagar efter en personpåkörning. Det säger Lars Månsson, lokförare och huvudskyddsombud för Arriva Tåg i Malmö. Men tre dagar är bara början på ett rehabiliteringsarbete som pågår livet ut.

16 april 2013 13:48

Lars Månsson, 53, har haft tur. På 32 år har han bara varit med om en incident som var i närheten av en påkörning. Den slutade lyckligt.

– Det var en gång på 80-talet, jag jobbade på SJ. En man stod plötsligt på spåret i en kurva och jag började bromsa. Som tur var klev han snabbt två steg åt sidan och när tåget passerade tittade han mig rakt in i ögonen.

– Den blicken glömmer jag aldrig, säger Lars Månsson och påtalar att idag tas personal ibland ur tjänst även vid incidenter.

Som huvudskyddsombud har Lars Månsson kontakt med ett 20-tal kamrathjälpare som har till uppgift att stödja företagets kolleger vid olyckor och kriser. Arbetet, som startade i SJ på 80-talet, tillämpas nu på de festa av landets stora järnvägsföretag. Med en grundutbildning i hur människor reagerar i chock är det kamrathjälparens uppgift att vara först på plats när någonting händer. En värmande filt över axlarna, lite varmt att dricka, någon som tröstar. Små insatser som visat sig vara viktiga i det långsiktiga rehabiliteringsarbetet. Värst är reaktionerna vid rena olyckor, till exempel påkörning av lekande barn.

– Även om lokförarna är inställda på att de kommer att köra på någon förr eller senare, är det alltid lika överraskande. Reaktionerna är olika, men de festa fokuserar på om de kunde gjort något för att förhindra olyckan.

En lokförare som råkat ut för en personpåkörning tas omedelbart ur tjänst och ibland även resten av besättningen. Inom 48 timmar måste personen träffa läkare i företagshälsovården. När läkaren ger klartecken återgår personen till arbetet, de festa är tillbaka inom tre dagar.

Lars Månsson tycker att den tiden räcker. Att gå hemma för länge och grubbla hjälper inte, menar han. Viktigt är också att ha en kamratstödjare till hands första gången man måste passera olycksplatsen igen.

– Det tar en tid, till slut tänker man inte på det så mycket. Men att radera ut minnet är omöjligt och man blir oerhört känslig och uppmärksam på händelser runt tåget, säger Lars Månsson, som ställer sig tveksam till om det går att eliminera problemet genom fler övervakningskameror eller mer stängsel.

Det finns inga uppgifter om hur mycket tillbuden och verksamheten runt kamrathjälpen har kostat Arriva. I vissa fall betalar AFA ut ersättning till personal som drabbas.

Veronica Rönnlund
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.