Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Klubben besviken efter strejken

Förra sommarens tågstrejk på Öresundståg sågs som en stor seger för Seko. Ett år efteråt går åsikterna isär om strejkens effekt.

10 juni 2015 10:52

Strejken ledde till att de timanställda i tågbranschen fick upp sina löner och andelen visstids- och deltidsanställda begränsades till 5 procent lokalt inom Veolia, idag Transdev.

Seko centralt är nöjda, medan företrädare för den lokala klubben på Transdev är besvikna.

Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson tycker fortfarande att konflikten var framgångsrik.
Han pekar framförallt på de centrala delarna i avtalet, som löneökningen för alla timanställda i
spårbranschen, och att 225 arbetsdagar utgör ett arbetat år även för visstidsanställda.

Lokalt på Transdev Öresundståg är klubbens företrädare nöjda med löneutfallet. De timanställda har fått sina löneökningar. Tidigare har klubben konstaterat att antalet uppsägningar blev lägre än befarat.

Men den dominerande känslan bland de förtroendevalda verkar ändå vara besvikelse. Framförallt över att andelen arvodister, visstidsanställda är högre än överenskommet i avtalet. Och över
arbetsgivarens ”ovilja” att samverka och informera.

Lokföraren Lars Holmqvist är nyvald klubbordförande. Han säger att Transdev meddelat att andelen arvodister var mellan 10 och 12 procent i maj, avtalet säger maximalt 5 procent.
– I början av juni ska vi få nya siffror men jag räknar med att andelen då har stigit. Jag har frågat
arbetsgivaren hur de vill hantera olika anställningsformer framöver men har inte fått något svar,
säger han.
Transdev hävdar, enligt facket, att det inte går att erbjuda fasta tjänster, trots att avtalet även på den punkten säger att det i första hand ska vara fasta heltidsjobb.
– Vi har timanställda som jobbat tillräckligt länge för att ha rätt till en tillsvidareanställning, säger
Lars Holmqvist.

Transdev pekar i sin tur på att avtalet säger att Seko lokalt ska medverka till att uppnå en effektivitet
i arbetstidsuttaget på 96–98 procent, det vill säga så stor del av arbetstiden ska personalen
vara på tågen.Det har varit svårt att komma överens om hur det ska tolkas.

– Det måste redas ut vad det innebär. Kanske prövas centralt, funderar Lars Holmqvist.

Valle Karlsson vill inte kommentera det lokala arbetet. Han säger att det är en fråga för de lokala parterna att komma överens och att båda har utfästelser till varandra.

Mikael Silver, driftschef på Transdev Öresundståg säger till Sekotidningen att det stämmer att företaget inte nått målet med högst fem procent visstidsanställda och inte heller effektivitetsmålet. Hur många procent visstidare det är i dag vill han inte berätta.

På frågan varför Transdev inte lever upp till målen svarar han att det krävs mer arbete med den lokala anpassningen. Det arbetet är inte avslutat.

-Det är komplext att göra scheman. Men vi har redan påbörjat arbetet med nästa turlista för 2016 och då hoppas jag att vi når ända fram.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Det är första dagen med id-kontroller av passagerare som ska resa från Danmark till Sverige och det är nytt för såväl resenärer som tågpersonal på Öresundstågen. Läs mer

”Tågpersonal bör inte utföra id-koll”

Inom ett par veckor lägger regeringen fram ett förslag om id-kontroll på bussar och tåg till Sverige. Hur det ska gå till diskutera regeringen just nu med transportörerna, det vill säga de tåg- och bussbolag som kör trafiken. Läs mer

Klubben besviken efter strejken

Förra sommarens tågstrejk på Öresundståg sågs som en stor seger för Seko. Ett år efteråt går åsikterna isär om strejkens effekt. Läs mer

Sekos ordförande på Öresundståg avgår

Ordförande för Seko klubb på Öresundståg, Jens Kvist Christensen, lämnar sitt uppdrag. Läs mer

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Strejken är efterlängtad

Det sista Öresundståget från Köpenhamn kommer fram till Malmö två minuter före 03 och Jonas Gadd och hans kollega kan andas ut. Det är måndag morgon, klockan slår 03 och Sekos strejk på Veolia har precis inletts. Läs mer

Otryggt för timanställda på Veolia

Konflikten på Veolia handlar i hög grad om de visstidsanställdas osäkra villkor. Det är i stort sett omöjligt att veta när och hur mycket man får arbeta, säger en tågvärd som Sekotidningen pratat med. Läs mer