Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Det krävs en pakt mellan miljö och arbete, säger Svante Axelsson Foto: Lennart Engström
Intervjun

Klimatomställning inget offer

Klimatomställningen är inget hot mot välfärden. Den är tvärtom en förutsättning för hållbara jobb. Det hävdar Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

29 oktober 2014 12:57

Här sitter han som vill ta din bil, sätta stopp för din brasilianska biff och byta ut din badsemester i Thailand mot en tågresa, kanske ända till Berlin.

Bland förmiddagsfkande studenter, hantverkare och pensionärer på kafé Fågelsången i Uppsala har vi stämt träff med Svante Axels son, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Lite försenad parkerar han sin cykel och sätter sig omsider tillrätta med en stor kopp kaffe – som kommer att hinna kallna innan den är urdrucken eftersom det finns så mycket som behöver förklaras.

– Visste du förresten att Naturskyddsföreningen har fler medlemmar än vad Socialdemokraterna, Moderaterna, Centern, Kristdemokraterna och Folkpartiet har tillsammans, undrar Svante Axelsson.

Hur många de är får vi inte veta, siffrorna offentliggörs efter årsskiftet, men det är fler än 206 000 och har slagit alla tidigare rekord.

När vi ses har det gått en knapp vecka sedan det riksdagsval som för första gången gav Miljöpartiet plats i en regering, trots att inte klimat- eller miljöfrågor hade någon speciellt framträdande plats i valrörelsen.

– Det är ju de som strider som väljer vapen, denna gång blev det skolan.

DSC_0033Även om miljön inte fick någon större plats inför valet och trots att Sverige missar 14 av de 16 mål för miljön som riksdagen beslutat om, är Svante Axelsson optimist. Det märks redan i titeln till den bok han nyligen gett ut ”Vår tid är nu, tio hoppfulla perspektiv på klimatkrisen” (Ordfront förlag).

Men han är inte optimist i bemärkelsen ”ja ja, det ordnar sig alltid”. Däremot tror han att förändring är möjlig, även om den inte kommer av sig själv. Svante Axelsson säger att han får inspiration av miljöhistorien. Den visar på vilka möjligheter vi har.

– Varje år räddas över en miljon människoliv som ett direkt resultat av den globala utfasningen av bly. Vi har fått stopp på klorblekning av papper, utsläppen av svavel minskar kraftigt och ozonskiktet återhämtar sig sedan vi förbjöd freoner.

Han fortsätter med att tala om värderingar, om hur främmande det idag låter med barnaga och med rökning på krogen, om hur synen på homosexuella förändrats, och att ingen längre ser det som ett övergrepp från överheten när vi knäpper på oss säkerhetsbältet eller tänder halvljuset mitt på dagen.

Därmed menar han att det också borde gå, måste gå, att ändra de attityder som gör att mycket kött på grillen, långa flygresor, stora bilar och en omfattande konsumtion ses som en viktig del av ett lyckligt liv.

– När vi säger att utsläppen behöver minska från 12 ton per person och år till närmare noll ton, så får folk nästan ångest. Men släpp den och tänk istället vad du vill ha mer av – skola, äldrevård, infrastruktur. Oro inför förändringar borde bytas ut mot oro inför stillastående.

– Det är värderingar som styr oss och vi har lättare att ändra dem än vi tror.

Frågan är om påståendet också är giltigt för industrin, de hotade ju med stort elände om de inte fick ha bly i bensinen eller bleka papper med klor. Nu låter det på samma sätt när det gäller kärnkraften.

Svante Axelsson varnar för alla pessimister.

– Svensk energiintensiv industri ska inte behöva fly för att vi avvecklar kärnkraften. Inget blir bättre av att SSAB flyttar sin verksamhet utomlands.

Han ser kärnkraften som dyr och onödig, och hänvisar bland annat till England som måste ge dyra garantipriser till reaktorägarna i 30 år om någon ska vilja investera i ny kärnkraft, och till Mikael Odenberg, generaldirektör för

Svenska kraftnät som delar hans syn på att ny kärnkraft i Sverige är en utopi.

Och han anser definitivt inte att Vattenfall ska bygga ny kärnkraft.

– Varför ska ett statligt bolag ta dessa enorma ekonomiska risker som ett privat energibolag inte vågar sig på?

Klimathotet är inte längre bara ett hot, den globala uppvärmningen drabbar oss redan. Hur illa det blir och i vilken takt kan ingen säga, men ju längre vi väntar med att göra något, desto allvarligare blir konsekvenserna.

– Det finns ingen anledning att se klimatomställningen som ett lidande eller ett offer, utan som något som ger konkurrenskraftiga jobb. Men vi måste börja ställa om nu, annars blir det faktiskt både lidande och offer. Vi måste också få in i kalkylerna vad vi tjänar på en omställning, nu visas bara kostnaderna.

Svante Axelsson anser att industrin har för liten tro på sig själv och på sin möjlighet till en mer grön omställning.

– När oljepriserna ökade gjorde teknikutvecklingen det också. Verkligheten har alltid visat sig vara bättre än prognoserna. Till exempel tror många att trafikutvecklingen är som ett självspelande piano, att den bara ökar i takt med BNP. Men utvecklingen mellan 1990 och 2007 visar att resandet med tåg ökade dubbelt så mycket som planerat men biltrafiken med bara hälften så mycket.

DSC_0012Slutsatsen är att man inte ska använda backspegeln för att se in i framtiden. Frågan är vilka konsekvenser det får för Förbifart Stockholm, den häftigt ifrågasatta kringleden?

– Satsa först på kollektivtrafik, och se sedan vilket behov det finns av leden. Jag är inte kategoriskt emot den, men vänta och se. Det är fel att göra denna investering nu när resemönstren är på väg att förändras. Vi måste tänka på att det handlar om vad vi kan få för 30–40 miljarder kronor och att felaktiga infrastrukturprojekt är något vi får dras med i hundratals år.

Föga oväntat vill Svante Axelsson se mer satsningar på järnväg. Han säger att järnväg tycks vara ett naturligt monopol och att staten borde ta ett större ansvar.

– Jag är inte emot konkurrens som princip, kanske är det bra på vissa sträckor. Men det krävs ett systemtänkande inom järnvägen, nu verkar det vara lite lekstuga. Jag vill se mer praktik och mindre ideologi, och att staten går in som borgenär i stora projekt genom att ge ut gröna obligationer.

Svante Axelssons budskap är att en omställning till ett hållbart samhälle är nödvändigt, möjligt och inte alls så besvärligt som vi föreställer oss. Men det kommer ändå att innebära att gamla jobb försvinner.

– Betalningsviljan för att rädda jobb är högre än för att rädda klimatet, 35 miljarder går nu till Rot/Rut och sänkt krogmoms etcetera, tänk de pengarna som miljöinvesteringar, hur mycket skulle vi inte få?

­ Strukturomvandling är vi ju bra på i Sverige. Det krävs en pakt mellan miljö och arbete och att de som drabbas av omställningen kompenseras. Flaskhalsen i klimatomställningen i Sverige och internationellt är fördelnings- och rättvisefrågan.

– Nu är det så att vi först förstör och sedan reparerar. Det går inte längre, är inte hållbart och dessutom är det dålig ekonomi.

Svante Axelsson hoppas på ett ökat samarbete med LO. Han säger att det är tätare kontakter mellan miljörörelse och fackförbund på EU-nivå.

– Kålle (LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson) visar att LO har tagit en ny riktning, och jag måste säga att jag är imponerad av Transports klimatarbete.

Och hur var det med flyget, måste vi skippa det?

– Nej, men flyg inte så ofta och tänk på att en flygbiljett till Bangkok egentligen skulle vara 6 000 kronor dyrare, mellanskillnaden bjuder staten på. Flyget måste också teknikutvecklas och byta bränsle.

Intervjun är slut men innan Naturskyddsföreningens generalsekreterare skyndar mot tåget till Stockholm säger han att Sverige kan bli en viktig internationell förebild, ett land som förenar välfärd med en vettig klimatpolitik.

– Eller som tidigare miljökommissionär Potocnik så slagkraftigt formulerade frågan: Antingen får vi grön tillväxt eller ingen tillväxt alls.

 

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Huvudorganisationer

Arbetstagarsidans huvudorganisationer är Landsorganisationen, LO, Tjänstemännens centralorganisation, TCO och Sveriges akademikers centralorganisation, Saco. Seko är en del av LO.

Arbetsgivarsidans huvudorganisation är Svenskt Näringsliv.