Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Insändare

Karin Svensson Smith har rätt

17 september 2013 14:03

Karin Svensson Smith, har alldeles rätt i att underhållet av Svensk Järnväg är bristfällig. Det beror i mångt och mycket på att vi i Sverige beslutat oss för denna form av anbudsförfarande.

Att en entreprenör får ett underhåll på fem år med option på två är ganska kort tid, detta om man skall införskaffa maskiner, ny personal och lokaler. Det är till och med så att väl etablerade företag ger förlustanbud, bara för att vinna så man kan få ett underhåll och behålla personal.

De entreprenörer som idag underhåller vår järnväg är mycket bra på det som de underhåller, men när man hittar brister har man oftast inte beställaren med på resan. Vi som är ute och jobbar med anläggningen, har ett högt säkerhetstänkande, men blir oftast ifrågasatta. Detta är för att allt grundar sig i en kostnad för beställaren.

Trafikverket har ett felrapporteringssystem som togs fram för att se hur anläggningen mår. Ofelia som systemet heter betyder Noll fel i anläggningen, men det används idag inte som en barometer för hur anläggningen mår. Vad man gör idag är att se hur fort en entreprenör kommer på plats och hur lång tid felavhjälpningen tar, därefter ser man om man kan ge entreprenören viten utifrån avtalen.

Ser man i Ofelia att det är extra mycket fel på en viss bana, borde man ta sig en funderare på om det inte är dags för upprustning. Det finns vissa platser i Sverige där byte av komponenter varit på tal sedan 1989, men är fortfarande inte utbytta trots att trafiken hårdnat. Felavhjälpning tar oftast längre tid än normalt vilket påverkar tågen och resande.

När det gäller kollektivtrafiken är det på samma sätt. Huvudmännen till exempel Västtrafik och SL vill att deras trafik skall köras så billigt som möjligt, detta då trafikbolagen strider i anbud om att få köra trafiken. Även här skapar det ju ett problem som Karin Svensson Smith nämner, löner och hur många anställda man ämnar anställa. Underhållet och städningen på bussar, spårvagnar och tåg kan ju också bli lidande. Allt för att spara pengar. Jag vet att det finns bolag där busschafförerna själva måste städa bussen efter ett arbetspass, detta trots att man kört över tillåten arbetstid.

 Genom att öka biljettpriserna minskar resenärerna, färre resenärer innebär minskade intäkter. Tar man denna ekvation i åtanke ser man vart vi är på väg.  Det är allt för ofta billigare att åka bil än att ta buss, spårvagn eller tåg. Sänker man priset minskar vinsten för huvudmännen på kort sikt, men ökar på lång i och med att resande antalet ökar.

Det är samma här som vid järnvägen, kontraktstiden borde vara längre så att bolagen kan etablera sig tryggt och säkert.

Sverige har alltid varit ett land som haft ett högt säkerhetstänkande och trygga anställningsformer, men tyvärr har vi tagit några steg tillbaka trots fackens krav på trygghet i arbetet.

Finns det idag någon politiker som är beredd att ändra på detta, finner vi oss i att vi låter våra politiker tära på infrastrukturen. Många politiker skryter med att man bygger ut både vägar och järnvägar, men man glömmer bort att det är det gamla som måste underhållas.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.