Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Insändare

Karin Svensson Smith har rätt

17 september 2013 14:03

Karin Svensson Smith, har alldeles rätt i att underhållet av Svensk Järnväg är bristfällig. Det beror i mångt och mycket på att vi i Sverige beslutat oss för denna form av anbudsförfarande.

Att en entreprenör får ett underhåll på fem år med option på två är ganska kort tid, detta om man skall införskaffa maskiner, ny personal och lokaler. Det är till och med så att väl etablerade företag ger förlustanbud, bara för att vinna så man kan få ett underhåll och behålla personal.

De entreprenörer som idag underhåller vår järnväg är mycket bra på det som de underhåller, men när man hittar brister har man oftast inte beställaren med på resan. Vi som är ute och jobbar med anläggningen, har ett högt säkerhetstänkande, men blir oftast ifrågasatta. Detta är för att allt grundar sig i en kostnad för beställaren.

Trafikverket har ett felrapporteringssystem som togs fram för att se hur anläggningen mår. Ofelia som systemet heter betyder Noll fel i anläggningen, men det används idag inte som en barometer för hur anläggningen mår. Vad man gör idag är att se hur fort en entreprenör kommer på plats och hur lång tid felavhjälpningen tar, därefter ser man om man kan ge entreprenören viten utifrån avtalen.

Ser man i Ofelia att det är extra mycket fel på en viss bana, borde man ta sig en funderare på om det inte är dags för upprustning. Det finns vissa platser i Sverige där byte av komponenter varit på tal sedan 1989, men är fortfarande inte utbytta trots att trafiken hårdnat. Felavhjälpning tar oftast längre tid än normalt vilket påverkar tågen och resande.

När det gäller kollektivtrafiken är det på samma sätt. Huvudmännen till exempel Västtrafik och SL vill att deras trafik skall köras så billigt som möjligt, detta då trafikbolagen strider i anbud om att få köra trafiken. Även här skapar det ju ett problem som Karin Svensson Smith nämner, löner och hur många anställda man ämnar anställa. Underhållet och städningen på bussar, spårvagnar och tåg kan ju också bli lidande. Allt för att spara pengar. Jag vet att det finns bolag där busschafförerna själva måste städa bussen efter ett arbetspass, detta trots att man kört över tillåten arbetstid.

 Genom att öka biljettpriserna minskar resenärerna, färre resenärer innebär minskade intäkter. Tar man denna ekvation i åtanke ser man vart vi är på väg.  Det är allt för ofta billigare att åka bil än att ta buss, spårvagn eller tåg. Sänker man priset minskar vinsten för huvudmännen på kort sikt, men ökar på lång i och med att resande antalet ökar.

Det är samma här som vid järnvägen, kontraktstiden borde vara längre så att bolagen kan etablera sig tryggt och säkert.

Sverige har alltid varit ett land som haft ett högt säkerhetstänkande och trygga anställningsformer, men tyvärr har vi tagit några steg tillbaka trots fackens krav på trygghet i arbetet.

Finns det idag någon politiker som är beredd att ändra på detta, finner vi oss i att vi låter våra politiker tära på infrastrukturen. Många politiker skryter med att man bygger ut både vägar och järnvägar, men man glömmer bort att det är det gamla som måste underhållas.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Låglönesatsning

En särskild satsning i kollektivavtalsförhandlingarna på de personer eller grupper som har de lägsta lönerna.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer