Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Insändare

Karin Svensson Smith har rätt

17 september 2013 14:03

Karin Svensson Smith, har alldeles rätt i att underhållet av Svensk Järnväg är bristfällig. Det beror i mångt och mycket på att vi i Sverige beslutat oss för denna form av anbudsförfarande.

Att en entreprenör får ett underhåll på fem år med option på två är ganska kort tid, detta om man skall införskaffa maskiner, ny personal och lokaler. Det är till och med så att väl etablerade företag ger förlustanbud, bara för att vinna så man kan få ett underhåll och behålla personal.

De entreprenörer som idag underhåller vår järnväg är mycket bra på det som de underhåller, men när man hittar brister har man oftast inte beställaren med på resan. Vi som är ute och jobbar med anläggningen, har ett högt säkerhetstänkande, men blir oftast ifrågasatta. Detta är för att allt grundar sig i en kostnad för beställaren.

Trafikverket har ett felrapporteringssystem som togs fram för att se hur anläggningen mår. Ofelia som systemet heter betyder Noll fel i anläggningen, men det används idag inte som en barometer för hur anläggningen mår. Vad man gör idag är att se hur fort en entreprenör kommer på plats och hur lång tid felavhjälpningen tar, därefter ser man om man kan ge entreprenören viten utifrån avtalen.

Ser man i Ofelia att det är extra mycket fel på en viss bana, borde man ta sig en funderare på om det inte är dags för upprustning. Det finns vissa platser i Sverige där byte av komponenter varit på tal sedan 1989, men är fortfarande inte utbytta trots att trafiken hårdnat. Felavhjälpning tar oftast längre tid än normalt vilket påverkar tågen och resande.

När det gäller kollektivtrafiken är det på samma sätt. Huvudmännen till exempel Västtrafik och SL vill att deras trafik skall köras så billigt som möjligt, detta då trafikbolagen strider i anbud om att få köra trafiken. Även här skapar det ju ett problem som Karin Svensson Smith nämner, löner och hur många anställda man ämnar anställa. Underhållet och städningen på bussar, spårvagnar och tåg kan ju också bli lidande. Allt för att spara pengar. Jag vet att det finns bolag där busschafförerna själva måste städa bussen efter ett arbetspass, detta trots att man kört över tillåten arbetstid.

 Genom att öka biljettpriserna minskar resenärerna, färre resenärer innebär minskade intäkter. Tar man denna ekvation i åtanke ser man vart vi är på väg.  Det är allt för ofta billigare att åka bil än att ta buss, spårvagn eller tåg. Sänker man priset minskar vinsten för huvudmännen på kort sikt, men ökar på lång i och med att resande antalet ökar.

Det är samma här som vid järnvägen, kontraktstiden borde vara längre så att bolagen kan etablera sig tryggt och säkert.

Sverige har alltid varit ett land som haft ett högt säkerhetstänkande och trygga anställningsformer, men tyvärr har vi tagit några steg tillbaka trots fackens krav på trygghet i arbetet.

Finns det idag någon politiker som är beredd att ändra på detta, finner vi oss i att vi låter våra politiker tära på infrastrukturen. Många politiker skryter med att man bygger ut både vägar och järnvägar, men man glömmer bort att det är det gamla som måste underhållas.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.