Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Tågstrejk
Nyhet

Kampviljan växer i Malmö

De strejkande i Malmö är mer taggade än någonsin. Kampviljan växer i takt med att parterna kommer allt längre från varandra.

9 juni 2014 14:55

Ge inte vika. Det får inte bli någon halvmesyr som gör att man måste skämmas för allt stöd vi fått från allmänheten.

 

image

Budskapet är tydligt från de strejkande på Veolia i Malmö till Sekos ombudsman PO Fällman som är på besök.

Seko får inte ge upp, inte gå med på ett dåligt avtal, inte sälja ut de timanställda eller deltidarna.

-Vi ger inte vika , säger han. Tvärtom är det här bara början. Nu hoppas vi att Seko och övriga LO-familjen fattar bra beslut så att det blir ytterligare tryck i konflikten.

Han pratar om sympatiåtgärder som ännu inte beslutats men som alla verkar vara övertygade om kommer inom kort. När, var, vilka och hur är oklart, men det finns många som är sugna på att visa sitt missnöje med utvecklingen på svensk arbetsmarknad mot allt fler osäkra anställningar.

PO Fällman är i Malmö för att informera om strejken men också för att ge lugnande bild till dem som igår söndag trodde att Seko backat från sina krav. Citat i media gav intryck av att flera krav strukits.

-Så är det inte, tvärtom står vi fast vid våra krav på tak för deltider och timanställda. Vi gick igår ut med två krav för att renodla, att timanställda ska få fast jobb efter ett år och ett maxtak på 40 000 timmar på Veolia. Med det betydde inte att vi lämnat resten, säger PO Fällman till de 60-talet samlade strejkvakterna och medlemmarna på Malmö central i dag måndag.

Beskedet tas emot med lättnad samtidigt som ilskan mot Veolia och Almega stärks när de församlade får se de krav på arbetsgivarna lade fram igår söndag och som bland annat innebar krav på nattarbete, 13-timmarspass och semesterperiod mellan maj och september.

-De kom med helt nya krav som inte löser konflikten, säger PO Fällman, som gör att vi står ännu längre ifrån varandra än för en vecka sedan.

Sarah Andersson är tågvärd och en avdelning första som gick strejkvakt förra måndagen. Hon blir mycket upprörd när hon får veta hur Almega agerar.

-Kampviljan växer, säger hon.

Värmen är tryckande i lokalen där mötet hålls. Och ilskan över arbetsgivare som inte lyssnar på personalen, som saknar kompetens för sitt arbete och som vill ersätta fasta heltidare med timanställda, kanske bara för att de inte kan planera och rita scheman.

-Vi ställer krav och kan visa att det går att få ut tid och effektivitet, men de är inte intresserade, säger Jens Kvist, klubbordförande på Veolia Öresundståg.
I dagsläget händer inget i förhandlingarna mellan parterna. Medlarna avvaktar och det finns inga möten inbokade. I dag och i morgon fattas eventuellt beslut om sympatiåtgärder.

-Ta ut Pågatågen, det slår ut hela Skåne och personalen är sugen, säger en av mötesdeltagarna.

-Ta ut någon annan del av landet, säger en annan.

PO Fällman ser klurig ut och säger åt församlingen att hålla ögonen öppna i morgon eller på onsdag.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

5 kommentarer

  1. Fredrik

    Stäng alla veolia tåg, kustpilen, snälltåget

  2. Rikard H

    Släng ut Veolia från Sverige!! Dom har inget här å göra

  3. Passagerare

    Stå på er! Vi är många som blir drabbade men det gör inget, solidaritet är viktigt. Sverige har en gång byggt på det, er kamp väcker kampvilja även bland andra, inte bara tågpersonal. Krossa kapitalisterna och ta tillbaka det de stjäl från er, tid, pengar pch värdighet! Ge inte upp!

  4. Information om SEKO:s strejk | Socialistiska Partiet

    […] Sekotidningen: ”Vi har inga timanställda på tågen” Sekotidningen: Kampviljan växer i Malmö […]

  5. Ulf Flodin medlem i Järnvägsfrämjandet

    Det är viktigt med bra arbetsförhållanden för att man ska behålla sin hälsa. Långa arbetspass, över 9 tim, ovissa anställningsförhållanden är hälsoskadliga för många människor, och ska därför undvikas i så välmående länder som vårt. Så stå på er.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Hot och våld
Robert uppmanar att anmäla alla hot

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

Löneglidning

Löneökningar som ligger utöver de pengar man kommit överens om i de centrala kollektivavtalen. Förekommer ibland efter lokala löneförhandlingar och gäller för ett enskilt företag eller enskild arbetsplats.