Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Servicevärden Mona Ataskhar förbereder avgång Foto: Linus Meyer
Reportage

Kampen om resenärerna hårdnar

En ny tågoperatör har kommit till stan. MTR Express utmanar SJ på sträckan Stockholm–Göteborg och Sekotidningen har tagit en provtur.

12 juni 2015 15:49

Kvart över sex på morgonen rullar MTR Express rödblanka tåg in på Stockholm Central. På perrongen står tre lokförare, instruktören Johan Hellström samt de två lokförareleverna Ivan Duffy och Roger Eriksson.

De två senare är, trots elevstatusen, båda erfarna lokförare. Ivan har kört Upptåget i fyra år och Roger kommer från SJ där han själv varit lokförarinstruktör. Men nu går han alltså själv i lära eftersom tågtypen, Flirt Nordic från schweiziska Stadler, är ny både för honom och för Sverige.

– Men tanken är att jag ska bli lärare här också. Johan ska stå för teorin och jag ska ha eleverna i lokförarhytten.

Han trivdes bra på SJ men lockades av små­ skaligheten hos MTR Express.

– Det är korta beslutsvägar och nära mel­lan chefer och anställda. Vd:s dörr står öp­pen om man har några synpunkter. Och se­dan är det ju roligt att det är så nytt allting.

Även Johan Hellström gillar det nya:

– Det är kul att prova något nytt och vara med från början och bygga upp företaget. Jag lockades av den utmaningen.

Liksom Ivan:

– Alla verkar vara väldigt positiva och man har känslan av att vara med om något nytt och stort. För mig som kört Upptåg tidigare är det dessutom väldigt kul att köra på ”stora banan” med sprillans fordon.

Nybyggarkänslan är emellertid inte bara av godo. Ett visst mått av kaos bodde till en början granne med pionjärandan.

– I början var det en hel del strul med schemaläggning och sådant, men det har löst sig nu, tycker jag. Det är fördelen med ett mind­re företag, att man kan ta tag i problem och lösa dem snabbt, säger Johan Hellström.

Foto: Linus Meyer

När vi kliver ombord på tåget är nybils­känslan inte långt borta, såväl lukten som finishen vittnar om att tåget inte rullat långt sedan det lämnade fabriken.

Vi lämnar sedan Stockholm med destination Göteborg. MTR Express är den första riktiga utmanaren till SJ på denna sträcka som är en av få, om inte den enda, lönsamma tåglinjen i Sverige. Men

även om MTR Express och SJ som företag är bittra konkurrenter är stäm­ningen god mellan de anställda i bolagen.

– Vi hejar alltid glatt på varandra och de kommer gärna ombord och tittar. De är ju nyfikna på våra nya tåg, säger servicevär­den Birgit Andersson som idag är posterad i caféet, som ligger mitt i tåget.

Nyfikenheten märks också bland passa­gerarna denna morgon. När de kommer för att köpa frukost ställer de flesta olika frågor om tåget, hastigheten och avsaknaden av korglutning.

– Det är väldigt många, framförallt lite äldre män, som gillar att prata om tåg, säger Birgit Andersson.

– Ja, gud vad de pratar tåg. Jag har lärt mig otroligt mycket av dem, fyller kollegan Mona Ataskhar i.

Men de flesta frågorna under dagens resa handlar om biljettpriset, och om det kom­ mer att fortsätta vara så lågt. En högst ove­tenskaplig undersökning som Sekotidningen utför på plats visar att det just är priset som fällt avgörandet för val av tåg.

När vi lagt Skövde bakom oss kommer Kenneth Jansson, som reser med sonen Oliver, för att köpa kaffe och godis.

– Jag reser den här sträckan ofta så om pri­set fortsätter vara så här lågt kommer det bli fler resor, säger han.

Konkurrensen märks annars mest genom påkostade reklamkampanjer från båda håll och en anmälan till Konkurrensverket. Det var MTR Express som anmälde SJ för att man stängdes ute från biljettförsäljning via sajten sj.se, något som inte drabbat andra SJ­ konkurrenter. Men Konkurrensverket gick på SJ:s linje som var att de andra ses som komplement till SJ:s egen trafik medan MTR Express är en direkt konkurrent på den lön­sammaste linjen.

Så än så länge går biljetterna bara att boka via företagets egen hemsida. På tåget viseras sedan biljetterna inte på vanligt sätt. I tåg­ värdens telefon finns en app som visar vilka platser som är bokade och incheckade, de ly­ser grönt. Bara om en plats är rödmarkerad ska tågvärden kolla.

– Oftast är det för att de bokat sent, och då tittar vi på deras leg, säger Mona Ataskhar.

Foto: Linus Meyer

Hon har lite svårt att vänja sig vid det nya systemet. Anledning är att hon kommer från tunnelbanan där visering är a och o för en spärrvakt. Men när tåget stannar i Herr­ljunga får hon ändå ge visst utlopp för den gamla andan.

– Endast biljetter till MTR Express på det­ ta tåg, skriker hon upprepade gånger ut över perrongen när folk försöker gå på.

Och det är på förekommen anledning hon står där och gapar. Just i Herrljunga är det många som försöker gå på med biljetter till länstrafiken.

– När man säger till och folk ändå vill gå på, då går jag bonanza! Då tänker jag att ingen kommer förbi min spärr utan biljett.

Hon går sedan en sväng genom det till en tredjedel fyllda tåget för att plocka skräp och se till att allt är ok. Det är mycket lugnt på tåget. Många sitter och sover medan andra arbetar. Något som

inte riktigt passar Mona Ataskhar som gärna vill ha lite mer fart på jobbet.

– Jag gillar kaos. Det är ju mycket roli­gare när det är fullsatt och mycket att göra.

Villkoren för de anställda motsvarar övriga avtal inom spårtrafikbranschen. Det lokala kollektivavtalet på MTR Express, som teck­nades ett år innan trafiken kom igång, ligger i nivå med andra

spåravtal, med den uttalade ambitionen att företaget inte skulle lönedum­pa sig in på marknaden.

– Man vill ju inte bli ett Ryan Air på spåret, det är viktigt, säger Birgit Andersson strax innan vi rullar in på Göteborgs central.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Varsel

Se Konfliktvarsel.