Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Servicevärden Mona Ataskhar förbereder avgång Foto: Linus Meyer
Reportage

Kampen om resenärerna hårdnar

En ny tågoperatör har kommit till stan. MTR Express utmanar SJ på sträckan Stockholm–Göteborg och Sekotidningen har tagit en provtur.

12 juni 2015 15:49

Kvart över sex på morgonen rullar MTR Express rödblanka tåg in på Stockholm Central. På perrongen står tre lokförare, instruktören Johan Hellström samt de två lokförareleverna Ivan Duffy och Roger Eriksson.

De två senare är, trots elevstatusen, båda erfarna lokförare. Ivan har kört Upptåget i fyra år och Roger kommer från SJ där han själv varit lokförarinstruktör. Men nu går han alltså själv i lära eftersom tågtypen, Flirt Nordic från schweiziska Stadler, är ny både för honom och för Sverige.

– Men tanken är att jag ska bli lärare här också. Johan ska stå för teorin och jag ska ha eleverna i lokförarhytten.

Han trivdes bra på SJ men lockades av små­ skaligheten hos MTR Express.

– Det är korta beslutsvägar och nära mel­lan chefer och anställda. Vd:s dörr står öp­pen om man har några synpunkter. Och se­dan är det ju roligt att det är så nytt allting.

Även Johan Hellström gillar det nya:

– Det är kul att prova något nytt och vara med från början och bygga upp företaget. Jag lockades av den utmaningen.

Liksom Ivan:

– Alla verkar vara väldigt positiva och man har känslan av att vara med om något nytt och stort. För mig som kört Upptåg tidigare är det dessutom väldigt kul att köra på ”stora banan” med sprillans fordon.

Nybyggarkänslan är emellertid inte bara av godo. Ett visst mått av kaos bodde till en början granne med pionjärandan.

– I början var det en hel del strul med schemaläggning och sådant, men det har löst sig nu, tycker jag. Det är fördelen med ett mind­re företag, att man kan ta tag i problem och lösa dem snabbt, säger Johan Hellström.

Foto: Linus Meyer

När vi kliver ombord på tåget är nybils­känslan inte långt borta, såväl lukten som finishen vittnar om att tåget inte rullat långt sedan det lämnade fabriken.

Vi lämnar sedan Stockholm med destination Göteborg. MTR Express är den första riktiga utmanaren till SJ på denna sträcka som är en av få, om inte den enda, lönsamma tåglinjen i Sverige. Men

även om MTR Express och SJ som företag är bittra konkurrenter är stäm­ningen god mellan de anställda i bolagen.

– Vi hejar alltid glatt på varandra och de kommer gärna ombord och tittar. De är ju nyfikna på våra nya tåg, säger servicevär­den Birgit Andersson som idag är posterad i caféet, som ligger mitt i tåget.

Nyfikenheten märks också bland passa­gerarna denna morgon. När de kommer för att köpa frukost ställer de flesta olika frågor om tåget, hastigheten och avsaknaden av korglutning.

– Det är väldigt många, framförallt lite äldre män, som gillar att prata om tåg, säger Birgit Andersson.

– Ja, gud vad de pratar tåg. Jag har lärt mig otroligt mycket av dem, fyller kollegan Mona Ataskhar i.

Men de flesta frågorna under dagens resa handlar om biljettpriset, och om det kom­ mer att fortsätta vara så lågt. En högst ove­tenskaplig undersökning som Sekotidningen utför på plats visar att det just är priset som fällt avgörandet för val av tåg.

När vi lagt Skövde bakom oss kommer Kenneth Jansson, som reser med sonen Oliver, för att köpa kaffe och godis.

– Jag reser den här sträckan ofta så om pri­set fortsätter vara så här lågt kommer det bli fler resor, säger han.

Konkurrensen märks annars mest genom påkostade reklamkampanjer från båda håll och en anmälan till Konkurrensverket. Det var MTR Express som anmälde SJ för att man stängdes ute från biljettförsäljning via sajten sj.se, något som inte drabbat andra SJ­ konkurrenter. Men Konkurrensverket gick på SJ:s linje som var att de andra ses som komplement till SJ:s egen trafik medan MTR Express är en direkt konkurrent på den lön­sammaste linjen.

Så än så länge går biljetterna bara att boka via företagets egen hemsida. På tåget viseras sedan biljetterna inte på vanligt sätt. I tåg­ värdens telefon finns en app som visar vilka platser som är bokade och incheckade, de ly­ser grönt. Bara om en plats är rödmarkerad ska tågvärden kolla.

– Oftast är det för att de bokat sent, och då tittar vi på deras leg, säger Mona Ataskhar.

Foto: Linus Meyer

Hon har lite svårt att vänja sig vid det nya systemet. Anledning är att hon kommer från tunnelbanan där visering är a och o för en spärrvakt. Men när tåget stannar i Herr­ljunga får hon ändå ge visst utlopp för den gamla andan.

– Endast biljetter till MTR Express på det­ ta tåg, skriker hon upprepade gånger ut över perrongen när folk försöker gå på.

Och det är på förekommen anledning hon står där och gapar. Just i Herrljunga är det många som försöker gå på med biljetter till länstrafiken.

– När man säger till och folk ändå vill gå på, då går jag bonanza! Då tänker jag att ingen kommer förbi min spärr utan biljett.

Hon går sedan en sväng genom det till en tredjedel fyllda tåget för att plocka skräp och se till att allt är ok. Det är mycket lugnt på tåget. Många sitter och sover medan andra arbetar. Något som

inte riktigt passar Mona Ataskhar som gärna vill ha lite mer fart på jobbet.

– Jag gillar kaos. Det är ju mycket roli­gare när det är fullsatt och mycket att göra.

Villkoren för de anställda motsvarar övriga avtal inom spårtrafikbranschen. Det lokala kollektivavtalet på MTR Express, som teck­nades ett år innan trafiken kom igång, ligger i nivå med andra

spåravtal, med den uttalade ambitionen att företaget inte skulle lönedum­pa sig in på marknaden.

– Man vill ju inte bli ett Ryan Air på spåret, det är viktigt, säger Birgit Andersson strax innan vi rullar in på Göteborgs central.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Övertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt övertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.