Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Vad hände sen?
Jonas Pincini Foto: Adam Haglund

Jonas bytte sida

För drygt två år sedan tog Seko Öresundstågs klubbordförande Jonas Pincini klivet över till andra sidan. Han sökte och fick jobb som enhetschef vid Kustpilen. Samma arbetsgivare, i en annan del av landet.

1 september 2016 11:37

– Det var dags att lämna över till någon annan och se om jag kunde göra skillnad i en ny roll.

Övergången från att vara klubbordförande till enhetschef och personalansvarig var lätt till en början, tyckte Jonas Pincini. Han och en kollega började samtidigt och hade tid att resa runt och träffa all personal.

– Vi lyssnade och lärde. Det var mer tur än skicklighet att vi fick den chansen, men det var bra att skapa sig en egen uppfattning om arbetsvillkoren.

Dialog, närvarande ledarskap och transparens var ledord i det fackliga arbetet, något han har velat ta med sig in i arbetsgivarrollen.

– Att ta väl hand om personalen är viktigt för ett företag som Transdev, som varken äger fordon eller lokaler, påpekar Jonas. Persona-

len är det vi har att arbeta med.

Resultatet av Jonas och kollegans arbete blev bland annat att sjukfrånvaron minskade på Kustpilen.

– Men att vara arbetsledare var ändå annorlunda än jag trodde innan, säger Jonas.

Som facklig var han van att slå näven i bor- det och ta konflikter.

– Som chef kan man inte söka konflikter. Som chef måste du lyssna, och inte bli arg. Du måste lyfta dig en nivå och vara konstruktiv.

En annan upptäckt som Jonas Pincini gjorde, och som förvånade honom, var att han som chef snabbt tappade kunskap om stämningen och problemen i verksamheten.

– Jag hade inte kunnat föreställa mig att det skulle gå så fort.

Jonas Pincini märkte snart att facket är den bästa temperaturmätaren.

– Eftersom man som arbetsgivare lätt missar vilka problem som kan finnas, är det ett måste att lyssna på facket. Ju mer du vet desto bättre beslut kan du fatta, säger han.

Kustpilen har sitt säte i Linköping, nästan

tre timmars restid från Malmö, där Jonas har sin familj. Eftersom familjen inte ville flytta från Skåne har Jonas veckopendlat.

Veckopendlingen blev dock för mycket för både familjen och för Jonas själv.

– Jag jobbade mycket i veckorna, kom hem och hade intensiva helger, packade allt och duschade på söndag kväll, klev upp i ottan på måndag morgon och tåg tåget 05:36. Det blev för stressigt, säger han.

I början av juni i år flyttade Jonas tillbaka till Skåne och ett nytt jobb inom Transdev. På bussidan den här gången.

Under sommaren har han cyklat till jobbet, tolv minuter genom Malmö.

– Jag ser det ännu mer nu, efteråt, hur stressigt det var att pendla, säger han.

Under sommaren är hans uppdrag att rekrytera bussförare till ett nytt uppdrag. När det är klart får Jonas
personalansvar
och flyttar kontoret till östra Skåne.
En bit att åka, men på hemmaplan.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Avtalskrav

Inför avtalsförhandlingarna gör facket en kravlista till arbetsgivarorganisationen på saker man vill ha i det nya avtalet. Det kan vara höjda reallöner, kortare arbetstid, regler om jour och beredskap med mera. Inget krav blir verkligt förrän bägge parter har kommit överens om att genomföra det.