Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Vad hände sen?

Jonas bytte sida

För drygt två år sedan tog Seko Öresundstågs klubbordförande Jonas Pincini klivet över till andra sidan. Han sökte och fick jobb som enhetschef vid Kustpilen. Samma arbetsgivare, i en annan del av landet.

1 september 2016 11:37

– Det var dags att lämna över till någon annan och se om jag kunde göra skillnad i en ny roll.

Övergången från att vara klubbordförande till enhetschef och personalansvarig var lätt till en början, tyckte Jonas Pincini. Han och en kollega började samtidigt och hade tid att resa runt och träffa all personal.

– Vi lyssnade och lärde. Det var mer tur än skicklighet att vi fick den chansen, men det var bra att skapa sig en egen uppfattning om arbetsvillkoren.

Dialog, närvarande ledarskap och transparens var ledord i det fackliga arbetet, något han har velat ta med sig in i arbetsgivarrollen.

– Att ta väl hand om personalen är viktigt för ett företag som Transdev, som varken äger fordon eller lokaler, påpekar Jonas. Persona-

len är det vi har att arbeta med.

Resultatet av Jonas och kollegans arbete blev bland annat att sjukfrånvaron minskade på Kustpilen.

– Men att vara arbetsledare var ändå annorlunda än jag trodde innan, säger Jonas.

Som facklig var han van att slå näven i bor- det och ta konflikter.

– Som chef kan man inte söka konflikter. Som chef måste du lyssna, och inte bli arg. Du måste lyfta dig en nivå och vara konstruktiv.

En annan upptäckt som Jonas Pincini gjorde, och som förvånade honom, var att han som chef snabbt tappade kunskap om stämningen och problemen i verksamheten.

– Jag hade inte kunnat föreställa mig att det skulle gå så fort.

Jonas Pincini märkte snart att facket är den bästa temperaturmätaren.

– Eftersom man som arbetsgivare lätt missar vilka problem som kan finnas, är det ett måste att lyssna på facket. Ju mer du vet desto bättre beslut kan du fatta, säger han.

Kustpilen har sitt säte i Linköping, nästan

tre timmars restid från Malmö, där Jonas har sin familj. Eftersom familjen inte ville flytta från Skåne har Jonas veckopendlat.

Veckopendlingen blev dock för mycket för både familjen och för Jonas själv.

– Jag jobbade mycket i veckorna, kom hem och hade intensiva helger, packade allt och duschade på söndag kväll, klev upp i ottan på måndag morgon och tåg tåget 05:36. Det blev för stressigt, säger han.

I början av juni i år flyttade Jonas tillbaka till Skåne och ett nytt jobb inom Transdev. På bussidan den här gången.

Under sommaren har han cyklat till jobbet, tolv minuter genom Malmö.

– Jag ser det ännu mer nu, efteråt, hur stressigt det var att pendla, säger han.

Under sommaren är hans uppdrag att rekrytera bussförare till ett nytt uppdrag. När det är klart får Jonas
personalansvar
och flyttar kontoret till östra Skåne.
En bit att åka, men på hemmaplan.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Nyanställningsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar arbetsgivarens möjlighet att nyanställa personal på en arbetsplats eller inom ett företag.