Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Kvartsdamm ledde förr ofta till silikos och andra lungsjukdomar. Numera är medvetenheten om riskerna större och de anställda går på årliga hälsokontroller. Foto: Martin Lindeborg
Reportage

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads.

26 augusti 2016 09:32

Ett moln av damm sprutar ut när Kenneth Björnsson drar igång den mobila stenkrossen. Efter­åt är han täckt av ett lager ljust puder, från hjässa till fotabjäll.

– Det här vill man inte få in i förarhytten, säger han och försöker så gott det går att bors­ta av sig innan han kliver upp i hjullastaren.

Strax innan, på vägen ner till bergtäktens lägsta punkt, möter vi en bevattningsbil som sprutar vatten över vägbanan för att binda dammet. Vi får höra att den kör fram och till­baka flera gånger om dagen.

– Det går 25 000 kubikmeter vatten om året. Du vet, när det är varmt och blåsigt som idag så torkar det ju upp på 15–20 minuter, säger Bartlomiej Natanek som är miljöledare på NCC Roads.

Vi besöker NCC:s bergtäkt i Södra Sand­ by utanför Lund. Berget består av kambrisk sandsten, en mycket kvartsrik bergart, här är halten 97 procent.

Enligt beräkningar från år 2000 expone­ras cirka 85 000 personer i Sverige för kvarts­damm på jobbet. Det handlar bland annat om stenkrossning, anläggningsverksamhet, tunneldrivning, stenläggning och asfaltverk.

Kvartsdamm är mycket finfördelat och tränger in längst ut i lungblåsorna. När lung­an inte kan göra sig av med den främmande partikeln kapslas den i stället in. Till slut förlorar lungan sin elasticitet och syreupp­tagningsförmågan minskar. Då har man fått silikos, eller stendammslunga som det också kallas. Men kvartsdamm kan också leda till lungcancer och KOL.

Kenneth Björnsson och kollegan Claus Ras­mussen har just installerat sig i bergtäkten med sin mobila krossanläggning. Här räk­nar de med att vara i fem veckor, innan de drar vidare till Tagene bergtäkt i Göteborg.

De jobbar 14 dagar, med lediga helger, i tolv­timmarspass, och är sedan lediga sju dagar. Bor gör de i husvagn.

– Det tar hårt på kroppen att jobba 14 da­gar i sträck. Och har man som jag 30–40 mil att pendla är det ingen större idé att åka hem på helgen så jag brukar jobba då också, säger Claus Rasmussen.

Under de fem veckorna i Skåne ska de mala ner 20000 ton gammal asfalt till gra­nulat som ska återvinnas och användas till ny vägbeläggning.

kvartswebb2

 

Krossen stannar av någon anledning och Kenneth måste starta om den. Ett nytt dammoln omger honom. Det är vid start och stopp som det dammar mest.

– Då spolas det vatten inne i maskinen och det tar bort mycket av dammet. I de fasta an­läggningarna sprutas vatten även på krosset när det kommer ut. Men det går inte med asfaltsgranulatet, för det måste vara så torrt som möjligt.

– Problemet när man krossar gammal as­falt är att man aldrig vet hur mycket kvarts den innehåller från gång till gång, säger Ken­neth Björnsson.

Men Bartlomiej Natanek förklarar att as­falten här i Södra Sandby innehåller höga halter, även om han inte vet exakt hur höga.

– Det är skånsk asfalt och här finns myck­et kvarts i berget. Här i Södra Sandby är det 97 procent kvarts och det är bland de högsta halterna i landet. Asfalt från västra Sverige är det mycket mindre kvarts i.

– Man tänker ju en hel del på kvartsen, spe­ciellt här där det är så mycket. Men jag går inte omkring och oroar mig för att bli sjuk. Det orkar man inte. Jag gör hälsokontroller varje år och mäter lungkapaciteten och så, säger Kenneth Björnsson.

kvartswebb3

Alla anställda gör sådana undersökningar, minst en gång vartannat år.

–Det gäller att upptäcka förändringar ti­digt. Vi har under året upptäckt några obser­vationsfall. Och då gäller det att omplacera dem så de inte exponeras för kvartsdamm, säger Bartlomiej Natanek.

Han berättar om den gamla onda tiden, på 60­-talet, när sex personer som jobbade på an­läggningen dog av silikos, eller stendamm­slunga som det också kallas.

– Man stängde anläggningen då. Så byggde man om fabriken där uppe, säger han och pe­kar på en stor grön byggnad av korrugerad plåt uppe på krönet.

– Tidigare öppnade man luckorna för hand och då blev man dränkt i damm. Nu är allt automatiserat.

Nyligen trädde en ny föreskrift från Ar­betsmiljöverket om kvartsdamm i arbets­miljön i kraft. I samband med det har man dragit igång en ett-årig inspektionsinsats in­riktad på branscher där arbetarna utsätts för kvartsdamm.

– Vi hade besök av Arbetsmiljöverket här tidigare i år. Men de hade inget att anmärka när det gällde kvartsdammet, säger Bartlo­miej Natanek.

kvartswebb4

Det blåser en hel del när Sekotidningen är på besök. Och när krossen startas om för tredje gången får vi en rejäl vindpust med damm och dieselavgaser i ansiktet.

– Utnyttja vinden, den är din bästa vän. Det brukar jag säga till dem som jobbar här, säger Bartlomiej Natanek medan han flyttar oss till andra sidan, så dammet blåser bort från oss.

Kenneth Björnsson, som också är skydds­ombud, tycker att arbetsgivaren visar att man tar riskerna på allvar. Man erbjuder skydds­masker och annan utrustning till skydd mot dammet.

– Sedan är det ju upp till oss anställda att använda den utrustning vi får. Och det kan det nog dessvärre slarvas lite med ibland.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.