Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Jobb under dödshot

Italienska och franska staterna bygger en ny höghastighetsbana i Susadalen mellan Turin och Lyon. Men en proteströrelse med våld och hot som en av hörnstenarna försöker stoppa bygget.

14 februari 2014 13:03

Fakta

Störst motstånd utanför alpdalen

2005 De första provborrningarna drar igång en enorm proteströrelse i Susadalen. Invånarna är rädda för effekterna bygget kommer att ha på miljön. Flera demonstrationer med upp till 50 000 deltagare och ockupation av byggområdet skapade sammanstötningar med polisen, men utan terroraktioner.

2006 Protesterna ger upphov till en kommitté, med representanter från dalens kommuner och olika experter, som ska följa projekteringen och komma med synpunkter. Motståndet börjar mattas.

2011 Motståndet i alpdalen är lågt, men ökar i resten av Italien. En grupp ockuperar det nya byggområdet, som kommittén varit med att ta fram. När polisen försöker få bort demonstranterna blir situationen våldsam, med stenkastning som möts med tårgas.

2012 Flera ockupationsförsök genomförs, alla stoppas av polisen. De första sabotagen av byggarbetsplatser inträffar.

2013 Motståndet har koncentrerats utanför alpdalen, och flera terroraktioner genomförs under året. Bland annat mordhotas de festa som uttrycker sig positivt om bygget, och våldet börjar rikta sig mot arbetarna. Företrädare för det fredliga motståndet tar inte öppet avstånd från våldet.

Enligt motståndarna räcker det att modernisera den aktuella linjen, eftersom höghastighetsbanor enligt dem är slöseri med resurser. De hävdar även att berget innehåller farliga ämnen och att tunnelbygget kommer att skapa stora miljöproblem, något som kommitténs miljöexperter förnekar.

Milano – Paris på fyra timmar

  • Höghastighetsbanan på 235 km är ett prioritetsprojekt i EU. Hela projektet kostar 8,5 miljarder euro och EU satsar 3,3 miljarder. Milano – Paris kommer att ta fyra timmar med tåg när banan är klar, mot dubbelt så lång tid i dag.
  • Huvudtunneln blir 57 kilometer lång, och passerar under just Susa.
  • Dagens bana byggdes 1871 och det krävs tre lok för att dra ett godståg. Lutningen är 3,3 procent, (nära tre gånger brantare än över Hallandsåsen) och maxhastigheten varierar från 30 till 155 km/h.
  • I dag arbetar cirka 100 arbetare med den första utforskningstunneln. Runt 3 500 personer kommer att arbeta direkt med tunnelbygget om cirka fem år.

De som betalat det högsta priset hittills är arbetarna och fackliga företrädare, som i flera fall hotats till livet och blivit anfallna under arbetstid.

De lever i ständig skräck för att något ska hända dem eller deras familjer.

”Ditt liv är inte värt något längre”, ”vi vet var du finns, förr eller senare slår vi till” och ”vi kan vänta i flera år, men förr eller senare kommer du och din familj att få betala dyrt”, är några av hoten som kommit till arbetare fackliga företrädare och politiker. Här i Susadalen öster om Turin räcker det att arbeta för något av företagen som har entreprenaden på tunnelbyggandet, för att leva med ständiga hot.

Därför är det inte konstigt att Leonardo tittar sig misstänksamt omkring när vi träffas på hans jobb i närheten av staden Susa. Trots att jag officiellt är en ombudsman på arbetsplatsbesök och ingen journalist, är han rädd för att någon ska få veta sanningen. Priset kan bli högt om någon får veta att han pratat med pressen.

– Vi lever i skräck, dag och natt. Sedan betongbilarna blev överfallna när vi kom tillbaka från höghastighetsbygget är vi extremt försiktiga. Jag har inte berättat något för min fru och resten av familjen, de tror att det bara är de anställda på själva banbygget som råkar illa ut, berättar han snabbt.

Leonardo, som jobbar med betongtillverkning, heter egentligen inte alls så, men i Susadalen vågar ingen arbetare ställa uppmed namn eller bild. Priset skulle kunna bli högt för den som öppet visar att hen arbetar för höghastighetsbanan på något sätt.

För Leonardo och hans arbetskamrater slutade överfallet med något blåmärke och rädsla. För andra har det inte gått lika bra. Flera har blivit mordhotade och några har hamnat på sjukhus efter överfall.

Piero Donnola är ordförande för byggfacket Filca-Cisl i regionen Piemonte, där bygget pågår. Just hans fack har varit väldigt aktivt i försöken att medla mellan motståndare och förespråkare för bygget. När han själv gick ut och öppet deklarerade att bygget är viktigt eftersom det skapar en massa jobb i alpdalen, blev han mordhotad.

– Polisen hittade en projektil i ett brev som var adresserat till mig, tillsammans med skrivna mordhot i september förra året. Jag försöker att inte tänka på det, men visst tittar jag mig extra noga omkring när jag går ute på gatorna, och jag har köpt mig en bil med direktalarm till polisen, berättar han.

– Nu har det varit lugnt i några månader, men så fort jag pratar om bygget igen så kommer det något. Det blir stressigt i längden, men samtidigt kan man inte låta våldet vinna och hålla tyst.DSC_2949

Uppe i alpdalens byar är det lugnt. Inga protestflaggor eller skyltar syns till, och inga våldsamheter pågår just den här dagen.

– Det är för kallt just nu. Det hjälper, skämtar poliserna som står och vaktar vid ingången till tunnelbygget.

Men det kan hända något när som helst. Dagarna innan stoppade en grupp demonstranter en polisbil som var på väg till vaktbytet. Veckorna innan blev ägaren av hotellet där poliserna bor mordhotad. Stämningen är hela tiden spänd, ingen slappnar av och alla tittar misstänksamt på alla de inte känner igen.

Arbetarna på själva tunnelbygget rör sig helst i grupp, sedan några av dem blivit överfallna. Andrea från bergen norr om Milano har kommit hit för att bygga tunnlarna. Men nu är han rädd och väntar bara på att hitta ett annat ställe att jobba på.

– Vi lever i skräck så fort vi åker från området. Våra familjer lider och är rädda för att något ska hända. Jag har själv inte blivit slagen, men däremot har vi alla känslan av att vara förföljda. Det kanske inte är så, men känslan är så stark att den inte går att bli av med, konstaterar han. Problemet för Andrea och hans kollegor är att det inte finns några alternativ i krisdrabbade Italien. Inga nya stora byggen startas, och Susadalen är enda möjligheten för dem att jobba och få lön.

– Min fru och mina två tonåringar vill att jag ska sluta ändå. De tycker det känns som om jag jobbar i ett krigsområde. Men hur ska vi överleva om jag åker härifrån? Hemma hos oss finns inga jobb och min fru tjänar 1 200 euro i månaden som lärare, det kan vi inte leva på, förklarar han.

Om Andrea åtminstone i teorin har valmöjlighet, så har inte Renato det. Han bor i alpdalen, jobbar för ett lokalt företag som har en entreprenad på bygget, och är nära ett nervöst sammanbrott.

Förra året var han sjukskriven i en månad efter ett överfall som var nära att kosta honom ett öga.

– Jag körde en tankbil från tunnelbygget, när en grupp demonstranter började kasta stora stenar mot vindrutan. Jag fick fullt med glas i ansiktet och ett djupt sår precis ovanför ögat, så jag såg inget på grund av allt blodet. En stor sten träffade mig i bröstet och knäckte ett revben. Jag fortsatte att köra åt vänster, bort från dem som attackerade mig, och polisen som vaktar ingången var snabbt framme och hjälpte mig, berättar Renato.

Och det slutade inte där. Han blir ofta förföljd när han går ut, och har hittat mordhot på bilen parkerad utanför sitt hem. Samma sak har hänt hans fru, vilket inte är ovanligt eftersom terroristerna vanligtvis hotar familjerna också. Ingen vågar längre gå till baren och ta en kopp kaffe eller gå på bio.

– Min läkare fortsätter att skriva ut lugnande medel till mig och försöker övertala mig att flytta. Men jag är född och uppvuxen här, varför ska jag behöva fy för att jag behöver jobba? Mina knappt 1 300 euro behövs för att betala huslånet, och förresten skulle vi aldrig få sålt huset ens om vi gav upp och åkte härifrån, säger han uppgivet.

Alla personer vi pratar med i området säger att motståndet mot bygget bland invånarna i själva alpdalen numera är lågt. En övervägande majoritet vill ha bygget, som kommer att ge upp till 1 500 nya jobb med de pengar som området får i kompensation. De som protesterar kommer från närliggande Turin och hela övriga Italien.

– Jag förstår oron som invånarna hade i början för att deras liv skulle bli sämre på grund av tunnelbygget. Men även om den allra största delen av dem inte alls är så här våldsamma och inte ens tycker om detta, så är resultatet att alla som arbetar på bygget lever under enorm stress, säger Antonio Castaldo som är ombudsman för Filca-Cisl i Turins provins, som Susadalen hör till.

– Det var när de våldsamma grupperna från olika center runtom i Italien anslöt sig till protesten som alla problemen kom, även om det finns ”inhemska” med också. Jag som är i dalen flera gånger i veckan vet att det numera finns få motståndare bland invånarna, men ju färre de blir, desto våldsammare blir terrorgrupperna.

Problemet med hoten och attentaten är inte bara att arbetarna mår dåligt. Företagen ger inte längre fasta jobb, och några av dem har tvingats stänga.

Företaget Leonardo jobbar på har till exempel fått skador på flera miljoner kronor när deras maskiner brunnit upp, och har tvingats ta tillbaka sina löften om fler anställningar.

Polisen har gripit flera av de misstänkta attentatsmännen, och åklagarna tror att det finns band mellan dem och de nya terrorgrupperna i Italien. Susadalen har blivit samlingspunkten för många våldsamma falanger från hela landet.

– Det som gjort mest ont har varit att ingen här i byn försvarat oss. Jag trodde innan det här hände att vi var solidariska med varandra, mot omvärlden. Så har det alltid varit här i bergen, säger Renato.

– Men en granne sa till mig när jag blivit skadad att han inte kunde försvara mig öppet. ”Jag har också familj, vet du” var hans kommentar. Det känns som om terroristerna redan vunnit, konstaterar han bittert.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Svartfot

Ett nedsättande namn för blockad- eller strejkbrytare.