Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Järnvägsunderhållet till staten

Infria vallöftet och återta järnvägsunderhållet i statlig regi, ta kamp mot osäkra anställningar och stå för begränsning av vinster i välfärden.

27 maj 2015 16:09

Det är kraven i tre uttalanden riktade till regeringen som Sekos representantskap tagit idag.

Inom järnvägsunderhållet anser Seko att Trafikverket ska ansvara för är avhjälpande underhåll, besiktningsverksamheten, delar av det förebyggande underhållet och också reinvesteringar, samt maskiner för att utföra detta arbete.

Däremot ska inte Trafikverket ska utföra nyinvesteringar och större reinvesteringar i egen regi.

I uttalande heter det att:

”Sekos representantskap menar att det är angeläget att nu hårt driva dessa krav gentemot regeringen och kräver att Statsministerns vallöfte infrias.

Vi vill vara mycket tydliga på att de av våra medlemmar som arbetar i bolag som för närvarande har underhållsentreprenader mot Trafikverket ges tydliga och klara besked.

Det är en förutsättning att befintlig personal får följa med likt en verksamhetsövergång till Trafikverket när verket själv skall utföra underhåll.

På så sätt stärks Trafikverket med flera tusentals kompetenta och professionella järnvägstekniker.

Såväl anläggningskännedom, produktionsteknik, underhållserfarenhet och mångårig järnvägserfarenhet tillförs en myndighet som dagligen utsätts för skarp kritik från omvärlden.”

Representantskapet vill också se ett ökat tryck i kampen mot osäkra anställningar och uppmanade och uppmanade regeringen att:

  1. Om inte arbetsmarknadens parter kan komma överens, förbjuda anställningsformen allmän visstid.
  2. Om inte arbetsmarknadens parter kan komma överens, förbjuda inhyrning av personal för att tillgodose permanenta behov.
  3. Om inte arbetsmarknadens parter förmår lösa frågan, lagstifta om rätten till heltid.

Slutligen tog man ett uttalande som krävde av regeringen att stå fast vid höstens överenskommelse om vinster i välfärden. Gör man inte det varnar Seko för att väljarnas dom kommer att bli hård vid nästa val.

Uttalandet avslutas ”(Den kommande) utredningen måste resultera i att den non-profit-princip som förespråkas i direktiven omsätts i handling och blir huvudregel.

Bara så kommer vi att kunna komma till rätta med dagens problem och skapa den välfärd svenska folket förtjänar.”

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Löneglidning

Löneökningar som ligger utöver de pengar man kommit överens om i de centrala kollektivavtalen. Förekommer ibland efter lokala löneförhandlingar och gäller för ett enskilt företag eller enskild arbetsplats.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer