Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Opålitlig järnväg
Nyhet

Järnvägsbranschen: Vi kommer in för sent

Fyra något frustrerade företrädare för järnvägsbranschen hade i dag på morgonen ett frukostmöte för att ge sin syn på ”krisen” i den svenska järnvägen.

15 juni 2015 11:02

-Det behövs mer, strukturerat, samarbete mellan branschen och Trafikverket för att vi ska få så bra effekt som möjligt av de pengar som går till järnvägsunderhåll varje år, sa Robert Röder, vd för Strukton Rail och ordförande för Sveriges järnvägsentreprenörer.

Crister Fritzson, vd för SJ och ordförande för Tågoperatörernas branschförening, instämde och la till att branschen, som bildat den informella organisationen Järnvägsbranschen, måste komma in i planeringen av underhållet i ett mycket tidigare skede än i dag.

-Vi vill vara med så tidigt som möjligt i planeringen av vad som ska göras, hur det ska göras och när. På så sätt får vi en bättre effekt av åtgärderna, sa han.

I dagarna har branschen fått en lista över vad Trafikverket planerar göra med de 620 miljoner som regeringen vill satsa extra på underhåll i år.

-Det är ett två veckors samråd efter att de tagit fram listan. Det är för sent, vi kan inte ha några synpunkter på den när vi inte vet vad som har valts bort exempelvis. Den säger oss inget, sa Crister Fritzson.

Robert Röder:

-Vi kallas in fem i tolv, det går inte.

Branschföreträdarna – förutom Crister Fritzson och Robert Röder fanns Pia Lagerlöf, generalsekreterare för Swedtrain och Björn Westerberg, vd för Tågoperatörerna på plats – poängterar att det finns ett fungerande arbetssätt, som provats i praktiken i samarbete mellan alla operativa aktörer och Trafikverket.

Arbetssättet testades förra våren på strategiska platser – bland annat i Stockholm – för att arbeta med så kallade M-anmärkningar. Fel som ska åtgärdas inom en månad.

Crister Fritzson:

-Det hade mycket god effekt och Trafikverkets ledning sa att arbetssättet skulle bli en del i den ordinarie verksamheten. Det var ett år sedan. Sen dess har inget hänt, tvärtom så fick vi listan över de 620 miljonerna, utan att vi varit med i planeringen.

Branschens bild av läget är att, visst det finns en nationell övergripande plan, men ingen idé om när, hur och vad som ska göras. Det beror på – flera utredare har kommit fram till samma sak – på att Trafikverket inte har någon övergripande bild av hur anläggningen mår.

Robert Röder talade om behovet av en Marshallplan för järnvägen:

-Branschen och Trafikverket bör sätta sig ner och rita upp nuläget, akuta behov och behov inom ett år, långsiktig planering av reinvesteringar och stora projekt. Förmodligen kommer man att se att underhållsskulden är ännu större än man trott.

-Allt kommer vi inte att klara med traditionell upphandling, vi kanske får ha ett system med ramavtal.

Det finns minst två akuta projekt, byte av växlarna på Stockholm central och rälsbyte sträckan Boden-Bastuträsk, där alla vet att det måste göras, men det görs ändå inte.

-Vi vet inte varför det inte blir gjort, sa Robert Röder.

Mer förebyggande underhåll är den enda vägen, enligt branschen och det har exempelvis SJ redan börjat göra med sina tåg. Istället för att reparera varje gång en vagn gått sönder har företaget inlett en ombyggnad av det som gått fel.

-Det kostar mer till en början, kräver större investeringar men betalar sig på sikt, sa Crister Fritzson.

I dag räcker de pengar som finns i underhållssystemet, tror branschen, men det måste ligga kvar på en hög nivå länge och på sikt krävs ännu mer resurser för att få en modern järnväg som klarar all trafik.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Resultatlön

En rörlig lönedel som varierar efter resultatet, ofta för en lokal grupp eller enhet.