Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Opålitlig järnväg
Nyhet

Järnvägsbranschen: Vi kommer in för sent

Fyra något frustrerade företrädare för järnvägsbranschen hade i dag på morgonen ett frukostmöte för att ge sin syn på ”krisen” i den svenska järnvägen.

15 juni 2015 11:02

-Det behövs mer, strukturerat, samarbete mellan branschen och Trafikverket för att vi ska få så bra effekt som möjligt av de pengar som går till järnvägsunderhåll varje år, sa Robert Röder, vd för Strukton Rail och ordförande för Sveriges järnvägsentreprenörer.

Crister Fritzson, vd för SJ och ordförande för Tågoperatörernas branschförening, instämde och la till att branschen, som bildat den informella organisationen Järnvägsbranschen, måste komma in i planeringen av underhållet i ett mycket tidigare skede än i dag.

-Vi vill vara med så tidigt som möjligt i planeringen av vad som ska göras, hur det ska göras och när. På så sätt får vi en bättre effekt av åtgärderna, sa han.

I dagarna har branschen fått en lista över vad Trafikverket planerar göra med de 620 miljoner som regeringen vill satsa extra på underhåll i år.

-Det är ett två veckors samråd efter att de tagit fram listan. Det är för sent, vi kan inte ha några synpunkter på den när vi inte vet vad som har valts bort exempelvis. Den säger oss inget, sa Crister Fritzson.

Robert Röder:

-Vi kallas in fem i tolv, det går inte.

Branschföreträdarna – förutom Crister Fritzson och Robert Röder fanns Pia Lagerlöf, generalsekreterare för Swedtrain och Björn Westerberg, vd för Tågoperatörerna på plats – poängterar att det finns ett fungerande arbetssätt, som provats i praktiken i samarbete mellan alla operativa aktörer och Trafikverket.

Arbetssättet testades förra våren på strategiska platser – bland annat i Stockholm – för att arbeta med så kallade M-anmärkningar. Fel som ska åtgärdas inom en månad.

Crister Fritzson:

-Det hade mycket god effekt och Trafikverkets ledning sa att arbetssättet skulle bli en del i den ordinarie verksamheten. Det var ett år sedan. Sen dess har inget hänt, tvärtom så fick vi listan över de 620 miljonerna, utan att vi varit med i planeringen.

Branschens bild av läget är att, visst det finns en nationell övergripande plan, men ingen idé om när, hur och vad som ska göras. Det beror på – flera utredare har kommit fram till samma sak – på att Trafikverket inte har någon övergripande bild av hur anläggningen mår.

Robert Röder talade om behovet av en Marshallplan för järnvägen:

-Branschen och Trafikverket bör sätta sig ner och rita upp nuläget, akuta behov och behov inom ett år, långsiktig planering av reinvesteringar och stora projekt. Förmodligen kommer man att se att underhållsskulden är ännu större än man trott.

-Allt kommer vi inte att klara med traditionell upphandling, vi kanske får ha ett system med ramavtal.

Det finns minst två akuta projekt, byte av växlarna på Stockholm central och rälsbyte sträckan Boden-Bastuträsk, där alla vet att det måste göras, men det görs ändå inte.

-Vi vet inte varför det inte blir gjort, sa Robert Röder.

Mer förebyggande underhåll är den enda vägen, enligt branschen och det har exempelvis SJ redan börjat göra med sina tåg. Istället för att reparera varje gång en vagn gått sönder har företaget inlett en ombyggnad av det som gått fel.

-Det kostar mer till en början, kräver större investeringar men betalar sig på sikt, sa Crister Fritzson.

I dag räcker de pengar som finns i underhållssystemet, tror branschen, men det måste ligga kvar på en hög nivå länge och på sikt krävs ännu mer resurser för att få en modern järnväg som klarar all trafik.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Arbetstagarorganisation

En fackförening.