Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Opålitlig järnväg
Nyhet

Järnvägsbranschen: Vi kommer in för sent

Fyra något frustrerade företrädare för järnvägsbranschen hade i dag på morgonen ett frukostmöte för att ge sin syn på ”krisen” i den svenska järnvägen.

15 juni 2015 11:02

-Det behövs mer, strukturerat, samarbete mellan branschen och Trafikverket för att vi ska få så bra effekt som möjligt av de pengar som går till järnvägsunderhåll varje år, sa Robert Röder, vd för Strukton Rail och ordförande för Sveriges järnvägsentreprenörer.

Crister Fritzson, vd för SJ och ordförande för Tågoperatörernas branschförening, instämde och la till att branschen, som bildat den informella organisationen Järnvägsbranschen, måste komma in i planeringen av underhållet i ett mycket tidigare skede än i dag.

-Vi vill vara med så tidigt som möjligt i planeringen av vad som ska göras, hur det ska göras och när. På så sätt får vi en bättre effekt av åtgärderna, sa han.

I dagarna har branschen fått en lista över vad Trafikverket planerar göra med de 620 miljoner som regeringen vill satsa extra på underhåll i år.

-Det är ett två veckors samråd efter att de tagit fram listan. Det är för sent, vi kan inte ha några synpunkter på den när vi inte vet vad som har valts bort exempelvis. Den säger oss inget, sa Crister Fritzson.

Robert Röder:

-Vi kallas in fem i tolv, det går inte.

Branschföreträdarna – förutom Crister Fritzson och Robert Röder fanns Pia Lagerlöf, generalsekreterare för Swedtrain och Björn Westerberg, vd för Tågoperatörerna på plats – poängterar att det finns ett fungerande arbetssätt, som provats i praktiken i samarbete mellan alla operativa aktörer och Trafikverket.

Arbetssättet testades förra våren på strategiska platser – bland annat i Stockholm – för att arbeta med så kallade M-anmärkningar. Fel som ska åtgärdas inom en månad.

Crister Fritzson:

-Det hade mycket god effekt och Trafikverkets ledning sa att arbetssättet skulle bli en del i den ordinarie verksamheten. Det var ett år sedan. Sen dess har inget hänt, tvärtom så fick vi listan över de 620 miljonerna, utan att vi varit med i planeringen.

Branschens bild av läget är att, visst det finns en nationell övergripande plan, men ingen idé om när, hur och vad som ska göras. Det beror på – flera utredare har kommit fram till samma sak – på att Trafikverket inte har någon övergripande bild av hur anläggningen mår.

Robert Röder talade om behovet av en Marshallplan för järnvägen:

-Branschen och Trafikverket bör sätta sig ner och rita upp nuläget, akuta behov och behov inom ett år, långsiktig planering av reinvesteringar och stora projekt. Förmodligen kommer man att se att underhållsskulden är ännu större än man trott.

-Allt kommer vi inte att klara med traditionell upphandling, vi kanske får ha ett system med ramavtal.

Det finns minst två akuta projekt, byte av växlarna på Stockholm central och rälsbyte sträckan Boden-Bastuträsk, där alla vet att det måste göras, men det görs ändå inte.

-Vi vet inte varför det inte blir gjort, sa Robert Röder.

Mer förebyggande underhåll är den enda vägen, enligt branschen och det har exempelvis SJ redan börjat göra med sina tåg. Istället för att reparera varje gång en vagn gått sönder har företaget inlett en ombyggnad av det som gått fel.

-Det kostar mer till en början, kräver större investeringar men betalar sig på sikt, sa Crister Fritzson.

I dag räcker de pengar som finns i underhållssystemet, tror branschen, men det måste ligga kvar på en hög nivå länge och på sikt krävs ännu mer resurser för att få en modern järnväg som klarar all trafik.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Övertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt övertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.